Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite Vindsurfing-tankar från öst….

• ola-h

Medlem
    17 oktober, 2007 vid 08:22

Shit, det ser ju rktigt vetenskpligt ut med fantastiskt noggrann grafisk representation. Kona, _måste_ ju helt enkelt vara bäst. Fast vad kommer grafen ifrån egentligen?

Empiriska rolighetsdata där tusentals seglare fått svara på frågor om hr roligt de haft på olika brädor i olika vindar (på en 5-gradig skala av likert-typ…).

Eller är den bara en skojig illustration till författarens åsikter?

Som matematiker undrar jag varför han inte beräknat integralen av funfactorkurvan över vindstyrkan 0 till oändligheten och fått ett enda tal som kunde säga mäta hur rolig och användbar brädan faktiskt är.

• oaxen

Medlem
    17 oktober, 2007 vid 08:42

@Ola H. 422742 wrote:

Shit, det ser ju rktigt vetenskpligt ut med fantastiskt noggrann grafisk representation. Kona, _måste_ ju helt enkelt vara bäst. Fast vad kommer grafen ifrån egentligen?

Empiriska rolighetsdata där tusentals seglare fått svara på frågor om hr roligt de haft på olika brädor i olika vindar (på en 5-gradig skala av likert-typ…).

Som matematiker undrar jag varför han inte beräknat integralen av funfactorkurvan över vindstyrkan 0 till oändligheten och fått ett enda tal som kunde säga mäta hur rolig och användbar brädan faktiskt är.

Ja och vilka toleranser har mätområdet avseende temperaturen haft? Jag tycker att en doktorshatt vore på sin plats.

• fluff

Medlem
    18 oktober, 2007 vid 08:00

En Refaat El-Sayed?

• PGVirtual

Gäst
    18 oktober, 2007 vid 08:05

Litet måste jag väl försvara mig (men den berömda glimten i ögat)…

Jag är tyvärr inte matematiker, bara ingeniör. Klarade av högskolans matematik, men det var på håret 🙂

Grafen är sannerligen inte vetenskaplig, utan ett resultat av fullkomligt subjektivt tyckande. Vanligtvis när vi talar om hur roliga brädor är att använda så bryr vi oss bara om det ideala vindområdet, när brädan planar, och förrän den blivit för stor. Antagandet är ju att man byter till en mindre bräda när vinden ökar.

Grafen försöker illustrera vad som är relevant om man vill surfa i alla förhållanden, i både lätt vind och i rätt hård vind, med ett enda bräde. Tyvärr är det nog så att längd (t.ex. Serenity) är det enda som funkar förrän vinden räcker till för planing. Visst kan man argumentera att korta stora brädor passar för segelsnurr i lättvind, men det kommer aldrig att bli en folksport (jämför med skidåkning i alperna, hur stor del håller till i parkerna och hoppen?).

Visst är artikeln KONA-centrerad, men den anstränger sig hela tiden att påpeka att det är typen av bräde (lång, med planingsegenskaper tack vare steget i aktern) som är relevant.

Häsningar
    PG

P.S. Själv har jag RRD FSW 94, Exocet Cross 106, Tiga Flash 74 och KONA Style. Dessutom en segelpalett med 4.0, 4.5, 5.0, 5.7, 6.2, 7.0 och 9.0. Så visst är jag själv en prylbög.

• gnutten

Medlem
    18 oktober, 2007 vid 09:21

Men vem har kul på en 140 L freeride??? Det är ju som att köra traktor.
    (Visst som nybörjare kan det var helt ok)

• swe-514

Medlem
    18 oktober, 2007 vid 15:30

Tja, det är frivilligt….

Nej! Vindsurfingen håller inte på att dö, nu när ungdomarna ”indoktrineras”….

(Kanske passar detta inlägg bättre i en annan tråd – typ. Men ändå.)

Se och njut för de som vill – det är inte farligt:wink:

http://www.konanordic.com/Kona%20VM%202007.wmv (film från VM)

http://www.konanordic.com/Kona%20meetings.wmv (film från i helgen)

/Rikard

• swe-514

Medlem
    4 november, 2007 vid 17:09

@Ola H. 422742 wrote:

Ja Ola, Kona One (Style) är den bästa allround brädan på marknaden.
    Märk: ALLROUND! Allt i ett 😉
    (Nybörjarbräda.Barnbräda. Badleksak. Slalom – freeridebräda (stor). Freestylebräda (oldschool). Deplacementbräda. Världens roligaste och coolaste Entypsklass (Kappsegling). Och varför inte nybörjar -SUP – vad tror du om det, Ola?)

• el_duderino

Medlem
    5 november, 2007 vid 09:08

@SWE 514 423053 wrote:

Se och njut för de som vill – det är inte farligt:wink:
    /Rikard

That’s a pimped up ghetto!

• joachim_larsson

Medlem
    6 november, 2007 vid 08:13

De som vill test Kona longboards (minitanker, 10.5 och 11.5) är välkommana att kontakta mig, ni kommer bli förvånade på dess snabbhet när det gäller manövrarna och att de känns riktigt korta! hör av Er på 070-5890908 (Joachim)

Jag lovar en upplevelse !

Har alla inne!
    Minitanker
    10.5
    11.5

Plus: Kona ONE, Surf och Mahalo (tandem)

• alexasu

Medlem
    9 november, 2007 vid 00:13

@SWE 514 423053 wrote:

http://www.konanordic.com/Kona%20meetings.wmv (film från i helgen)

/Rikard

Jag vill inte va den som är den, men… vindsurfing har aldrig sett så tråkigt ut på film. tyvärr.
    Nästan så man överväger att sälja sina våg- och freestyleprylar för att slippa att ens långsökt förknippas med konaseglare.

Jag tror kona är en sekt. Det verkar i alla fall så.
    Alla anhängare är fanatiska och försöker få en att konvertera samt överge allt man tidigare trott på för att vika sig under den ”allsmäktiga” brädan.

• dane

Medlem
    9 november, 2007 vid 06:40

Så här ser min subjektiva graf ut för min Freemove (FSW) bräda ut i jämförelse med Kona mfl. Tycker nog den är roliga även vid 15 m/s 🙂 och integralen från 7 till 15 m/s blir nästan dubbla mot Konan. Varför segla under 6 m/s, nån gång måste man ju umgås med familjen:wink:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite Vindsurfing-tankar från öst….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.