Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

• tobhed

Member
    13 januari, 2008 at 20:51

Ja för tusan, bara att köpa – erkänt snabb bräda som är väldigt enkel att köra. Tänk dock på att den är någon fenkänslig, seglar du någongång tillsammans med Micke Ö uppe i Stockholm så kan han visa/förklara.

• Knatte

Guest
    14 januari, 2008 at 05:49

@Bjornen 438359 wrote:

Med risk att den försvinner :crazy: har jag gått och sneglat länge på den här.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15763&sort=1&cat=fav&page=1

//Björn

Bara att slå till då :laugh:

• bjornen

Member
    28 februari, 2008 at 07:24

Jag är så velig om vilken storlek jag ska köpa måste få hjälp. Brädan jag har idag är 68 bred och nu dyker det ju upp lite olika slalombrädor med bra pris som man blir sugen på. Senast var en JP 84l 55 bred och idag en JP 89l 59 bred. En bräda som är 55 bred kanske ger mest fart i rätta förhållanderna men glappet känns aningen stort mellan 68-55 eller ? Hur skulle ni ha resonerat.

//Björn

• imported_macts

Member
    28 februari, 2008 at 07:47

Jag tycker att det hoppet är helt OK, kommer att funka bra. I och med att du inte är så tung (tror jag???) så kommer du att kunna gå på den lilla brädan ganska tidigt. Det är nog många som kör ungefär det hoppet mellan brädor .”Faster” kör tex 110 liters Naish och hoppar sen ner till 80 liter och det funkar bra för honom.

Klart du ska investera i en liten slalomplanka-det är svinskoj!

• getwet

Member
    28 februari, 2008 at 07:51

Jag tyckte mig skymta en SP 80 i en butik belägen i Varberg…..:wink:

• Oregistrerad

Guest
    28 februari, 2008 at 08:04

@surfan 438322 wrote:

Falcon Slalom 80 245cm 55cm 80ltr 5.4kg recommend 26-30cm 4.5-7.5

Jag är också lite sugen på en Falcon 80. När börjar brädan funka vindmässigt? Hur mycket blåser det när du plockar fram brädan? Eller rättare sagt hur lite kan det blåsa innan du byter till större bräda? Väger ca 90 kg. Har 6,0 som minsta segel och 7.8 som största.

• getwet

Member
    28 februari, 2008 at 08:55

6.0 är klockren på en 80, 7.8 för stort. Samtliga 80 litare kommer nog fram vid vindar på 12ms och mer förmodar jag. Lite individuellt där naturligtvis och vilken brädgarderob man har.

• faster

Member
    28 februari, 2008 at 08:55
    MacTS;447927 wrote:
    Jag tycker att det hoppet är helt OK, kommer att funka bra. I och med att du inte är så tung (tror jag???) så kommer du att kunna gå på den lilla brädan ganska tidigt. Det är nog många som kör ungefär det hoppet mellan brädor .”Faster” kör tex 110 liters Naish och hoppar sen ner till 80 liter och det funkar bra för honom.

Klart du ska investera i en liten slalomplanka-det är svinskoj!

En 95L SP är beställd :laugh:

• imported_macts

Member
    28 februari, 2008 at 09:27

@faster 447945 wrote:

En 95L SP är beställd :laugh:

Jo jag vet 🙂 men nog har det funkat ok med 110 till 80 liter för dig?

• glader

Member
    28 februari, 2008 at 09:32

Tror också att detta är helt ok. Beror ju också på vad du planerar härnäst. Kommer du att köpa en speedbräda på 50cm nästa år? I så fall skulle jag satsa på en runt 59, annars tror jag du skulle ha större glädje av att komplettera med en runt 55.

(Har själv Manta 68 & 59 samt en Warp Speed 50. Skulle jag tvingas köra med Manta 68 och endast en till skulle jag lätt välja Warpen. Kör bekvämt 6.5 på både den och Manta 68 och jag skulle kunna leva med glappet. Så fort Warpen planar är jag i princip alltid 2-3 knop snabbare med den än Manta 59. Liten och lätt och boende på västkusten kör jag Warpen 10-15 gånger per år. Liten bräda är kul!)

• imported_macts

Member
    28 februari, 2008 at 09:34

Björnen: ett tips är att smyga omkring i buskarna kring GetWet´s hus vid nästa hårda vind, ta rygg på den lilla KIA picanton när han åker iväg, ge dig tillkänna när ni kommer fram till surfplatsen och tilltvinga dig en testkörning av hans SP 80… i och för sig är risken stor att även jag kommer att vara där så då kan du testa min också om du vill 🙂

Är övertygad om att dina 7,2 och 6,2 kommer att funka kanon på den!

• bjornen

Member
    28 februari, 2008 at 10:49

@MacTS 447956 wrote:

Björnen: ett tips är att smyga omkring i buskarna kring GetWet´s hus vid nästa hårda vind, ta rygg på den lilla KIA picanton när han åker iväg, ge dig tillkänna när ni kommer fram till surfplatsen och tilltvinga dig en testkörning av hans SP 80… i och för sig är risken stor att även jag kommer att vara där så då kan du testa min också om du vill 🙂

Är övertygad om att dina 7,2 och 6,2 kommer att funka kanon på den!

Jag fick känna lite på den för ett tag sedan (i hallen hos GetWet!)och jag måste säga att gillar formen bättre på 08, inte så kort. Bra att man kan köra 7,2 också. Usch nu börjar köpsuget igen….:tongue:

//Björn

• Knatte

Guest
    28 februari, 2008 at 10:53

@Bjornen 447923 wrote:

Jag är så velig om vilken storlek jag ska köpa måste få hjälp. Brädan jag har idag är 68 bred och nu dyker det ju upp lite olika slalombrädor med bra pris som man blir sugen på. Senast var en JP 84l 55 bred och idag en JP 89l 59 bred. En bräda som är 55 bred kanske ger mest fart i rätta förhållanderna men glappet känns aningen stort mellan 68-55 eller ? Hur skulle ni ha resonerat.

//Björn

Jag hoppade från 77 cm hypersonic till 50 cm RRD 271 förr och det funkade utmärkt 🙂 Men visst är det en chock de första minutrarna när du byter ner dig…
    Så glappet mellan 68 cm till 55 cm bör gå hur smidigt som helst! Så jag håller med de övriga här, att du inte behöver vara orolig för detta.

• jester

Member
    28 februari, 2008 at 11:33

Jag hoppade från 77 cm hypersonic till 50 cm RRD 271 förr och det funkade utmärkt Men visst är det en chock de första minutrarna när du byter ner dig…

Det där känner jag igen från mina hypersonic-dagar. satte foten i vattnet i gippen när man gick ner på smalare brädan… 😀

• Knatte

Guest
    28 februari, 2008 at 14:50

@Jester 447984 wrote:

Det där känner jag igen från mina hypersonic-dagar. satte foten i vattnet i gippen när man gick ner på smalare brädan… 😀

Något liknande sådant har ju inträffat ….:smile:

Page 2 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

You must be logged in to create new discussions.