• Lite hjälp

    Publicerad av kathalon på 9 augusti, 2009 vid 16:17

    Hej, har precis registrerat mig på forumet, och även i år börjat vindsurfa. Vi fick i tonåren en surfingbräda av pappa som vi då inte seglade nått på för de var för svårt. Så den har mestadels legat ute i alla dessa år. Är nu 31 bör tilläggas. Skulle ta fram den i år och testa men naturligtvis saknades rigg fästet som ska sitta i brädan.

    Skit tänkte jag men gick då över till grannen som har hållit på i sina unga dagar. Nu åker han inget så jag köpte ett komplett paket av honom för 500 spänn de var samma fästen som till min. Så nu plockade jag ihop en vindsurfingbräda som fungerade detta är vad som blev av de hela.

    Bräda: bra fråga, de står någon som är väldigt solblekt, kanske UFO? annars hittar jag inget.

    Segel: Neil pryde, väldigt färgglatt gult, oranget och rött samt en logga där de står hawaiian tropic.

    masten är i aluminium.

    Har kommit en bra bit i sommar kan segla i alla riktningar och svänga utan att rammla i. Kan ju dock säga att de har varit många dopp, blåser ofta rätt bra med sjöbrisen runt 4-7 m/s och en del vågor. men trägen vinner heter de väl. Har inte lyckats plana än med grejjerna jag har, de är dock lite sprucket under brädan som inte precis hjälper till.

    Nåja har ju läst en hel del och förstår att de är stor skillnad på den nya utrustningen så min fråga är vad jag ska köpa. blir nog mest freeride så här i början, få bra med fart köra lite i vågorna etc.

    Knatte svarade 14 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 16:25

    Du vill köpa nytt alltså? Budget? Du borde få rätt nya rätt bra grejor för runt 10000. Enda problemet är att brädor i nybörjarvänlig storlek är jättesvåra att hitta begagnade eftersom de säljs bums. Fast det betyder också att värdeminskningen på en helt ny utrustning är väldigt liten.

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2009 vid 16:35

    Har du kollat dessa trådarna? [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Men som Rasmus säger är det svårt att hitta något begagnad bra beggat. Men nya grejer är bättre på alla sätt, jämnfört med vad du verkar surfa med nu.. Kan det vara en surfpartner Ufo du surfar med??

    Ett sådant här paket/nivå på grejerna är det nog vad du söker:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24033/cat/29
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23855/cat/29

    Eller om du skall ha nytt så finns det ju bra grejer här:

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=632&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=265&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=405&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

  • kathalon

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 06:27

    Tack för svaren.

    Frågan är om jag vill köpa de allra enklaste nybörjarbrädorna, eftersom vad jag förstår de gammla som jag nu kör på är mycke svårare. Tror inte jag vill ha en liten bräda men inte heller någon på 200L. kanske runt 150L, är de ändå enkla jämfört med den jag har? Budgeten är jag lite osäker på just nu för de blir till våren jag köper. Men runt 10k kan jag nog tänka mig.

    Kanske blir en ny bräda och riggen beggad eller nått sånt.

    Om jag nu skulle köpa en 200L bräda går de ändå snabbare och roligare att segla än med de gammla grejjerna?

    Vet inte om brädan heter så, de står bara UFO på den vad jag kan se, men du har nog rätt.

    Hur många knop kan man komma upp i med en nybörjarbräda vid ca 5 m/s jämfört med de gammla?

    Har läst nybörjar trådarna ganska många gånger, vill bara inte köpa en 200L nybörjarbräda om den inte klarar av de jag är ute efter, dvs lite fart och spänning. Samtidigt får brädan inte heller vara för svår så jag inte utvecklas.

    Föresten lite om mig.

    192cm
    90kg

  • roding

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 06:47

    Hej,

    Jag började köra förra säsongen och köpte då en Bic Core 148L som jag hade i ungefär en halv säsong sen så blev den tråkig och nu så har jag en Fanatic Eagle 126L.
    Om du satsar på den större brädan så skall du ha den så att utvecklas på (och kanske tjejen/barn) men ärligt talat så tröttnar man ganska så snabbt på en så stor bräda.
    Men som sagt, den är jättebra att lära sig grunderna på så om du har råd och tiden så köp en ca150L och lär dig det mesta på den och sen så säljer du av den och tar en mindre bräda! Funkar hur bra som helst och som knatte sa, nybörjargrejer går väldigt snabbt så det brukar inte vara några problem att bli av med dom.

