Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…

• LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…

Posted by anonym-anvandare on 28 augusti, 2000 at 21:01

Kan någon förklara för mig och alla andra vart prylhysterirn är på väg…?!
    Vi säger så här; om man nu ska hänga med i hysterien som triggas upp av windsurfingindustrin,
    så måste man hela tiden uppgradera sig med nya dyra leksaker …
    vart har “soulen” tagit vägen!?
    Det jag vill komma fram till är följande:

-Hur många dagar har DU seglat i år???
    -Hur mycket har du lagt ut på utrustning senaste 3 åren…summa tack!!!
    =Summan vågar varken du eller någon annan på stranden prata om utan den
    skämtas bort med att det är så kul att segla, förra året var rätt bra osv…hmmm?

Alternativ:

Det som kan rädda hela din ångest om hur mycket pengar du lagt på
    surfutrustning som du måste byta ut innan den knappt blivit våt…
    i samband med vår härligt korta säsong.

SVARET ÄR: En utlandsresa, förläng din säsong!!!

Tex:
    MAUI-HAWAII, EN HEL MÅNAD med 4,5 kvm segling!!!
    Flygbiljett: 6 500:- till 9 500:- håll utkik
    Hyrbil: 5 000:- Billigare om man delar
    Husrum: 5 500:- Billigare om man delar
    Summa: 17 000:-!!!
    Plus lite mat och lek pengar som du ändå bränner med råge här hemma
    för att genomlida vintern…

FAKTA:
    De senaste 5 vårarna har jag seglat 97% med 4,0-5,0 av den tid jag har varit där, typ 40 dagar av 43 dagar osv.
    Och då pratar vi inte onshore och regn utan ren sidvind och shortssegling i
    26° vatten med lagom mycket tryck i 4,5:an, det Ni.

NÄR:
    Vintern-våren är bäst när det gäller vågor och vind.

Vi leker med tanken att du har tur och får segla 40 dagar av 43
    i ren sidvind i rena fina vågor, iförd bara shorts och ett glatt “smile”.
    Vad kan det då jämföras med i Sverige, då säger du att det går inte att jämföras…Men det blir lätt två hela säsonger!!!
    Och det går verkligen att kombinera! Så innan du köper nya DYRA!!! leksaker
    Vädera hur mycket och var du får segling för pengarna.

Men om man nu både har råd med nya leksaker och kan dra iväg och använda dom i vinter så måste jag gratulera, YOU ARE A WINNER!!!

En tanke så här när hösten är här och inte en kuling inom synhåll.

Vi ses i vågorna..
    ©alle

combat-4-2 replied 24 years, 3 months ago 8 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    28 augusti, 2000 at 21:07

det ligger nåt i det du säger.

• anonym-anvandare

Member
    28 augusti, 2000 at 22:03

Låt oss leka vid tanken att du får segla 40 dagar av 43 och att du under den tiden får minst en ordentlig spolning i veckan.
    Det blir ca 6 rediga spolningar och under dessa tvättningar kommer en mast samt ev. ett segel gå sönder. Räknar vi vidare
    så gör du i snitt 10-15 hopp per dag vilket blir ca 500 hopp. Av dessa missar du ca 20 % och 10% blir riktgt brutala missar.
    Här ryker troligen en bom, någon panel i ett segel och om masten inte blev trashad när du blev spolad så går den säkert
    sönder här. Risken att brädan får hoppgropar och stressveck är ganska stor… Hur som hellst så håller ingen produktionsbräda
    mer än maximalt två sådanna resor…

Jag håller med om att jag föredrar att resa iväg och segla istället för att byta utrustning varje år men samtidigt är det just
    under dessa resor som utrustningen blir ordentligt sliten och motiverar, eller rent av tvingar, att man byter… Åker man
    utomlands varje vinter är man ju mer eller mindre tvingad att byta ut större delen av sin utrustning vart 3:e år så att hävda
    att man kan välja mellan att åka utomlands eller köpa nya prylar fungerar kanske en gång men knappast i längden. Sen
    har ju inte alla möjligheten att kunna komma ifrån och segla 1 månad per vinter…

I stort håller jag dock med dig om att det kan vara lite sneda prioriteringar mellan seglingstid och nya prylar….

• wisco

Member
    29 augusti, 2000 at 07:03

bättra å köpa en superfin bräda å bara titta på den så den inte slits?

• dr-masse

Member
    29 augusti, 2000 at 07:16

Calle, inte visste jag att du var en så elak grabb. Han har man sett en flinande, till synes lycklig och harmonisk filmnisse framför sig mest hela tiden och så handlar allt bara om en enda sak – hämnd. Riktad mot mig 😉 Och träffar rätt hårt gör det oxå.

Aj!

