Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite offtopic kanske…

• Lite offtopic kanske…

Publicerad av emilh på 16 september, 2004 vid 09:43

Tjabba

Igår va ju en underbar dag med mkt fin vind. Jag lät ju självklart farsan filma lite och han kan inte hålla fingrarna borta från zoomknappen. Körde med 120x digital zoom och blir skitsuddigt när man zoomar för mkt. Så det blev tyvärr på tok för få fina sekvenser. Nu här hemma testade jag att sätta digital zoomen på OFF. Det blev kristallklart hur långt man än zoomar men kan inte zooma lika långt dock.
    Hur gör ni som filmar med dv-kamera? kör ni med digital zoom och blir det dålig bild när ni zoomar in för mkt?
    Nästa gång blir det helt klart filmning utan digital zoom.

// Hasta luego grin.gif

ola_p svarade 20 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • edgedaniel

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:49

Se till att ha den digitala zoomen avstängd. Den duger inte till nåt! Och när ni köper kamera så se till att köpa en med bra optisk zoom. Den digitala har man ingen användning av efter som den bara gör bilden grynig.

• styret

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:50

instämmer med föregående talare. ingen digital oom.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:51

Använd stativ…alltid!!!!!!!!!!!!!!! Gärna med mjuk kulled så att du kan följa med rörelsen jämnt och fint.
    smile.gifMats

• emilh

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:51

Tack tack för snabba svar. Tråkigt att jag inte visste det igår men va fan, kommer väl fler dagar smirk.gif

• emilh

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:53

Ajo det har jag också testat, blir lite bättre med stativ fast inte bra ändå.

• karapp

Medlem
    16 september, 2004 vid 09:56

Använder endast den digitala zoomen i nödfall, och då inte speciellt långt kanske bara 10-20 gånger.
    Sen blir det ju lätt skakigt oxå med så mycket zoom,
    så stativ e bra å ha, eller nån sten eller nått å ställa, vila kameran mot.

Hellvette vad snabbt folk skriver, men som de sa digital zoom e skit.

• douglas72

Medlem
    16 september, 2004 vid 10:07

Vad den digitala zommen gör, är i princip att förstora upp bilden på motsvarande sätt som du själv kan göra i din bildhanterare/filmhanterare, som du spelar upp filmen/bilderna med.
    Pixlarna blir större allteftersom du zoomar in mer. = grynigare.

Alltså ett meningslöst verktyg.

Optisk zomm däremot, ger bilden en riktigt förstorning av bilden, där upplösningen finns kvar och ger en fin bild.

/kapten zoom

• ola_p

Medlem
    16 september, 2004 vid 11:14

Jag kör ALDRIG digitalzoom, oftast brukar det vara bättra att fixa det i finalcut när man klipper isf…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite offtopic kanske…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.