Senaste nytt Forums LIVING, S-80 på continentseven.com

  • frippe-s

    Medlem
    8 december, 2003 vid 16:55

    jag såg det också…de va gutt att se!!

  • s

    Medlem
    9 december, 2003 vid 11:54

    Den var fin den!
    Kolla hur högt han har bommen. Och Living är inte så lång…

    Men har manövern Flaka försvunnit? Och bytts till Swayze? Ja, inte manövern utan namnet alltså. Skall det vara så? Varför kan det inte få heta Flaka. Det har ju i alla fall relation till vad de gör. Flatwater-Taka = Flaka

    Och det heter ju Shaka! Det är en Shov it + Flatwater Taka = Shaka. Skulle det då heta Shayze…?

    Och varför har Barrelroll försvunnit? Och ersatts av Backloop.

    Och varför heter det inte Spock 540? McTwist??? Det är en helt annan grej om man kollar på skateboard och snowboard.

    Jag bara undrar varför samma manövrar byter namn. De är ju redan uppfunna och har fått ett namn – varför ge dem ett nytt? Någon som har en teori?

    /Staffan

  • lars_k

    Medlem
    9 december, 2003 vid 11:55

    Det kan lika gärna heta Scheisse. För jag kommer ändå aldrig att sätta det tricket… 😛

  • peter-andersson

    Medlem
    9 december, 2003 vid 12:16

    web pedrick som började göra tricket flaka/swayze döpte det till swayze. Sen blev det helt plötsligt flaka av det hela, vilket förmodlingen många tyckte var det logiska namnet efter levi sivers Taka. Är ju egentligen rätt många trick som har dubbelnamn. tillexempel Vulcan/airjibe.

  • oscar

    Medlem
    9 december, 2003 vid 14:02

    Jepp det stämmer förutom att det var japanen Taka Kamaguchi eller nåt som uppfann takan, därav namnet.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    9 december, 2003 vid 14:14

    Inte Kata Tamagotchi då? wink.gif En virtuell vindsurfande karate-krabat…

  • s

    Medlem
    9 december, 2003 vid 16:31

    Och Taka (efter Taka) känns också som ett logiskt namn eftersom det är en form av Tack (slag) om än väldigt avancerat och också mycket, mycket svårare än ett ordinärt slag. Men om Taka egentligen har någon koppling med Tack vet jag inte. Men det känns ju bra. Och man kommer ihåg vilken manöver det är.

    Jag hörde Swayze långt efter jag hörde talas om Flaka. Men jag kan ju ha fel.

    Men jag undrar varför Spock 540 fått namnet McTwist. McT namnet fanns väl inte innan Spock 540 i alla fall? Inom vindsurfing alltså. Vem beslutade sig för att Mc Twist är namnet på en Spock 540? Var det någon tidning som började med det? Eller var det någon annan?
    McT är i och för sig är en typ av 540 men det förs ju i halfpipe/vertramp och är mer av en volt än ett helt horisontalt trick som spock 540 är. Närmast jämförelsen med vindsurfing är väl framåtloopen – om den vore 540. Man vrider sig lite på samma sätt och ser landningen komma på ungefär samma sätt – men en vertramp/halfpipe är mycket, mycket hårdare att landa fel i än vatten…

    Kolla Jocke Ohlssons Mc Twist i vertrampen : http://www.skateboarding.it/video/videoclips/brescia/johlsson-540.mov

    Imponerande!!!

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 2003 vid 17:07

    Men om vi nu ska döpa sakerna efter vad de är(flatwater taka=Flaka) så är det ju kanske inte så konstigt att backloopen heter just backloop. Barrelroll…? Ja, ni förstår. Eller blir alla 70-talister upprörda nu? wink.gif

  • poppo

    Medlem
    9 december, 2003 vid 17:45

    tyskarna ska ju ha andra namn på allt, skit i dem.

    barrelroll säger väl ingen, är själv 70-talist av rang! iofs är det rätt logiskt med tanke på att bakåtloopen är ganksa roll-lik i sin rotation och inom flygning (med flygplan alltså..) finns ju “tunnelroll” ahh.. tappar spåret här…

    backloop är bra iaf!

  • jpeter

    Medlem
    9 december, 2003 vid 18:59

    Någon som kan förklara skillnaden mellan cheeseroll och rodeoflip. Rodeo hör man ju sällan. Är det som med många andra trick att det har olika namn beroende på om det görs i vågor eller ej?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 2003 vid 19:11

    Ännu ett lustigt namn, kommer ju från skate/snowboard där en Rodeo är något HELT annat. Men jag har för mig att en rodeoflip är en enhands cheese.

    Tror Oscar

  • senomar

    Medlem
    10 december, 2003 vid 09:13

    Nu är ni ute och cycklar, en rodeo är när man sätter på en tjej bakifrån, tar tag i hennes hår som tyglar och sedan utbrister att man har AIDS. Då får ni se hur de är att köra en rodeo. skämt åsido, rodeoflipen så flippar man ju seglet midair sas. faan vet hur det går till, men rotationsmässigt är den ju lite lik cheeseen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums LIVING, S-80 på continentseven.com

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.