Nej, jag tänker inte skriva här vad jag lagt på surfprylar de senaste tre åren. Min fru, arbetsgivare eller skattmasen kanske loggar in här, kollar mina threads och vips! ogift, arbetslös skattebrottsling. Fast jag har märkt att när frågan “å vad har du lagt på det här?” ställs av polarna så trimmas totalssumman snabbt neråt å halvsanningar kring “bytt in mycke grejer” å “du vet, kört sönder en del” samt “det var det sista seglet de hade kvar i den sajsen” ramlar fram oroväckande fort ur min mun.

För du har ju rätt. Aj! igen. I å för sig har jag de senaste åren mest använt innevarande år till att handla upp mig fett efter en längre tid av surfprylsmässig karantän. Det finns en litet antal inlägg här kring “Den ultimata kombinationen” som en viss undertecknad varit inblandad i. Kan bli svårt att smita undan från fakta här…

Men jag har faktiskt seglat en del i år, trots en usel, stinkande dålig sommar för min del. Runt 30 gånger har det blitt, varav 10-12 bra (typ åtta gånger med 6.2 å en tre-fyra till me femhalv). Saknar dock några härliga survivaldagar för att vara nöjd. Å det är det dåligt med här i Svea.

Men det är en otroligt befogad tanke du har. Och jag tänker den själv. Ofta. Och nästa år kommer det att snålas betydligt hårdare på prylfronten till förmån för – just det! – resor. Min fru öppnade till och med upp med förslaget “tänk om vi skulle vara 5 veckor i Portugal nästa sommar?”. Och då talar vi 10 minuter från Guincho….Jag älskar henne mer och mer.

Om inte annat så har ditt inlägg lett mig in på den rätta vägen. Känner mig lite frälst, faktiskt. Kanske en idé till nästa rulle? Mer religiöst tema? 😉 Men vad dum jag är, de är ju redan religiösa…

Jo, jag tror nog att många av oss skulle vilja resa mer. Tror dessutom att många skulle få ut mer av sporten och snabbt bli bättre. Och helst åka till Maui mest hela tiden (kan inte fatta att jag fortfarande inte varit där! Men det blir la kul när jag väl drar…). Samtidigt har jag valt att handla lite mer grejor eftersom jag av olika skäl har svårt att åka. Mest typ de som betalar mig just nu trots att jag skriver detta. Och att jag ville segla hemma i år. Och inte vill bli sittande när det väl blåser här i Ståkkhålm å jag är ledig. Tokigt, eller hur?

Nåja – nästa år skall det resas! Reportage kommer, text får det bli för min del. Men vi hoppas på fler filmer!

Surfa (res) På!

• anonym-anvandare

Member
    29 augusti, 2000 at 07:21

Klart man ska segla skiten av grejerna, onödigt att byta innan, men att
    påstå att man kan åka en månad utomlands ISTÄLLET för att köpa nytt håller
    inte riktigt. Seglar man mycket leder det till att man även köper mycket…
    Dock är det ju då helt motiverat att köpa nytt. Att ständigt byta prylar
    bara för att ha det senaste är ju helt meningslöst.

• anonym-anvandare

Member
    29 augusti, 2000 at 11:01

Bästa inlägget på länge, mycket tänkvärt faktiskt!
    Jag går även lite längre, jag tror nämligen att allt snack om hur roliga de nya feta racebrädorna är o dylikt bara är ett sätt att motivera för sig själv att man just slängt ut 10-15 000 kr för att kunna guppa omkring (i bästa fall i planing) i 3-4 m/s på någon insjö i Småland, istället för att lägga pengarna på resor.

• anonym-anvandare

Member
    30 augusti, 2000 at 08:11

Vart är prylhysterin på väg?
    På 70-talet var man macho om man hade “290” långa stenhårda störtloppskidor
    utan nån som helst midja. Hur macho är det idag??
    Hade man då dykt upp med korta Carvingskidor typ X-Scream så hade man blivit
    betraktad som sinneslö. Däremot om man OCKSÅ helt själv råtränat en helt ny
    åkstil och kallat den för freestyle (med puckel osv.) så hade man ju fullkomligt
    trashat dåtidens macho-åkare och mängder av skidåkare “hade följt efter.” Så
    blev det ju faktiskt till sist mest tack vare Snow-boarden (nästan 15 år senare)
    och framförallt p.g.a att dåtidens macho-sar till sist blev “pensionärer.”

Sen april har jag seglat ca två gånger per vecka tom juni. Under semestern
    seglade jag varenda dag under 5 veckor, denna vindfattiga sommar mest tack
    vare att jag blev övertalad att köpa också en Bee 164 som trots ballfaktor “-18”
    också kan segla lugnt och stadigt i 20 – 22knop med +9 i ca 9m/s i lagom slör
    vilket är perfekt för mig.

