Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Liten reseberättelse från Kreta

• Liten reseberättelse från Kreta

Publicerad av endy på 26 augusti, 2004 vid 06:36

Kreta – Palekastro – Augusti 2004

Efter min resa till Sydafrika i vintras fick jag mersmak för att resa, när sommaren kom
    och den hårt inarbetade semestern skulle tas ut så kom självklart idén om en surfresa upp.

Vi vet ju alla hur mycket det blåser hemma i Svedala under juli/augusti så den 1:a augusti
    satt jag och Stefan på planet ner mot Kreta, Kreta säger ni? kan man segla här, eller är det inte bara
    en fornminnes ö? jodå efter idogt letande fann jag en flygstol och information som såg mycket lovande ut.

Kl 12.08 landade vi på Heraklion airport och efter lite virr fick vi ut våra surfprylar som
    för övrigt smärtfritt checkades in som surfbrädor à 400 stk, danke schön sa vi och log.
    Ute väntade damen med hyrbilen, hon stog snällt med en skylt med mitt namn på, vi
    hade bett om takräcken och de hade de snällt stoppat på den lilla Fiat Pandan, en stund senare
    var vi på väg mot Palekastro, svettandes och lite trötta var vi nöjda över att bara 4 timmar från
    Sverige vara i 35 graders värme och förhoppningsvis mycket vind.

Vägen mot vårt slutmål var mycket vacker utmed kusten och ibland tittade jag lite väl mycket på
    havet där gässen svepte in över det turkosblå vattnet, det var redan vind!
    Jag pressade den lilla pandan så gott det gick och efter drygt 3 timmar upp och ner och runt på
    slingriga vägar kom vi fram till Palekastro på nordöstra Kreta, snabb checkin på pensionatet och sen ner
    mot ”staden”(här bor ca 1500 personer) där vi tog en fetaostburgare, in och betala och sen neeeer
    till stranden, det var fortfarande vind och vi riggade upp, 5,0 verkade bra och det var det, trötta efter
    resan blev det en 2 timmars session innan va packade ihop och drog hem för att sova.

Platsen där man seglar ligger strax nedanför Palekastro och heter Kouremenos beach, det är en lång fin sand/grus strand,
    ungefär i mitten av stranden ligger Freak Station, surfcentret som har F2/Arrows, där man kan hyra utrustning/hyra plats för sina
    egna prylar, de har inte så mycket plats, men vi hade inga problem med att lämna sakerna på taket under tiden vi var där.
    Vinden ”Meltemin” kommer ned från bergen vilket stärker den ytterliggare, under juli är den som starkast och vanligaste
    segel storlekarna är mellan 4,5 och 5,6, vinden är sned offshore från vänster vilket gör att det är platt och fint, längre ut är
    det dock choppigt om det blåser på ordentligt blir det motorcrossbana 😉 i övrigt är vattnet 26 grader, luften 35 så någon
    våtdräkt behövs verkligen inte, kan rekommendera rash om man vill skydda sig de första dagarna, solen är Stark!

Under två veckor seglade vi allt från 4,0 – 5,6, ett 6,2 kunde varit värt att ha någon dag men under juli blåser det mer,
    vi seglade oftast 4,7/5,0 med bra lobba, dock är vinden byig, jag ljuger inte om jag säger mycket byig så oftast hade man
    kunnat ha en storlek mindre om det varit jämnare vind.

Det finns lite andra spots, dels ett vågställe ”Fanoromenis” som ligger vid Sitia de visade oss bilder och det såg grymt ut,
    vi fick dock aldrig tillfälle att prova då vinden helst ska ligga på N istället för NW och det skall vara 4,0/4,5 vind.

De 3 dagar det inte blåste ängnade vi åt att kolla in omgivningen, det finns flera fina stränder att besöka samt en hög med
    arkologiska ställen om man är intresserad av det.

För alla partyfreaks kan vi stark rekommendera att besöka Sitia under tors-sön då det är bra ös därinne, gå inte ut för tidigt bara
    då kan man lätt stupa innan festen börjat, stället vi besökte var fullt först vid halv fem 😉 och de har inga centiliter mått
    i Grekland, snarare deciliter =P

Allt som allt var det en mycket trevlig upplevelse, de största fördelarna är värmen, vinden, vattnet och den avslappnande livsstilen
    som det är lätt att komma in i och måndagen efter på jobbet blev inte mycket gjort kan jag lova 😉
    Att under sommaren komma iväg och få segla är ju underbart bara det, under tiden vi var borta var det 0 dagar vind hemma.
    Några direkta nackdelar finns inte, förutom att man ibland kunde bli lite trött på den byiga vinden.

Information finner ni på http://www.freak-surf.com

Alltid Järnet!
    Andreas Sundén – S220 / Team Surfbutiken.nu

Bilder

andy_enhand_dw360.jpg

andy_spock_2.jpg

steff_vulcano.jpg

andy_spock_3.jpg

andy_flaka.jpg

andy_willy_2.jpg

andy_willy_3.jpg

endy svarade 20 år, 6 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Liten reseberättelse från Kreta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.