  • Knatte

    Gäst
    10 augusti, 2009 vid 07:16
    Kathalon;565196 wrote:
    Tack för svaren.

    Frågan är om jag vill köpa de allra enklaste nybörjarbrädorna, eftersom vad jag förstår de gammla som jag nu kör på är mycke svårare. Tror inte jag vill ha en liten bräda men inte heller någon på 200L. kanske runt 150L, är de ändå enkla jämfört med den jag har? Budgeten är jag lite osäker på just nu för de blir till våren jag köper. Men runt 10k kan jag nog tänka mig.

    Kanske blir en ny bräda och riggen beggad eller nått sånt.

    Om jag nu skulle köpa en 200L bräda går de ändå snabbare och roligare att segla än med de gammla grejjerna?

    Vet inte om brädan heter så, de står bara UFO på den vad jag kan se, men du har nog rätt.

    Hur många knop kan man komma upp i med en nybörjarbräda vid ca 5 m/s jämfört med de gammla?

    Har läst nybörjar trådarna ganska många gånger, vill bara inte köpa en 200L nybörjarbräda om den inte klarar av de jag är ute efter, dvs lite fart och spänning. Samtidigt får brädan inte heller vara för svår så jag inte utvecklas.

    Föresten lite om mig.

    192cm
    90kg

    En nybörjarbräda på 200 liter kommer nog inte upplevas som spännande. Den är antagligen roligare att segla på jämnfört med en gammal pråm, men man har ju roligare på en 150 liters variant:wink:

    Tror inte en modern bräda är så mycket snabbare i 5 m/s jämnfört med en gammal. Det handlar mer om användbarhet och lätt att använda med nya grejer. Nya segel/riggar och ny brädare är lättare och smidigare som största fördelar, jämnfört med gammalt..

  • carl-r

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:44
    Kathalon;565196 wrote:
    Tack för svaren.

    Frågan är om jag vill köpa de allra enklaste nybörjarbrädorna, eftersom vad jag förstår de gammla som jag nu kör på är mycke svårare. Tror inte jag vill ha en liten bräda men inte heller någon på 200L. kanske runt 150L, är de ändå enkla jämfört med den jag har? Budgeten är jag lite osäker på just nu för de blir till våren jag köper. Men runt 10k kan jag nog tänka mig.

    Kanske blir en ny bräda och riggen beggad eller nått sånt.

    Om jag nu skulle köpa en 200L bräda går de ändå snabbare och roligare att segla än med de gammla grejjerna?

    Vet inte om brädan heter så, de står bara UFO på den vad jag kan se, men du har nog rätt.

    Hur många knop kan man komma upp i med en nybörjarbräda vid ca 5 m/s jämfört med de gammla?

    Har läst nybörjar trådarna ganska många gånger, vill bara inte köpa en 200L nybörjarbräda om den inte klarar av de jag är ute efter, dvs lite fart och spänning. Samtidigt får brädan inte heller vara för svår så jag inte utvecklas.

    Föresten lite om mig.

    192cm
    90kg

    För att det ska bli fart och spänning behöver du minst 7 m/s. Vid 5 m/s är din bräda roligare om du inte skaffar ny bräda med tokigt stort segel och redan har en mästares teknik att komma igång i planing.

  • styret

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 16:15

    om du kan segla fram och tillbaka och gippa/slå så behöver du verkligen ingen 150 litare.
    som roding säjer. 125-135 liter klarar du dej nog bra på och i de storlekarna finns det många riktigt roliga och bra brädor. Fanatic falcon/ray, JP X-citeride, mistral Syncro, mfl

  • kathalon

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 19:46
    styret;565318 wrote:
    om du kan segla fram och tillbaka och gippa/slå så behöver du verkligen ingen 150 litare.
    som roding säjer. 125-135 liter klarar du dej nog bra på och i de storlekarna finns det många riktigt roliga och bra brädor. Fanatic falcon/ray, JP X-citeride, mistral Syncro, mfl

    Japp kan ju köra fram och tillbaka gippa och slå hjälpligt iaf utan att ramla i. Har också fixat att åka med vinden så de får nog bli en bräda runt 130L någonstans tror jag.

