Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite udda frågor om Öland/Småland

• Lite udda frågor om Öland/Småland

Publicerad av christian12345 på 20 juli, 2007 vid 10:02

Jag ska hem till farsgubben i helgen. Han bor i Virserum i Småland och därför har jag några frågor:

Var någonstans finns bra spots i närheten med stor vindsannolikhet? Är det Kalmarsund i väst och östra Öland i öst som gäller? Tricket är att det måste vara ganska lätt att gå till spotsen och man måste kunna parkera någorlunda nära, för gobben är ganska gammal, men vill gärna följa med och se hur det ser ut när man seglar med drake.

Var hittar man bäst information om vinden där på östkusten – är det smhi, dmi, eller har ni några lokala mätstationer?

Var någonstans kan man köpa en karta där fågelreservaten är utmärkta? Tror inte farsans gamla sjökort har de nyare reservaten markerade…

Kanske finns det rent av någon local som jag kan ringa och fråga?

Christian

ill-k svarade 17 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • martin

Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:59

Om du ska till Öland är mitt tips båtplatsen precis söder om Haga Park vid allt från syd till nord på västliga vindriktningar. Där kan du öppna bommen och köra ner bilen i princip ända ner till vattnet och det är platt och enkelt att gå för någon som är gammal och skröplig och man ser bra om man sitter på stranden. Parkera utanför bommen sen bara, annars blir markägaren och badarna sura. Se också till att hålla dig söder om avspärrningarna för badområdet (linor i vattnet).

På ostliga riktningar är Bläsinge bäst. Där går det också att parkera nära vattnet och det är lätt att knata runt. Allt ostligt utan NNO fungerar på Bläsinge. Blir det för mkt nord i vinden så blir det turbulens bakom hamnen.

• christian12345

Medlem
    20 juli, 2007 vid 12:40

Många tack för det, Martin!

Nu är det bara det sista: hur brukar ni östkustisar lista ut om det blåser eller ej? Är det dmi som gäller för er också?

Christian

• ill-k

Medlem
    20 juli, 2007 vid 14:40

njaa windguru brukar va bäst tror jag 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite udda frågor om Öland/Småland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.