Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite off, men skicka signal till TV:en från dator

• Lite off, men skicka signal till TV:en från dator

Publicerad av Knatte på 20 oktober, 2005 vid 13:46

Jag har precis uppgraderat till en nyare dator och stött på några intressanta utmaningar i samband med detta blush.gif
    Hoppas att det finns några smarta hackers som kan hjälpa mig nu grin.gif

Med min tidigare dator, så skickade jag signalen till TV:en, via ett Nivida grafikkort och en S-video kabel. För att styra signalen mellan TV:en och datorn använde jag programmet Tv-tool. Funkade kanon efter lite meck…

I min nya dator, så sitter det ett ATI-kort och nu funkar inte TV-tool mot ATI-grafikkort. Vilket program brukar ni andra använda??
    Skulle bli väldigt glad om någon kan slänga ihop en liten beskrivning på hur ni har löst era problem smile.gif grin.gif
    Jag sitter på en XP-dator

jester svarade 19 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jonatan

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:05

För mig räcker det med att trycka i “Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm” i egenskaper för bildskärm under inställningar, alltså där du ställer in upplösning osv.

• irieman

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:32

Så har jag gjort också.

Irie Man

• styret

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:55

samma här.
    egenskaper för bildskärmen, gå in på fliken inställningar, avancerat, fliken bildskärmar. tryck på teven och tryck på den röda knappen så den blir grön.

• jester

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:56

Sedan kan man mixtra så att mediamaterial sänds automatiskt till den sekundära skärmen i helbild. Ligger under fliken Överlagring under dom avancerade inställningarna.. Kommer inte ihåg hur det funkade. Kör numera min ATI-dator direkt mot Projektor, och har nVidia på spel/lek-datorn. Får bli en biokväll med surftema nån kväll, helt klart. Projje e hur coolt som helst! wink.gif

• styret

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:59

det grejade min automatiskt.
    när jag startar vlc-spelaren så kan jag ha den i insta läget på datorskrämen men blir helbild inne på teven.

• Knatte

Gäst
    20 oktober, 2005 vid 16:12

Ok, får testa detta då…
    Jag gjorde de första förslagna ändringarna och det slutade med att datorn dog och jag fick svart skärm på dator och TV:en. Tror grafikkortet fick nog mad.gif
    Så nu är det den gammla datorn igen och den nya till service imorgon frown.gif
    Varning för Fujitsu Seimens…. Samma förmodade grafikkortsfel på två olika datorer på en vecka frown.gif crazy.gif confused.gif

• jeppepeppe

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 17:18

Vad kör ni för sladd mellan datorn och Tv:n? Köpte ny TV igår och tänkte se om jag kan få in den med en S-VHS kabel. Men, använder jag utöka skrivbordet knappen får jag en helt blå bakgrund på TV:n och gör jag som styret och slår igång TV knappen så blir upplösningen bara 1024×768 på både TV och bildskärm. Jag vill ju ha optimerad upplösning på båda skärmarna och de ligger ju betydligt över 1024×768… Kan inte ställa in skärmarna var för sig vilket är aningens irriterande!

Tips på vad man kan göra åt det?

• styret

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 17:47

jag ahr bara en sån vanlig gul kabel. inte svhs utan den adnre vad den kan heta.tar den dock från svhs till en adapter in i kabeln.

har du rört dom här knapparna nått? dump-screen.jpg
    jag har max 1024×768 ut till teven från mitt kort, är du säker på att du inte också har det.
    som knapparna står här så har jag iallafall 1024×768 på teven och 1280×1024 på skärmen

• jeppepeppe

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 18:04

Jag har datorbildskärmen kopplad via FPD, vet banne mig inte varför det funkar!!! Kan inte ändra på upplösningen, får kanske införskaffa en lååång vga-kabel..

• styret

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 21:05

fast när jag tittar på knapparna ska dom fan vara tvärtom. skärmen ska ju vara primär…
    upptcäkte det nu när jag skulle kolla på film.

• gurrap

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 21:31

RCA heter den gula kabeln som inte är SVHS om jag inte minns fel.

Knatte>> Jag har brännt ett grafikkort på en F-S (fujitsu) dator en gång genom att jag först satte sladden i TV:n, startade TV:n, valde kanal och sedan anslöt till en redan startad dator… Det sa “poff” och sedan var graffekkortet dött. Det var några år sedan och jag har aldrig haft liknande problem sedan dess men en liten varning kan vara på sin plats.

• mattap

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 09:20

äää, kom igen nu vi lever på 2000 talet!
    wink.gif
    Äger ni en X-box(chippad) så kan man ju göra det hela supersmidigt!

Streama signalerna direkt till X-boxen från datorns hårddisk, antingen via nätverkskabel eller trådlöst. Sen via Scart mellan X-box och TV.

Får upp alla filmer som ligger på datorns hårddsik på TV skärmen, sen är det bara att välja med Xboxens fjärrkontroll vad du vill kolla på. Samma gäller för musik!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 10:26

Fick precis samma problem med min dator oxå, de var oxå Fujitsu Seimens mad.gif frown.gif

Hade nån version av tvtool eller nått liknande å då funka de, var dock en testversion så man kunde bara kolla 10min

kör nu med extra tv kort med massa olika in å utgångar

/kalle

• jester

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 12:34

Svar till:

äää, kom igen nu vi lever på 2000 talet!
    wink.gif
    Äger ni en X-box(chippad) så kan man ju göra det hela supersmidigt!

Streama signalerna direkt till X-boxen från datorns hårddisk, antingen via nätverkskabel eller trådlöst. Sen via Scart mellan X-box och TV.

Får upp alla filmer som ligger på datorns hårddsik på TV skärmen, sen är det bara att välja med Xboxens fjärrkontroll vad du vill kolla på. Samma gäller för musik!

[/ QUOTE ]

Japp. Kör själv samma lösning. Fungerar hur bra som helst. Skönt att slippa hålla på med skumma program, samt att leta codecs i tid och otid. Dessutom kan man ju faktiskt fylla xboxens egna hårddisk (efter att man bytt ut den mot en större) med filmer, musik och bilder.
    Pris för ny xlåda, inkl chip och större hårddisk börjar strax under 2500:-

Tilläggas bör att xlådan även klarar digitalt 5.1-ljud. Fint som faen nu när många divx/xvid-filer numera har sådant ljud. Finns även komponentkabel, men den har jag inte testat ännu.

• Knatte

Gäst
    21 oktober, 2005 vid 14:19

Nu byter jag taktik igen blush.gif
    Kan inte Jester/styret eller någon annan, som sitter på ett ATI-kort göra skärmdumpar på vilka inställningar som ni har gjort under egenskaper/avancerat/bildskärmsinställningar mm.
    Dvs alla relevanta inställningar som jag behöver. Speciellt overlay som Jester pratade om.

Jag vill kunna få helbild (eller rättare sagt få DVD-spelaren i helbild, (powerDVD/Mediaplayern/ Win-DVD ) över hela TV-rutan, utan att få med skrivbordet eller annan bakgrund på datorn i TV-bilden..
    Dvs jag vill bara sända över info från “filmspelaren” till datorn.
    Skulle bli oändligt tacksam om någon gör en grundlig genomgång på detta.
    Det är för meckigt att åka ner till Computer City, varje gång datorn trasslar mad.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite off, men skicka signal till TV:en från dator

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.