    Föresten vad för typ av segel bör jag ha då? svårt att ha ett och samma för 4 resp 10 m/s ?

    Är de ingen i piteå som vindsurfar? har sett några kitare utanför piteå havsbad men ingen vindsurfare. Vore ju fint att se hur de nya grejjerna fungerar osv.

  • kathalon

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 13:30
    Kathalon;565391 wrote:
    Japp kan ju köra fram och tillbaka gippa och slå hjälpligt iaf utan att ramla i. Har också fixat att åka med vinden så de får nog bli en bräda runt 130L någonstans tror jag.

    Föresten vad för typ av segel bör jag ha då? svårt att ha ett och samma för 4 resp 10 m/s ?

    Är de ingen i piteå som vindsurfar? har sett några kitare utanför piteå havsbad men ingen vindsurfare. Vore ju fint att se hur de nya grejjerna fungerar osv.

    Får ta upp tråden ingen, nu när våren närmar sig och de blir dags att hitta grejjer. någon som kan svara på ovanstående?

  • poppo

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 15:21

    130 liter bräda i 4m/s (och under) är ingen hit oavsett segelstorlek.

    freeridesegel runt 6,5m2 kan vara bra för 5-10m/s (beroende på vad du väger, hur stark du är, samt erfarenhet och teknik)

    lycka till!

  • kathalon

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 19:52

    Shit alltså, inte lätt de här.. man vill ju inte köpa nått som man blir besviken på sedan eller inte vill använda. Så jag skriver så mycke som möjligt så får ni ge förslag på bräda och segel.

    Läge: Bor i Piteå vid kusten och de blåser ofta över 5m/s

    kunskap: seglade i 1 1/2 månad förra sommaren på en 80 tals pråm, hann lära mig svänga åt båda hållen utan att ramla i.

    Anatomi: 192cm 85kg, tränar en del så är inte klen iaf 🙂

    egna tankar: vill nog inte köpa en 200 L bräda som jag förmodligen blir less efter 1 vecka. Vill ju komma upp i rätt höga hastigheter med bra komfort om vinden tillåter, men den får ju gärna vara lättseglad ändå. Kan dock säga att med vindar på 5-10m/s, den brädan och seglet jag har så har jag mjölksyra i armarna efter 10min, antar att jag gör något fel eller att de är grejjerna de är fel på 🙂

  • platon

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 20:07

    Satsa på en 6.5 + ett runt 8-8.5 kvm. Med lite planering kan du ha samma mast och bom.

    Kör själv 120 liter och detta funkar för mig, väger 85 kg
    6.5 kvm vind 8m/s ->12-13m/s
    8.5 kvm vind 6m/s – 9m/s

    //platon

  • ludde_l

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 20:20

    Du kan ju alltid ta en tripp till Apelviken eller till Haga och hyra en större bräda en vecka eller så, och sedan köpa en i 130 litersklassen.

  • carl-r

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 21:43
    Kathalon;603184 wrote:
    Kan dock säga att med vindar på 5-10m/s, den brädan och seglet jag har så har jag mjölksyra i armarna efter 10min, antar att jag gör något fel eller att de är grejjerna de är fel på 🙂

    Du kanske inte använder hängsele?

  • booman

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 21:59
    Platon;603185 wrote:
    Satsa på en 6.5 + ett runt 8-8.5 kvm. Med lite planering kan du ha samma mast och bom.

    Kör själv 120 liter och detta funkar för mig, väger 85 kg
    6.5 kvm vind 8m/s ->12-13m/s
    8.5 kvm vind 6m/s – 9m/s

    //platon

    Kunde inte sagt det bättre själv! Har 125L och 110L…

    125:an kör jag upp till 9,0m2, lätt att dra den riggen trots mina 85kg…

    Körde en 160L ett tag, men det blir snabbt för stort.
    Så sikta på nåt mellan 120-140L

    110:an när det “brallar” i lite mer, men det går att dra rigg även på den…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.