Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › ljud
-
ljud
Publicerad av styret på 12 maj, 2006 vid 07:28tänkte fixa till ljudet i vollen. uppgradera originalhögtalarna som börjar sjunga på sista refrängen efter lite väl mycket Ska och utflippade jazzbeats och antagligen fick ta en del stryk av vikingarna med vänner under förra ägarens tid.
vad behöver jag för att kunna lyssna någorlunda och som ändå gör bilen funktionell till surfingen, inte för stort allså. Lyssnar mest på Ska, rock och hiphop och är intreserad av att höra basgångarna och inte bara ett muller.
sitter en jvc cdspelare med 4×40 watt ut och pallar itne köpa ny sån så den får duga.
vad behöver jag? steg, subba, toppar?
bygger gjärna själv men är helt kass på vad man ska ha för grejer för att det ska låta sjysst.wman svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Sätt din budget! Köp beggat!
Skit i sub tror jag, blir lite omständig platsslukare i en surfbil, satsa på ett bra 2 komp system fram, tror det är 5,25″ fram i en volvo, kan du ta större satsa på 6,5″ detta får du helt okej ljud med!
Det räcker bra oftast, vill man ha mer bas så blir det slutsteg+en liten 8-10″ bas. -
mm, håller med föregående talare. skaffa gärna en 8″-10″ bas i 1000 kr klassen. typ rockford, jensen eller något sånt. själv har jag dubbla 12″ i min vw-buss för det är så stor kupé att fylla med ljud. jag hade stora problem med att få en riktig snärt i basen men nu har jag det. 3 stycken kondingar från en gammal stordator från ibm. de satt i nätdelen och nu har jag 0.3 Farad snabburladdande kondingar. det ger en hel del skjuts i prylarna. åh ta absolut inte för tunn kabel till slutsteget. själv så har jag 30 kvmm men det kan ju se lite grovt ut till bara en 8″ eller en 10″ men det kan behövas om du har lång väg att dra kabeln. men köp gärna beggat av nån som tävlar i billjud eller nån som gillar att byta prylar ofta eller köp på utförsäljning.
själva huvudenheten med 4×40 watt räcker till gott och väl om du inte skaffar högtalare med för låg känslighet. det är angivit i db/spl har jag för mig. (rätta mig om jag har fel?) men har du högre värde så krävs mindre effekt och lägre värde högre effekt att driva högtalarna. om du ser att högtalarna börjar fladdra mycket när du spelar så orkar inte förstärkaren driva dom. så enkelt är det. det här med effekt och högtalare är en jäkla röra ska du veta! jag har en gitarrförstärkare som jag byggt med 6 watt uteffekt i klass A koppling med ett radiorör som effektförstärkare. den driver en 12″ högtalare så det räcker till och blir över. högtalaren har en känslighet på 103 db och det låter fantastiskt bra!
välkommen till ljud jungeln =) -
Känslighet för högtalare (i alla fall hemma, jag gissar att det är samma för bilprylar) mäts i db/w/1m. Dvs hur många decibel man får en meter från högtalaren om man matar in en signal på en watt (oftast förenklar man och säger att 2,83 volt är en watt, vilket stämmer vid nån impedans som jag är för lat för att räkna ut) i högtalaren. Har du en känslighet på 103 db så får du alltså 103 db en meter från högtalaren om du matar i en watt Har du 86 db får du 86 db för en watt o.s.v.
Enklaste sättet att få upp känsligheten i basen brukar väl vara att använda stora baselement och bygga in dem i stora lådor. Lite högre upp i frekvens är det hornladdning som gäller om man vill kunna driva sina högtalare med mp3-spelarens hörlursuttag.
För den delen, hornladdning gör samma nytta även i basen men vi som inte vill bygga om källaren till ett exponentialhorn får klara oss utan subwoofer-horn. Och räkna med att det finns folk som faktiskt har gjort det. Bara att googla så hittar man dårar med för mycket pengar, tid och hembioambitioner och som testat. 🙂
-
tackar för dom tipsen. då kan jag börja kolla runt lite.
blir nog två nya högtalare i framdörrarna, kanske en i varje bak med då det blir mer och mer longboardroadtrippar med bilen full med folk.
sen en 8tummare på spikonkabel i skuffen.
låtter det vettigt? -
Det låter väll inte helt fel…håller på med samma sak i min bil, bra ljud som inte tar plats. Sålde baslådan för ett tag sen. Det går ju få rätt bra ljud om man köper hyffsade grejer. Hade jbl i min gamla bil men nu blev det Rockford.
Vad menar du med spikonkabel? Ska den ha Speakonkontakt eller vad?
Lycka till iaf! -
Okej då är jag med…är nog ingen dum idé, funderade på en sån lösning själv men det blev inte det eftersom det ändå är rätt mycket jobb att plocka i och ur lådan iaf om den är så stor som min gamla.
Logga in för att svara.