Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten karbonlatta i toppen av crossover?

• Liten karbonlatta i toppen av crossover?

Publicerad av bonasurf på 7 november, 2005 vid 22:51

Jag upptäckte att den lilla tunna carbonlattan som sitter insydd högst upp i toppen på mitt crossover är bruten. Någon som känner till detta och vad det har för effekt?

dr-masse svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    7 november, 2005 vid 23:39

Den lattan är rätt ofta av på crossover. Mitt ena co lider av det. Jag har bara seglat det en gång och har inte märkt nåt, men jag gissar att det spelar rätt liten roll.

• herodude

Medlem
    7 november, 2005 vid 23:49

på 05:orna har de satt dit en kevlar latta som är rätt slapp den med, så jag tror det är lugnt den är väll till för att inte det ska ”sladdra” uppe i toppen…

• dr-masse

Medlem
    8 november, 2005 vid 07:34

Hej!

Det där är, så vitt jag vet, ingen carbonlatta (från 05 i alla fall). Faktiskt så är det ”bara” vikt monofilm (eller liknande styv segelduk. Det handlar om att kunna hålla ut toppen lite extra och är inte en latta. Så om man viker den så kan det mycket väl kännas som om den är av om man tror att det är en vanlig latta. Det är det inte, utan man skall mer se det som en insydd förstärkning. Jag tycker att det är bra att man inte satt en latta på ett såpass utsatt ställe och seglen funkar ju grymmebra.

På tidigare Crossover sitter det, om jag inte missminner mig, mer som en ”pinne” som är tänkt att funka mer som en vanlig latta. Den kan som sagt gå av, men det påverkar näppeligen seglet. Bör ju rätt enkelt kunna ersätta med att vika lite monomfilm och köra med det istället? Kontakt Simmer, de brukar vara hjälpsamma med sådana här frågor – simmer@simmersails.com

Surfa På!

• bonasurf

Medlem
    8 november, 2005 vid 10:18

Som du kanske ser på bilden är det en 04:a så det är en liten karbonsticka det rör sig om. Tack för mailadressen. HAr mailat och ska se vad de säger.

• dr-masse

Medlem
    8 november, 2005 vid 10:34

Just det, så såg det ut på 04. Faktiskt så minns jag nu att det var en av förändringarna till 05 som jag fick reda på – att man hade ersatt carbonpinnen med rullad monofilm just för att den inte skall kunna gå av.

Hoppas du får tips från Simmer om hur du enkelt kan fixa det där, även om prestandaförbättringen väl inte är sådär överdriven så vill man ju ha hela prylar ändå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten karbonlatta i toppen av crossover?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.