Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

• Liten bräda vilken storlek och märke

Posted by bjornen on 13 januari, 2008 at 14:38

Jag är på g att skaffa en liten slalom speedbräda men undrar lite vilken storlek man ska gå på. Min segellinje är komplett med V8 8,5 RS slalom 7,2 och 6,2 Jag har idag en isonic 115 och vill nu kommplettera med en liten bräda. Brädan ska kunna ta 6,2 och och helst 7,2 Har kikat lite på isonic 87 -07 eller 86 -08 Eftersom jag är inkörd på min isonic bör jag då skaffa samma modell eller är det av mindre betydelse ?

//Björn

Den här verkar fin också :tongue: (80l modellen)
    4%20SL1deck.jpg

tobhed replied 16 years, 9 months ago 15 Members · 48 Replies
  • 48 Replies
  • surfan

Member
    13 januari, 2008 at 14:59

Ja kan bara säga falcon 80

• surfan

Member
    13 januari, 2008 at 15:07

här har du en bild!!

• surfan

Member
    13 januari, 2008 at 15:11

En till!!

• surfan

Member
    13 januari, 2008 at 15:14

Falcon Slalom 80 245cm 55cm 80ltr 5.4kg recommend 26-30cm 4.5-7.5

• bjornen

Member
    13 januari, 2008 at 15:19

Den verkar ta stor segelrange 4,5 – 7,5 kan det verkligen stämma !?
    http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/fanatic_falcon80_2007.htm

Ska man hålla sig till samma märke eller är det inte någon större skillnad på brädorna för en som är amatör ?

//Björn

• imported_macts

Member
    13 januari, 2008 at 16:01

Tror också på en bräda runt 80 l. Flera märken har bra brädor i den storleken.
    Har själv en Naish SP 80 som jag inte har testat ännu…men hoppas på att få göra det på tis el ons på TT. Andra bra exempel är F2, Fanatic, S-board, Exocet el JP. Tror att dom flesta brädor är bra.

• jester

Member
    13 januari, 2008 at 16:06

Naturligtvis är det en fördel att köra med brädor från samma märke, men den är inte alls lika stor som att använda segel från samma märke/linje. Så visst går det utmärkt att blanda brädor.

Jag tror du är rätt ute med storlektstänket iaf. En bräda runt 58cm i bredd borde komplettera din större iSonic bra.

• bjornen

Member
    13 januari, 2008 at 16:44

Ok va bra, det dyker ju upp lite klipp här nu och då. Har funderat lite på hur viktig rekomenderad segelstorlek är. Låt oss säga att max enligt tillverkaren är 6,5-6,8 funkar det och slänga på 7,2 om man är ut efter att slå sina pr eller ska jag sikta in mig på en modell som klarar 7,2 enligt spec ?

//Björn

• budda

Member
    13 januari, 2008 at 17:09

min warp slalom har rec 7.2. men kör 7.6 utan problem. tror nog att 8.0 skulle funka. men inte optimalt.

• jester

Member
    13 januari, 2008 at 17:23

Du lär nog inte slå några pr om du använder segel som är större än rekommenderat. Men att köra en 7.2 på en 80-litare går i dom flesta fall utmärkt. Surfan brukar ju köra 7.2 på sin 80-litare ibland, även om det i vissa lägen säkerligen hade gått snabbare med en 90-litare.

• kinetic

Member
    13 januari, 2008 at 18:19

Hur stort segel man kan ha e väl beroende av seglarens vikt samt teknik oxå…

• Knatte

Guest
    13 januari, 2008 at 18:25

Jag hade slagit till på en Isonic 87 eller 86:an om du redan kör på en Isonic 115 innan. Coolare att köra i samma serie i alla storlekar + att Isonicen har fått bra kritik! Men det handlar väl omm vem som ger dig bäst pris som avgör brädköpet??

• bjornen

Member
    13 januari, 2008 at 18:36

@Knatte 438356 wrote:

Jag hade slagit till på en Isonic 87 eller 86:an om du redan kör på en Isonic 115 innan. Coolare att köra i samma serie i alla storlekar + att Isonicen har fått bra kritik! Men det handlar väl omm vem som ger dig bäst pris som avgör brädköpet??

Med risk att den försvinner :crazy: har jag gått och sneglat länge på den här.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15763&sort=1&cat=fav&page=1

//Björn

• ola-h

Member
    13 januari, 2008 at 18:43

iS87:an är ju erkänt snabb. Till det priset är det bara att slå till, tycker jag.
    Jag har 76:an och den är superskön och helt OK även i lite lättare vindar (med rätt fena) men om man väger lite mer (säg 80) så tror jag 87:an är ett bra komplement till iS115.

• jester

Member
    13 januari, 2008 at 20:12

Bara o handla. Bra pris för en 07:a

Page 1 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

You must be logged in to create new discussions.