Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Lite nyfiken på Palekastro, Kreta

• Lite nyfiken på Palekastro, Kreta

Publicerad av bjornen på 17 september, 2009 vid 16:43

Efter riktigt trevlig resa till Karpahos har jag börjat fundera på nästa resmål. Jag fyller år i slutet av juli så då får jag givetvis välja resmål (igen)för frugan…:tongue: Vi har börjat snegla på Kreta som jag tycker är en trevlig ö. Kollar man östra sidan så finns det en by som heter Palekastro med en strand Kouremenos där det finns surfcenter och bra med vind. Verkar som om det är snäppet mindre vind än på Karpathos men helt ok typ körde jag 5,4 6,2 rejsprylar där så kanske 6,2 7,2 passar bättre på Palekastro ? Någon som varit där och vad tyckte ni i så fall ? Hittade en länk till surfcentret och en beskrivning av resmålet på boardseekermag.
    http://freak-surf.sierek.com/
    http://www.boardseekermag.com/travel_features/crete/palekastro_019.htm
    herschaalde-kopie-van-p7229109-466x350.jpg

//Björn

bjornen svarade 15 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • apelbapel

Medlem
    18 september, 2009 vid 07:05

Hej,
    Jag är nyss hemkommen efter 1 vecka i palekastro, och kan varmt rekomendera det stället!
    Jag har varit på Naxos, Paros, Rhodos (både Ixia och Prasonissi), Karpathos och Samos under senare år, och i mitt tycke är palekastro bättre än alla dessa spots!

Det blåste som fan!!! 4.0 eller mindre till 5.0, som mest 5.7.
    (mer än både karpathos och paros)

Öppet och fint, side-off, inga vågor dock. Inga rev eller klippor eller nåt, bara blåsa på allt man orkar.

Nackdelen (eller fördelen) är att det är långt till palekstro från heraklion, ca 15 mil och efter ag nicholaus är det kass väg, slingrig som man knappt kan köra över 40-50 km/h, så räkna med 2,5-3 tim.
    Bil är ett måste, annars går det inte, även i palekstro är det sådant avstånd, att man helst behöver bil för att ta sig ner till stranden. Fördelen med detta är ju att det känns väldigt o-turistiskt och det är även ngt billigare än andra ställen, och man slipper jobbiga restaurang kypare som lärt sig några svenska fraser. Allt känns riktigt avslappnat och “genuint”.

Jag kommer åka tillbaks nästa år, och rekommenderar det som sagt varmt.

• bjornen

Medlem
    19 september, 2009 vid 18:08

Tack för infon, det där lät riktigt trevligt. Resan till o från Heraklion går nog att stå ut med om det vankas bra segling. Palekastro får mao hamna på listan med troliga resmål 🙂

//Björn

• endy

Medlem
    20 september, 2009 vid 09:07

Jag har varit där 5ggr så jag vet det mesta, är det något speciellt du undrar så fråga på! Men som sagt, dit åker man gärna tillbaka!

• bjornen

Medlem
    20 september, 2009 vid 09:58
    Endy;577237 wrote:
    Jag har varit där 5ggr så jag vet det mesta, är det något speciellt du undrar så fråga på! Men som sagt, dit åker man gärna tillbaka!

Tjena,

Har du något bra boende, lägenhet eller dubbelrum att rekomendera ? Gärna ett ställe med fin utsikt där man kan softa på kvällen med en iskall bira 🙂

//Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Lite nyfiken på Palekastro, Kreta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.