Jag har lagt ut ca 35 kKr under de tre sista åren att tex jämföra med mina
    kompisar som köpt motorcyklar modell balla och hur mycket kostar det tex att
    driva traktens mest “mörkblå-aggro-sänkta-BMW” per år (som ingen egentligen
    bryr sig om utom kompisen och hans brorsa som inte har råd själva.)

Det här betyder att jag lagt ut ca 12 kKr/år.
    Vad kostar det tex att försäkra en motorcykel 175 kg/turbomatad till ca 250 hkr i
    Stocholmstrakten som är väl det enda som till 10% kan matcha windsurfing i
    storm på öppet hav.
    Vad kostar det att åka med familjen till Sälen 1 vecka, ÄRLIGT för en gång skull.

Eller så här: Köp en nyare familjebil på avbetalning. På 3 år har värdet halverats
    och du är blåst på 100kKr – 150kKr…köper du en typ: Tahoe eller Yukon som
    helt klart är nästa trend….200kKr (kolla leasingavtalen)….puff bilindustrin är en
    enda stor kanon-hype.
    Men framförallt:
    Vad är det värt i kronor att en eller två gånger per vecka april tom oktober segla
    ordentligt och på så sätt meditera bort IT stress och på köpet bli vältränad under
    låt oss säga 10år.
    Mao Windsurfing är inte dyrt alls det är faktiskt precis tvärtom.
    Men visst håller jag med i sak, det är ju bara att spana in prylarna i videon R.I.P.
    och jämföra med sig själv.

Men det som måste bli bättre är logistiken det är för puligt som det är nu. Vore det
    “enkelt” så skulle man kunna ta prylarna med till jobbet och dra några repor på
    Riddarfjärden på väg hem en sen eftermiddag. Mao jag kommer att fortsätta att
    köpa många år framåt.

Det märkliga är att vi inte förstår hur extremt stor windsurfingpotential det finns i
    det här landet.

Vad är tex det gällande speed-rekordet i Apelviken, Haga Park men framförallt
    Riddarfjärden?? för att ta ett enda smalt spår. Vem har hoppat högst i landet och
    hur högt?? Var finns windsurfingens Sälen för hela familjen med schysst logistik?
    Vad kostar det att prenumerera på den svenska
    windsurfingtidningen?…………………………..

Prylen är ju att kombinera ett rått prylbegär med egna visioner och fokusera
    långsiktigt. Mina två mål är 28.4knop (motsvarar jumbon i Leucate, 4.4 knop
    kvar) och Haute Route i skärgårdar. (Att välja ut en bräda med just målet 28
    knop är nåt av det roligaste jag gjort inom området windsurfing faktiskt. Valet är
    klart och nu är det dags för fenorna, ett guld-projekt.)

Och till sist: Anta att du är i Sydafrika du drar rakt ut till havs långt och din
    oplastade Fibersnapp bom snappar. Och nu ligger du där ute ensam. Jag har
    varit med om detta att prylar går sönder lång ute i varmare vatten och i alla fall jag
    tycker det är otäckt skit samma om det bara är 13 per år eller dylikt som stryker
    med, just då har det mindre betydelse för känslan av att vara en mänsklig
    Nils-Master (wobbler) är inte kul. Nää tacka vet jag nors i Riddarfjärden.

Mvh / Bosse
    Som bara har råd att åka till varma vatten 1 vecka/år.

• ola-h

Member
    30 augusti, 2000 at 09:54

Stenhårda störtloppsskidor är, har alltid varit och kommer alltid att vara råcoolt förutsatt att man kör dem i den hastighet de är gjorda för. En eller annan volt eller snurr är inte mycket att komma med jämfört med en sväng på skär i 120km/h (i eller utanför pisten).

Ola H.

• anonym-anvandare

Member
    30 augusti, 2000 at 10:25

Helt rätt men under de år jag besökte S:t Anton, Verbier mm under 70-talet och början av 80-talet var antalet personer som svängde i 120 km/tim inte så där förbluffande många annat än i direkta tävlingssammanhang och idag vimlar det ju inte precis av råhårda jättelånga störtloppskidor i backarna, speciellt inte i offiste- och i djupsnöbackar.

• ola-h

Member
    30 augusti, 2000 at 11:27

Sant. När det gäller att färdas nedför snöbeklädda sluttningar har det dock kommit alltför mycket svängande på modet. I princip borde man ju inte svänga annat än när backen svänger, när det står något ivägen som man vill undvika att köra över eller när det står något vid sidans om ens väg som man vill köra över.

Att t.ex sladda runt med 180cm korta telemarksskidor i krypfart känns ju inte särskillt spännande även om man slänger in ett och annat litet skutt.

