Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Locosys GT11
-
@Petter 403689 wrote:
Skärp dig påven, hör du vad du själv säger, du håller på att bli en trött och teknikfientlig gammal gobbe….
vi kan ta någon kväll och gå igenom alla knappar när jag testat min ordentligt! 🙂hehe.. gobba-gobb petter! ok, kanske har målat lite fan på väggen, det verkar ju som den här enheten erbjuder mindre meck än de flesta andra. grejen är att man ofta snubblar på spaltmeter med alla otänkbara invecklade tekniska problem när man läser lite på forumen om gps.
vill inte hålla på med sånt – jag vill bara köra!
köpes: snabb slalombräda ca 60cm bred 100liter + het rigg runt 6,5-7m2
säljes: rrd waveone xs -02 -
poppo;403719 wrote:hehe.. gobba-gobb petter! ok, kanske har målat lite fan på väggen, det verkar ju som den här enheten erbjuder mindre meck än de flesta andra. grejen är att man ofta snubblar på spaltmeter med alla otänkbara invecklade tekniska problem när man läser lite på forumen om gps.
vill inte hålla på med sånt – jag vill bara köra!
Man hör bara talas om problemen.
Jag har kört GPSAR på tre olika datorer, Fujutsi LifeBook, IBM ThinkPad och en stationär HP. De senare två har jag kört med Com-ports adapter från Jula (kostade typ 139 kr). GPSen är en Foretrex 201.
Jag har hittills inte stött på ett enda problem med vare sig GPS enheten, USB adaptern eller GPSAR.
Jag tycker alltså inte att GPS är särskilt “meckigt”. Möjligt att jag haft en extrem tur.
-
Knatte
Gäst8 augusti, 2007 vid 13:38@Störner 403743 wrote:
Man hör bara talas om problemen.
Jag har kört GPSAR på tre olika datorer, Fujutsi LifeBook, IBM ThinkPad och en stationär HP. De senare två har jag kört med Com-ports adapter från Jula (kostade typ 139 kr). GPSen är en Foretrex 201.
Jag har hittills inte stött på ett enda problem med vare sig GPS enheten, USB adaptern eller GPSAR.
Jag tycker alltså inte att GPS är särskilt “meckigt”. Möjligt att jag haft en extrem tur.
Japp! Så måste det vara:smile: 🙂 För jag har definitivt stött på problem med GPS:ar och ingen verkar kunna ordna upp detta:frown:
Men isf funkade GPS:ar bra tills det fallerade totalt… (Det är programvaran som spökar och jag är inte ensam om dessa problem. Men jag verkar isf vara ensam om att inte kunna återställa allt i ursprungligt skick, trots upprepade ominstallationer av alla tänkbara och otänkbara felkällor..:tongue:
-
Knatte;403761 wrote:Japp! Så måste det vara:smile: 🙂 För jag har definitivt stött på problem med GPS:ar och ingen verkar kunna ordna upp detta:frown:
Men isf funkade GPS:ar bra tills det fallerade totalt… (Det är programvaran som spökar och jag är inte ensam om dessa problem. Men jag verkar isf vara ensam om att inte kunna återställa allt i ursprungligt skick, trots upprepade ominstallationer av alla tänkbara och otänkbara felkällor..:tongue:
Testa GPSresults. Jag testade för ett tag sedan och om jag minns rätt så bestod programmet av endast en enda körbar fil. Ingen konfigurering överhuvudtaget. Tyckte dessutom att användargränssnittet var lite trevligare än GPSar.
Nackdelarna är att det inte är freeware och att man inte kan ladda upp sin session automatiskt till GPS-speedsurfing.
