Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Lite Off, men antagligen bråskande

• Lite Off, men antagligen bråskande

Publicerad av Knatte på 8 januari, 2006 vid 22:33

Hur omvandlar jag, ett program som är förpackat som -Bin och -Cue fil till vettiga format?? Kan man omvandla dessa till Exe-filer eller något??

Skall hjälpa en kompis att installera in windows 98 SE på en gammal harv, som nu bara har Windows 98.

Om man installerar över W98SE över den vanliga W98, finns alla program osv, kvar och fungerar då? Eller måste man rensa datorn innan installationen?
    Se bifogade bilden, vilka filer som jag vill göra något vettit med…

Helst vill jag få allt nödvändigt på en CD, som kan spelas upp utan någon imagerecorder typ virtual deamon. Utan mer pang in i cd-spelaren och bara börja installera Windows 98 SE utgåvan utan några problem :cool2:

Alla hackers, help me!!!

Edit. Eller om det är någon som sitter på fungerande Windows 98 SE CD-skiva direkt, så är det ju en bekväm lösning, som man kanske kan få ta del av…

[SIZE=”-9″][Flyttade tråden till rätt ställe… /Ola][/SIZE]
    stang svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • stang

Medlem
    8 januari, 2006 vid 23:20

Jag brukar aldrig försöka reparera en gammal installation utan rullar alltid om burken från början. Detta pga att resultaten sällan blir riktigt bra!!! Dvs inga program eller filer kommer att finnas kvar…

Så ta först reda på vilka filer som ägaren vill ha kvar och backa upp dom på en separat hårddisk eller liknande. Typ gamla mail, internet favoriter, game saves, digitala bider eller så….

Vad sitter det för hårdvara i datorn? Fixa drivare till grafik kort, modem, ljudkort…

Vilka program skall användas på burken? Se till att fixa installations skivor för dessa, typ office, cd brännar program, virus skydd, brand väg mm
    Oftast så får man intevjua dom vad dom brukar göra med datorn och själv välja vilka program som kan vara lämpliga…

Sedan är det bara att köra på!
    Använd din bin och cue fil och bränn ut en CD. Detta kan du göra med “Nero burning rom” eller liknande brännar program som har stöd för denna typ av image fil. Om det inte går att boota från CDn så se till att fixa en boot disk så att du kan starta datorn från denna. Boot disken skall vara av typen som laddar på drivare för CDn annars får du inte igång installations programmet som ligger på din ny brända CD. Dvs exe filen som du frågade efter kommer att brännas ut på CDn tillsammans med all andra filer som windows behöver för att köra! Den kommer heta setup.exe eller install.exe

En bra strategi om du har en stor HD (>50GB) dela upp denna i två partitioner så att C: blir en partition på åtminstone 20GB. Denna partition används enbart till operativ system och standard program. Så nästa gång datorn behöver rullas om är det bara att formatera C. och köra på utan att riskera att förlora någon data.

Lycka till!

• Knatte

Gäst
    9 januari, 2006 vid 06:55

Stang!
    Kan du skriva lite mer, som hjälp för dummies 😉
    Hur skall jag göra med filerna exakt i nero, vilka steg osv. så att jag får en CD, som kan användas av en tjej, som inte verkar vara så teknisk i data :smirk:
    Gärna mening för mening, vad jag skall göra i Nero :blush:

Jag skall själv inte vara inblandad, utan bara vidarebefodra skivan.
    Men tanken är att hon bara vill installera över sin befintliga version av 98:a, utan att blåsa hårddisken eller något. Det är en gammal relik från IBM, det handlar om och jag vet inga data alls.
    Just för att slippa fixa nya installations CD osv. på det som är på datorn nu:blush:

• sode

Medlem
    9 januari, 2006 vid 07:12
    Knatte wrote:
    Stang!
    Kan du skriva lite mer, som hjälp för dummies 😉
    Hur skall jag göra med filerna exakt i nero, vilka steg osv. så att jag får en CD, som kan användas av en tjej, som inte verkar vara så teknisk i data :smirk:
    Gärna mening för mening, vad jag skall göra i Nero :blush:

Jag skall själv inte vara inblandad, utan bara vidarebefodra skivan.
    Men tanken är att hon bara vill installera över sin befintliga version av 98:a, utan att blåsa hårddisken eller något. Det är en gammal relik från IBM, det handlar om och jag vet inga data alls.
    Just för att slippa fixa nya installations CD osv. på det som är på datorn nu:blush:

Hmmm, nu sitter jag inte med Nero tillgängligt så att jag kan kolla detaljerna (vilka säkert skiljer lite mellan olika versioner också…)

Det du bör leta efter, antingen i nån meny eller som “snabbknapp”, är nåt som påminner om “Burn CD from image(-file)”… sen letar du fram .cue-filen, så borde det vara ganska klart, bara att klicka “Bränn”…

Måste dock också slå ett slag för Stangs rekommendationer, en “överinstallation” brukar sällan vara nå långsiktig lösning, själv brukar jag kopiera ut hela diskens innehåll (om jag har utrymme iaf…) till annan partition eller media, för att sen göra en fräsch nyinstallation… Undvik också att ha den kopplad till Internet utan brandväggsskydd under installationen, tills du (hon) har installerat brandväggen…

