• jester

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:22

Frågan är om dom kommer nollställa all ranking då? Typ låta nuvarande ligga i ett arkiv…

• klang

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:48

Spontant blir jag rätt lack… till 2009 ska vi säkert köpa differentiel GPS.

Tycker grabbarna gör ett kanon jobb, och jag förstår att man vill få GPS-grenen mer accepterad. Hoppas de kommer skapa två olika spår beroende på vilken GPS man har.

Jag ser inte att jag kommer investera i ytterliggare en GPS. Läckert att det dessutom bara finns en GPS rekommenderad, undrar när Navi loggan kommer upp på hemsidan…

Jag kommer köpa fenor för pengarna…

• jps

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:58

Det står ju även detta “Allowed devices: Garmin- Edge, Geko, Foretrex, Forerunner and Etrex (legend and vista)”

Kanske bara blir viss ranking och viss typ av rekord som måste ha dopplermätning. Top xxx? Nationella rekord?

Att tvinga alla glada GPSamatörer att byta mätprylar verkar ju lite överdrivet. Om man satsar seriöst på GPSrekord kanke det kan vara acceptabelt att genom att köpa en ny pryl få änny bättre precision. Är nog lite surt även för denna kategori dock.

För min del blir det Foretrex tills den pajar. Får man inte mata in resultaten på GPS-speedsurfing så får det bli i ett excelark istället…

• jester

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 12:45

Lugn nu… Läs igenom nedanstående först:

GPS-Doppler technique measures speed with an extremely high accuracy. Doppler speeds are usually lower compared to the “trackpoint” speeds from Gecko or Foretrex. All allowed devices can still be used but potential advantages of using inaccurate GPS units will be leveled out within the ranking. For record attempts only Doppler devices will be allowed. Doppler gives us the opportunity to verify every single trackpoint and speed sample within a run. Our future standard for speed measurement provides higher accuracy than video timing. We are striving towards official recognition of handheld GPS devices, but up till that moment we want to show the world that we are serious about speed measurement accuracy and our own attempts to establish GPS speed records. A tech group within our community is working very hard to help improve the current standard and has done a remarkable job so far. Updates will be released on a regular basis to keep track with the latest knowledge and technology available.

Kolla även vilka coola bitar det finns i GPSen:

• High accuracy GPS-Doppler speed measurement. 5*10 second average speed accurate to within 0.02 knots (95% confidence)
    • 10 second max average speed displayed on screen with support for multiple speed attempts (with firmware 0727a and above)
    • Automatic GPS data identification, including sailor”s name and the serial number of the GPS used
    • Advanced Data Logger functions with ON-FIX and ON-SPEED recording
    • TWO independent data loggers (SD card and Data Logger flash memory) for maximum reliability
    • Support for SD card up to 2GB (small cards work fine and save battery power)
    • Fast GPS data transfer and backup to SD card and external computers
    • Store multiple tracks (surfing days) on the SD card (nice for on holiday).
    • Re-charging capability in a car on a beach.

Kollade readme-filen i senaste firmware-releasen (en sk Trail-release, mao en beta tills dess den känns stabil nog), och det verkar finnas ett stort engagemang hos tillverkaren att tillfredsställa oss speed-surfare, med många uppdaterade versioner på kort tid och då mestadels adderade funktioner(tänk bara att kunna se din bästa 5*10 sec average direkt i display!!!). Jämför med Garmin som inte ens vill tala om hur den räknar ut GPS max…

Tänk dessutom på att själva enheten är billigare än Garmins motsvarande.

Biten med Doppler får någon annan förklara rent tekniskt, men kollade min fil som jag kört med enheten, och där sjönk min average bara en aning. Så det verkar inte krävas något speciellt för att kunna räkna med doppler…

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:16

@Jester 403191 wrote:

Biten med Doppler får någon annan förklara rent tekniskt, men kollade min fil som jag kört med enheten, och där sjönk min average bara en aning. Så det verkar inte krävas något speciellt för att kunna räkna med doppler…

Tekniskt eller fysikaliskt? Även om jag tror det är överflödigt så kan jag ta den fysikaliska. Om en signalkälla rör sig bort från dig, förskjuts dess strålning mot längre våglängd (rött), rör den sig mot dig förskjuts den mot kortare (blått). GPS:en mäter helt enkelt frekvensen på satelliternas signal väldigt noga och kan på så vis räkna ut sin hastighet i förhållande till var och en av satelliterna. Eftersom signalen med rätt stor sannolikhet är nån slags pulståg med noga definierad klockfrekvens så kommer även pulslängden variera och då blir det ännu enklare. Om bara prylarna i gps:en är tillräckligt bra så är det satelliternas frekvensstabilitet och klockor (atomur) som begränsar precisionen, vad jag kan begripa.

• johanc

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 18:40

Ja fysik är rätt coolt… Blir lite imponerad över precisionen på mätningen med tanke på att man förflyttar sig 30m mellan två mätpunkter (i 30 knop) vilket ju är en tidsskillnad på 0,0000001s i den tid det tar signalen att färdas från satelliten… Läste på wikipedia att mätprecisionen ligger på 0,00000001s alltså bara en tiopotens bättre.. ligger nog lite mjukvara där…

lite offtopic men vaf…

JOhanC

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 23:00

Alltså, med dopplermätningar har man ju gjort sånt som att mäta det “vaggande” som beror på att en planet kretsar kring stjärnan. I solens fall har jag för mig att det rör sig om en rörelse på några centimeter eller nåt sånt.