Ola H.

• maui-mange

Member
    30 augusti, 2000 at 12:40

Calle eller någon annan!

Vilka schyssta priser på boende. Var har ni hyrt på Maui, web-adress tel.nr?

Biluthyrning, samma tips tack?

Tar ni egna prylar med er, kostnad?

Är verkligen 97% vågsegling sant? Jag trodde inte det var så pålitligt.

Någon som kan jämföra med Syd-Afrika som jag funderade på att sticka till innan jag läste detta. Jag menar, Maui är ju ändå Meckat.

Aloha

Mange

• andreas-f

Member
    30 augusti, 2000 at 13:54

Sant. Jag är kung (eller i alla fall snabbast) i backen när jag kommer farande på mina 215 cm störtloppsskidor, obs ingen j**a midja här inte, och då gör alla haschpulkekids och andra färskingar bäst i att hålla sig undan för dom använder jag annars som valla till mina raketplankor. Känslan liknar ganska mycket den som man upplever med äldre racebrädor, dvs fort som tusan går det fast vill man erhålla en kursändring av några grader så krävs att all tillgänglig kroppsstyrka uppbådas samt att man gärna tar hjälp av en våg, eller i förekommande fall en lämpligt placerad snövall (eller snowboardåkare).

Kanske gled jag isär från det ursprungliga ämnet lite nu…?

/Andreas F

• stickan

Member
    30 augusti, 2000 at 15:56

Med de nya carving skidorna är det ju superskönt att ligga och köra for och gör låååånga svängar och verkligen köra på kanterna (X scream är grymma) plus att dom funkar grymmt i offpisten. Klart att ett par längre skidor går fortare men det är nog bara i en hårt pistad backe. Detta är min uppfattning i alla fall.

MVH Stefan S

• anonym-anvandare

Member
    30 augusti, 2000 at 16:36

Lägg märke till hur självklart det plötsligt diskuteras olika typer av skidor här. Varför har vi inte samma självklara diskussion om w-brädor??

Men om man drar utför i 120 km/tim i villken svensk backe som helst så lovar jag att det dyker upp en slalompolis och rycker ditt liftkort. Sannolikheten är rätt stor nuförtiden men inte på 70/80 talet då skidåkning som sport var ungefär där w-surfing är nu.

Mao ser man inte upp så kommer det att vimla av surfpoliser i framtiden. Dom finns defintivt redan nu på ön där alla vill va och Surf har gjort ett riktigt spydigt reportage om det och längtade hem.

Nästa år kommer SM i Optimist att köras i Varberg åk dit och spana in minigrisen från Göteborg, övre medelklassmorsan: Jahaa nu har du förstört hela dan för mig” mfl. Är det så windsurfingens framtid ska se ut???
    Jag bara säger en sak: SE UPP så att inte w-surfing också blir en hypad övre medelklasssport, då är det bara skoter i Norrland kvar resten är kört.

• anonym-anvandare

Member
    1 september, 2000 at 21:15

MAUI-PRISER

Det är ungefär samma priser som hemma på nya prylar, men LÄTT-begagnade prylar är
    otroligt billigt…-tänk er Japaner och Amerikaner som kommer över högst 2-veckor
    och köper det fetaste man kan få för pengar, men säljer det det i butikerna direkt efter, plus alla proffs som hela tiden uppgraderar sig…
    MAUI har garanterat den största omsättningen på nya TOP OF THE LINE prylar du kan tänka dig.

CA PRISER:

Lätt-begagnad ( knappt använda!!!);
    Vågbrädor i sandwich typ: Hi-tech, Quattro, RRD , Fanatic etc…
    i kanonskick ca 600-1000 USD ca 5500;- till 9500;- sv kronor
    ( Finns billigare )
    Segel från året som gått:
    EX; Beg.Neil Pryde Zone 4,7 ca 150 usd= ca 1400;- sv kronor!!!

OK om du nu har köpt massa grejor här hemma så är det OK att släpa dem till andra sidan jorden, men jag rekomenderar att köpa lätt begagnat.

TIPS::: Prata med ALEX ( från Sverige!!!) på Hi-Tech shoppen så hjälper han er
    att testa ut den utrustningen som passar just dig!!! Hi-tech och alla andra surfshopparna hyr även ut den absolut senaste utrustningen till bra priser.

MAUI är inte dyrare än att leva här hemma i snöslasket.
    Jag förstår dem som jämför med Mallis eller GC, men nu snackar vi en TROPISK ö i Stilla Havet!!! SHORTSSEGLING OCH 4,7:a I SIDVIND i allt från småvågor till stora vågor!!!
    Förläng säsongen, det är värt varenda krona…

Är det nån som seglat senaste veckan???

ALOHA

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…

You must be logged in to create new discussions.