Sen skulle jag också vilja rekommendera Power Quest Drive Image (eller Ghost, samma typ av program, men har inte provat detta själv), med vilket du kan skapa en “image” av din hårddisk, som du sen kan dunka tillbaka utan att behöva installations-cd:n mm… på W98-tiden bytte jag mellan olika installationer på några minuter mha image-filer för “före” och “efter” nyinstallation… perfekt om man har glömt kolla nån konfigurering som har blivit bortblåst… eller borttappade bokmärken… hmmm, nu när jag tänker efter så borde det finnas såna här program för wsurf-utrustning också… 😉

• jester

Medlem
    9 januari, 2006 vid 07:53

För att bränna bin/cue-filer i Nero:

* Starta Nero
    * Klicka Avbryt (så du inte har några fönster öppna)
    * Välj menyn Recorder
    * Välj Burn Image
    * Leta upp .cue-filen
    * Bränn

Och det kommer bli problem att köra befintliga program på datorn efter en “överinstallation”, men vissa program bör fungera.

• stang

Medlem
    9 januari, 2006 vid 08:59

Ghost är ett underbart program, funkar klockrent och är dessutom snabbt, rekomenderas varmt!!!!

Vad har hon för problem med datorn eftersom den behöver meckas med?
    Om hon har problem att köra vissa program så är det inte säkert att det hjälper att köra över installationen…

• sode

Medlem
    9 januari, 2006 vid 10:16

*skratt* …kom nu att tänka på den gamla goda tiden, som supporttekniker… och ett liv utan ghost/pqdi… installerade så många W95 att jag kunde licensnyckeln utantill… även flera månader efteråt… 😉

Håller igen med Stang, risken finns nog att en “överinstallation” på en redan nu halvtaskig uppsättning windowsfiler, kan göra så att det funkar ännu sämre efteråt… men jag förstår givetvis att det är en del jobb att leta fram alla installations-cd:n till programmen man behöver också… :-/

• the_novice

Medlem
    9 januari, 2006 vid 10:25

W98 var väl sämre än W95, jag fick aldrig ngn vidare ordning på min iaf. Gick tex inte att stänga av…
    Funkar det hjälplig som det är så rör det inte är mitt råd.

• Knatte

Gäst
    9 januari, 2006 vid 10:39
    Stang wrote:
    Ghost är ett underbart program, funkar klockrent och är dessutom snabbt, rekomenderas varmt!!!!

Vad har hon för problem med datorn eftersom den behöver meckas med?
    Om hon har problem att köra vissa program så är det inte säkert att det hjälper att köra över installationen…

Det handlar om drivrutiner till USB-portar, för att kunna använda (ladda och tanka över låtar) för en MP3-spelare..
    Enligt kravet på MP3-spelaren så behövs W98 SE… ( Men det kanske funkar med W98 enbart också)

Har aldrig sett datorn/personen i IRL, utan har bara lovat att supporta henne med operativ system…
    Jag återkommer om det behövs mer hjälp:blush: Jag tackar för tipsen hitills:rolleyes:

• jester

Medlem
    9 januari, 2006 vid 11:48

USB-stöd finns inte i vanliga Win98, utan 98SE krävs

• stang

Medlem
    9 januari, 2006 vid 12:03

Hmmm vad jag minns så behövs Win98SE för att det skall finnas USB stöd… är inte helt säker dock…
    Hur är det med MP3 spelaren, registrerar den sig som en “Mass storage” enhet så skall inga ytterligare drivare behövas, gör den inte det så kan det behövas separata drivare för spelaren för att man skall kunna läsa från den. Kolla på hemmsidan eller manualen för spelaren…

Använder hon USB porten till något annat?
    Koppla in en USB mus och se om den hoppar igång, isåfall behövs förmodligen inte operativ systemet rullas om utan det är drivrutiner som behövs!

• stang

Medlem
    9 januari, 2006 vid 12:04
    Jester wrote:
    USB-stöd finns inte i vanliga Win98, utan 98SE krävs

Ahhh det var som jag trodde alltså!

• Knatte

Gäst
    10 januari, 2006 vid 08:45

Hmmmmm:mad:

Så här blir det hela tiden när jag bränner ut min Cue-fil. Det var därför jag började ställa frågor här på forumet.
    jag öppnar min brända CD och försöker klicka på någon rad, då blir det så här :blush:
    Tips, innan ja bryter ihop:grin:

• stang

Medlem
    10 januari, 2006 vid 10:30

Hmmm du lyckas alltså bränna skivan och när du sätter skivan i cd läsaren så startar autoplay funktionen. När får du felmedelandet?

• stang

Medlem
    10 januari, 2006 vid 10:31

Ahh jag läste inte riktigt, kan du titta på filerna på CDn i explorern?

• Knatte

Gäst
    10 januari, 2006 vid 11:31

Dessa filer finns på skivan om du utforskar den:wink:

Så här ser det ut om du använder autorun:tongue: Men sedan kommer du inte vidare….

Det finns ingen som sitter på en riktigt installations-CD för Windows 98 SE och kan tänkas hjälpa till 😮 Börjar tröttna på detta strulet med -Cue och -bin.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Lite Off, men antagligen bråskande

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.