-
Liten fundering ang. kite!
Går och funderar på skillnaden mellan seglen man använder i windsurfing och drakarna man använder när man kitar. För tänk om det blåser 8 m/s och du använder rekommenderad storlek på kiten och windsurfingseglet så inbillar jag mig i alla fall att man kan kita när det blåser lite mindre än 8 m/s jämfört om man windsurfar eftersom kiten är längre upp i luften och det borde vara stabilare vind där. Den här funderingen har uppkommit pga. att det blåser så dåligt nu. Det är egentligen illa att man går och funderar lite åt att satsa helt på kitesurfing och skippa windsurfingen. Tänker man på antalet dagar som man får windsurfa dvs. minst 8 m/s, så är de dagarna inte så värst många, inte vid vänern i alla fall. Det är vår och höst som gäller. Och köper du ny utrustning, som jag tänkte göra för 15000 – 20000, så suger det en aning. Eftersom formula inte är något för mig så känns kitesurfing mer rätt. Hur många kitestorlekar behöver man egentligen om man vill täcka upp 1 – 15 m/s? Det skiljer en del mellan kitarnas olika vindregister men någon ungerfärlig översiktstabell borde man väl kunna dra så man ser ungefär hur många kitar man behöver? Kanske finns någon mer windsurfare och kitesurfare som har dehär funderingarna?
Logga in för att svara.