• tbsurf

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 06:41

@Jester 403191 wrote:

Lugn nu… Läs igenom nedanstående först:

GPS-Doppler technique measures speed with an extremely high accuracy. Doppler speeds are usually lower compared to the “trackpoint” speeds from Gecko or Foretrex. All allowed devices can still be used but potential advantages of using inaccurate GPS units will be leveled out within the ranking. For record attempts only Doppler devices will be allowed. Doppler gives us the opportunity to verify every single trackpoint and speed sample within a run. Our future standard for speed measurement provides higher accuracy than video timing. We are striving towards official recognition of handheld GPS devices, but up till that moment we want to show the world that we are serious about speed measurement accuracy and our own attempts to establish GPS speed records. A tech group within our community is working very hard to help improve the current standard and has done a remarkable job so far. Updates will be released on a regular basis to keep track with the latest knowledge and technology available.

Kolla även vilka coola bitar det finns i GPSen:

• High accuracy GPS-Doppler speed measurement. 5*10 second average speed accurate to within 0.02 knots (95% confidence)
    • 10 second max average speed displayed on screen with support for multiple speed attempts (with firmware 0727a and above)
    • Automatic GPS data identification, including sailor”s name and the serial number of the GPS used
    • Advanced Data Logger functions with ON-FIX and ON-SPEED recording
    • TWO independent data loggers (SD card and Data Logger flash memory) for maximum reliability
    • Support for SD card up to 2GB (small cards work fine and save battery power)
    • Fast GPS data transfer and backup to SD card and external computers
    • Store multiple tracks (surfing days) on the SD card (nice for on holiday).
    • Re-charging capability in a car on a beach.

Kollade readme-filen i senaste firmware-releasen (en sk Trail-release, mao en beta tills dess den känns stabil nog), och det verkar finnas ett stort engagemang hos tillverkaren att tillfredsställa oss speed-surfare, med många uppdaterade versioner på kort tid och då mestadels adderade funktioner(tänk bara att kunna se din bästa 5*10 sec average direkt i display!!!). Jämför med Garmin som inte ens vill tala om hur den räknar ut GPS max…

Tänk dessutom på att själva enheten är billigare än Garmins motsvarande.

Hmmm.. vi är många som hoppas att gps-speedsurfing ska bli enklare för användaren….

• petter

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:05

Fick denna i födelsedagspresent, precis packat upp och börjat ladda ner firmeware.
    Har ni hunnit testa senaste Trail-releasen? känns den stabil eller ska man nöja sig
    med v1.5V? kan man backa smidigt om v1.61V skulle bugga?
    Några givna fällor man bör undvika? 🙂

• jester

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:30

Hmmm.. vi är många som hoppas att gps-speedsurfing ska bli enklare för användaren….

Det lär det bli, och faktiskt just pga denna enhet. Inga strulande COM-portar, långa väntetider och värde som skiljer sig markant på display och inläst data. Enda biten som är lite knölig är väl hur man ställer in den första gången. Men är det väl gjort, så är det ju inga problem. Och lagom till nästa år bör firmware:en vara mer eller mindre färdigutvecklad, helt klart.

Fick denna i födelsedagspresent, precis packat upp och börjat ladda ner firmeware.
    Har ni hunnit testa senaste Trail-releasen? känns den stabil eller ska man nöja sig
    med v1.5V? kan man backa smidigt om v1.61V skulle bugga?
    Några givna fällor man bör undvika?

Har inte hunnit trycka in den absolut senaste ännu, men jag gillade inte att man inte kan nolla max-speed i displayen i version 1.5.
    Skall installera V1.61(B0803a) ikväll hade jag tänkt mig…

Om någon på västkusten behöve hjälp med uppdatering av firmware, så är det bara o hojta!

• poppo

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:50

@tbsurf 403647 wrote:

Håller med, jag hade vart igång för länge sen om det inte vore för att det verkar så ofantligt meckigt med allt. Pallar inte ens skaffa gps eftersom som det verkar funka nu. Tror inte jag är ensam…

Efterlyses: En riktig plug-and-play enhet med lättanvänd mjukvara! Idiot-proof!

• trefyrafyra

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:51

Har testat V1.61(B0803a) .Simsalabim så fick vi 10 sek average i display.

• jester

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:01

Det är ju det vi har numera! Starta GPSen, surfa, stäng av GPSen, ta ut ditt SD-kort, in i kortläsare, öppna filen (som automatiskt har korrekt namn inkl datum). Analysera!

Kan inte bli lättare än så där, eller?

• petter

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:03

@poppo 403682 wrote:

Håller med, jag hade vart igång för länge sen om det inte vore för att det verkar så ofantligt meckigt med allt. Pallar inte ens skaffa gps eftersom som det verkar funka nu. Tror inte jag är ensam…

Skärp dig påven, hör du vad du själv säger, du håller på att bli en trött och teknikfientlig gammal gobbe….
    vi kan ta någon kväll och gå igenom alla knappar när jag testat min ordentligt! 🙂

• tbsurf

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:04

@poppo 403682 wrote:

Vi strävar dit.. men det är något år kvar..
    Trist att det ska behöva va så in i he***te nördigt på vägen dit bara 😉

Sida 4 av 15

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.