Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…
-
LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…
combat-4-2 replied 24 years, 3 months ago 8 Members · 21 Replies
-
MAUI är pålitligt i MARS-APRIL, dra då.
Vågorna är som störst på vintern men Tradewindsen kickar in stadigast from Mars och blir bara bättre med tiden.
Kolla denna adress!!!http://hawaiiweathertoday.com/mwt/mwt_wxmonth.html
Ha en bra säsong.
Mahalo©alle
-
SOULSURFING!!!
Det viktigaste är att man har KUL, och får utöva denna otroligt roliga sport
oavsett man är på MAUI eller Riddarfjärden i Stockholm.Det finns ju lika många känslor för windsurfing som det finns windsurfare, oavsett vart och hur man blöter ner sig.
Det roligaste är; att vi alla till slut står där och skriker av glädje bara vi får plana lite, visst är det underbart.
Sen har vi ju alla har drömmar om vart och hur det görs,
oavsett om det är en dag eller fulltid…
That´s “soul” Bosse!!!Vi ses i vågorna
©alle -
Kloka ord
T.o.m att bara reka iläggningsplatser utmed Norrmälarstrand som jag gjorde i
torsdags och ha ett längre samtal med en sjöpolis om “bra och fy och ruskiga
underströmmar” på Riddarfärden som jag hade i fredags är på sitt sätt soul m.a.p.
denna sport som egentligen är en drog.(Det var faktiskt 20 år sen jag seglade där
sist i västlig kuling det klarar jag inte av längre).Men jag ser ett riktig stort orosmoln på himlen allt tydligare och det kommer allt
närmare. Windsurfing i Sverige är just nu en sann frontier-sport, men som en blixt
från en klar himmel kan det komma “begränsningar” just speciellt i
begränsningarnas förlovade hemland Sverige.Skidor utför för att inte tala om tex Svävar-sporten, det finns en grym historia som
uppenbarlighen många surfare idag varken känner till eller ens förstår.Och det här är betydligt allvarligare än att en pensionerad kommendör av andra
graden från Muskö surnar till, får med sig lokalbefolkningen och stänger av
vägen till Fituna.Sporten växer och drar till sig nya kategorier som vill vara med och dessa
kategorier vill hitta just sin nisch (alla kommer tex inte att själva surfa) och en
given nisch speciellt i Sverige är just säkerhetsfrågor.En olycka mellan surfare och badare SAMTIDIGT med att en viss yrkeskategori,
som vi alla respekterar stort, också gått en extra tredagarskurs i “surfolyckor”
och surfing utmed tex Halland- och Skånekusterna blir sig aldrig likt igen.
GARANTERAT. Det finns ett grymt facit i just tex skidåkning om detta.
Skidåkning som idag är en till stora delar genomreglerad sport där Soulen allt mer
och mer förtvinar just i Sverige och där “olika sponsorer försöker hype-a upp en
Soul vilket är det sista man ska göra om man just vill ha just Soul i en sport.
(Skidåkning är idag en jätterolig sport som väldigt många får sin utkomst från och
det är givetvis kanon.) Men försöker man testa tex sina åk-gränser i en svensk
backe idag…………………..Fyy….till korgen.Det är ju just delvis frihets- och frontierkänslan som just gör vår sport så enorm
just nu.I Surf Mai 2000 sidan 4 finns en ett dubbeluppslag som heter: Platzangst im
paradies. Paradies mit Parkordnung Kanaha……om det som står där är sant eller
ej vet ju inte jag som inte har råd att åka dit, men det är inte enda exemplet det
finns flera exempel på “ökade surfpolisaktiviteter” och lägg till en osedvanligt
grym Svensk säkerhetsångest så tror jag att vi surfare åtminstone måste börja
fundera lite mer långsiktigt så att inte Soulen som verkligen finns nu ska få
pyspunka åren framöver, precis det som hänt i en rad andra sporter tidigare.Så länge denna sport är en sann frontier sport så länge kommer också Soulen
garanterat att finnas kvar. Men det fixar sig inte av sig själv tyvärr. Man måste
slåss på ett slugt sätt för frihet och därmed för Soul. Speciellt gäller det
windsurfing som har en närliggande storebrorsport vars utövare……………….bäst
och inte säga mer men fundera ett tag ordentligt på detta. (Jag vet verkligen vad
jag talar om just i detta avseende. Tex som när jag tog skepparexamen för ett
antal år sedan och alla skulle berätta vilka urfina båtar dom hade. Diva 39, Najad
34, Storebro nånting, snabbt med dubbla 225:or, extremt vacker trä snipa och…..
winsurfingbrädor…bara,…..vilka blickar.)Trist inlägg kanske men nu ska jag snacka med Stockholms stad om
vattenkvaliteten i Riddarfjärden.
Ett “oslagbart” speedrekord på typ 4 knop är snart inom räckhåll. Ska verkligen
en trött typ som jag bli först, eller????
Mvh / Bosse (med skepparexamen) -
Hej Calle!
Jag och en vän har snackat om att åka iväg till november månad, kanske dominikanska eller så. Undrar, med tanke på din insändare, om du vet var det är bra under denna tid. Dominikanska är inte ett krav, bara det är varmt.
Tack på förhand.
John -
Tjena !
Jag vet inte så mycket om DR men det lär vara en issodär +28° i vattnet
och shortsegling. Men jag vet inte när på året det är bra.Maui funkar annars bra i november, kolla den här webbsidan:
http://hawaiiweathertoday.com/mwt/mwt_wxmonth.htmlSå kan ni se när man ska dra till Maui iallafall.
Lycka till©alle
-
visst har du rätt Calle!!! Fast prylnissarna ger oss en bättre andrahandsmarknad och det är redan trångt på Maui, så stanna hemma ..! ;o)
p.s. ju nu verkar kanske inte Kanaha vara fräckaste platsen däremot – i aug stängdes stranden av efter fler hajincidenter under jun-aug än vad som inträffat sammanlagt under de senaste tio åren.
Log in to reply.