Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

• filipl

Member
    28 februari, 2008 at 18:53

Eftersom du seglar mycket vintertid kan det ju vara en idé att ha lite reservvolym så att du känner dig säker även när du seglar vid andra ställen än Dalarö.

Med min fenväska väger jag ca 82 kg och min lilla Hawk (93 liter) ger mig så pass mycket reservvolym att jag känner mig säker på den även om vinden skulle mojna så pass mycket att jag inte kan vatttenstarta. Jag kan dra rigg och “guppa” hemåt nätt och jämt.

Därför, och eftersom en större bräda har en tendens att bli seglad på oftare än en mindre, tycker jag att du skall satsa på 87 liters Isonicen istället för 80 litaren.

87 litaren kan väl ta även 7.2 seglet utan problem vilket är ytterligare en fördel?

Filip

• getwet

Member
    28 februari, 2008 at 20:13

Bjornen har kapacitet att bli riktigt snabb i framtiden, han ska inte nöja sig med med junk!

Behövs inga extra liter för att ta sig hem, ska man åka fort så gäller det att ladda. Är man osäker kliver man på en större planka, ladda nu Bjornen, du har en Norrlännings envishet och det kommer att ge resultat. Jag har sett dig från början och kan bara konstatera att du är på G! Några resor till TT och HP så är valet enkelt:wink:

• filipl

Member
    28 februari, 2008 at 21:31

@getwet 448140 wrote:

Bjornen har kapacitet att bli riktigt snabb i framtiden, han ska inte nöja sig med med junk!

Behövs inga extra liter för att ta sig hem, ska man åka fort så gäller det att ladda. Är man osäker kliver man på en större planka, ladda nu Bjornen, du har en Norrlännings envishet och det kommer att ge resultat. Jag har sett dig från början och kan bara konstatera att du är på G! Några resor till TT och HP så är valet enkelt:wink:

Jag tycker också att det är kul att följa din speedsatsning Björn, så jag köper argumenten ovan också för den delen!

Filip

• mackee

Member
    1 mars, 2008 at 11:33

Köp min F2 SX XS 80 liter. Så kommer du garanterat ha F2 brädor i hela linjen nästa år. Macke S55

• bjornen

Member
    24 mars, 2008 at 09:43

Nu är det nära brädköp men jag behöver lite “opartiska” kommentarer. Låt oss säga att jag skaffar en 80-85l som är ca 55 bred. Ungefär vilken vindstyrka tror ni att jag kan börja köra den i med 6,2 ? Jag väger 78-80kg.

//Björn

• getwet

Member
    24 mars, 2008 at 09:51

@Bjornen 453571 wrote:

Nu är det nära brädköp men jag behöver lite “opartiska” kommentarer. Låt oss säga att jag skaffar en 80-85l som är ca 55 bred. Ungefär vilken vindstyrka tror ni att jag kan börja köra den i med 6,2 ? Jag väger 78-80kg.

//Björn

Förmodar att den sätter fart ordentligt vid 13-14 meter. 6.2 är rätt litet i våra sammanhang (svenska förhållanden). Går säkert att köra lite tidigare men turbon kommer nog vid en kuling och mer.

• bjornen

Member
    24 mars, 2008 at 10:13

@getwet 453576 wrote:

Förmodar att den sätter fart ordentligt vid 13-14 meter. 6.2 är rätt litet i våra sammanhang (svenska förhållanden). Går säkert att köra lite tidigare men turbon kommer nog vid en kuling och mer.

OK, tack för hjälpen Micke 🙂 Nu hoppas vi bara att värmen och vinden kommer så det blir lite speedande här i Sthlm.

//Björn

• marden

Member
    24 mars, 2008 at 10:34

@Bjornen 453571 wrote:

//Björn

skulle tro att det blir bra vid samma vindstyrka som du beskrev i förra tråden
    dvs du byter segel från 7,2 – 6,2 då kan du lungt gå på mindre brädan också
    även om den gärna vill ha mer

fick du nån fart på utlandsresan, har varit tyst här ett tag utan dig

• benke-2

Member
    24 mars, 2008 at 10:52
    Bjornen;453571 wrote:

//Björn

Enkelt en 80 litarsraket på 5 kg funkar från 9-10 ms till ca 18 ms med 6,2 och man behåller kontrollen när det börjar bli kul.
    En bräda uppemot 60 cm börjar bli fladdrig vid 13 ms, men det går ju alltid att åka runt och detuna brädan, för att behålla kontrollen över 13 ms men är ju inte så kul.

• bjornen

Member
    24 mars, 2008 at 10:59

@Mården 453585 wrote:

skulle tro att det blir bra vid samma vindstyrka som du beskrev i förra tråden
    dvs du byter segel från 7,2 – 6,2 då kan du lungt gå på mindre brädan också
    även om den gärna vill ha mer

fick du nån fart på utlandsresan, har varit tyst här ett tag utan dig

Jag tog med mig GPS:en men trafon ville inte ha 110v så det blev inget med den. Det var inga direkta speedvatten men jag seglade 2 pass/dag med allt från 7,5 – 4,7. Bra träning för att nöta gippar, hopp (va man nu ska med hopp till 😉 ) Hade några riktigt fina morgonsessioner med 104l och 6,6 helt själv, sånt glömmer jag inte. Det var några från Gävle där med GPS få se om dom hade nåra fina farter. Såg att en av dom lyckades hamna på bild när en Amerikan fotade lite från vattnet och lägger ut bilderna på http://www.margiwindsurfing.com
    031408%20191.jpg

• getwet

Member
    24 mars, 2008 at 12:00

Det måste vara Gävle Nik som du såg. Ska bli kul och se vad resultatet blir av hans session.

• surfan

Member
    24 mars, 2008 at 14:50

Ja det kan va kul och se här är min tid från Venezuela

Average speed : 33.85 knots (34.2 33.9 33.9 33.7 33.6)
    Max. GPS (display) : 35.0 knots
    Max. 2 sec. (software) : 35.8 knots
    100 m run : 34.6 knots
    250 m run : 33.8 knots
    500 m run : 33.7 knots
    Nautical mile : 29.8 knots

• bjornen

Member
    24 mars, 2008 at 15:07

Var det här du seglade ? (Coche) men jag skulle inte heller bli förvånad om det var vid El Yaque. Ni som kan segla fort verkar kunna göra det var som helst:tongue:

//Björn

• surfan

Member
    24 mars, 2008 at 15:23

ja seglade på båda ställerna men det var betydligt mindre vind på Coche
    men plattare så det blev inte några super tider och vinden låg nog runt 95-100grader vilket inte är så bra

• bjornen

Member
    24 mars, 2008 at 18:48

Jaha då är det klart. Det blev en lika vacker tingest som den till höger på bilden 😀 Nu förstår ni kanske varför vintern har kommit….:smirk: Kan bara säga att jag längtar att få testa.
    609.jpg

Page 3 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Liten bräda vilken storlek och märke

You must be logged in to create new discussions.