-
Jag tror nog att det största felet är din dator Knatte, det är väl inte bara GPSAR som strular där…? :rolleyes:
Kör GPSAR på både PC och Mac utan problem…
-
Knatte
Gäst8 augusti, 2007 vid 16:10@The_Novice 403775 wrote:
Jag tror nog att det största felet är din dator Knatte, det är väl inte bara GPSAR som strular där…? :rolleyes:
Kör GPSAR på både PC och Mac utan problem…
Jo, för faaannn 🙂 Visst är min burk ett levande exempel på att man inte borde köpa en Fujisu-Siemens dator.. Måste vara ett måndagsex, då nästan alla möjliga fel har dykt upp…. Så jag tror inte problemet är GPS:ar egentligen:smile:
Kunde inte motstå att klaga lite på GPS:ar bara:smirk:Störner:
Testa GPSresults. Jag testade för ett tag sedan och om jag minns rätt så bestod programmet av endast en enda körbar fil. Ingen konfigurering överhuvudtaget. Tyckte dessutom att användargränssnittet var lite trevligare än GPSar.
Nackdelarna är att det inte är freeware och att man inte kan ladda upp sin session automatiskt till GPS-speedsurfing.
Jo jag har testat GPSresult och det verkar funka bra och det är mycket möjligt att jag kommer använda detta program, när jag börjar surfa på riktigt igen..
-
I senaste versionen går det utmärkt att ladda upp till GP3S (som jag redan skrivit i denna tråden… :D)
-
Intressant tråd om tekniken i Garmin och GT11:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=4773
Verkar som om vissa på Garmin börjar förstå vad vi pysslar med (iaf om ni läser hela tråden…)
-
Undrar hur tillförlitligt det kommer bli i slutändan. Allting bygger ju på radio vågor och dessa är ju trots allt lite känsliga mot störningar.
Från Wiki (behöver ju inte vara sant dock)
GPS interference and jamming
Since GPS signals at terrestrial receivers tend to be relatively weak, it is easy for other sources of electromagnetic radiation to desensitize the receiver, making acquiring and tracking the satellite signals difficult or impossible.Solar flares are one such naturally occurring emission with the potential to degrade GPS reception, and their impact can affect reception over the half of the Earth facing the sun. GPS signals can also be interfered with by naturally occurring geomagnetic storms, predominantly found near the poles of the Earth’s magnetic field.[18] Another source of interference is the metal embedded in some car windscreens to prevent icing, degrading reception just inside the car.
Man-made interference can also disrupt, or jam, GPS signals. In one well documented case, an entire harbor was unable to receive GPS signals due to unintentional jamming caused by a malfunctioning TV antenna preamplifier.[19] Intentional jamming is also possible. Generally, stronger signals can interfere with GPS receivers when they are within radio range, or line of sight. In 2002, a detailed description of how to build a short range GPS L1 C/A jammer was published in the online magazine Phrack.[20]
-
Jao, GPS är känsligt för störningar, men vi befinner oss under nästan ideala omgivningar när vi befinner oss ute på vattnet (iaf så länge vi befinner oss över vattenytan…) så jag har inte upplevt några större problem hittills..
Såg en liten intressant sak häromdan. Om man kikar på första bilden på GPSResults hemsida så ser man en session från Sandy Point (är jag till 99.9% säker på iaf), och det man kan se är att dom bara har tillgång till 8 satelliter där nere, och just vid tillfället så har GPSen bara kontakt med 6 av dom. Här hemma “ser” vi hela 12 satelliter… Vi borde få färre spikar här pga av det, eller??
-
Helt klart, jag tror nog att det kan bli väldigt exakt, tillräckligt för att gälla som officiella rekord. Tror det är rätt bra redan idag, jag litar nästan helt på mina 2s resultat också.
Det jag öppet spekulerade i är att GPS systemet i sig är känsligt för störningar eftersom det bygger på radiovågor. Dock är CDMA tekniken jäkligt robust och kan plocka bort det mesta. Störningar som jag skrev om är definitivt inte normal fallet förstås, snarare osannolikt. Dock så skulle det kvitta om det är 20 celler som är tillgängliga om det finns en stark bredbanding störare. Jag vet, jäkligt nördigt inlägg, kan man plocka bort det så här i efterhand…
-
Tror det är rätt bra redan idag, jag litar nästan helt på mina 2s resultat också.
Om du använder en Geko/Foretrex så skall du nog inte göra det. Det är ju just därför som GP3S inte kommer godkänna dom enheterna vid rekordförsök.
-
Nämen vad e det man läser här….Det har börjat smyga sig in lite skepsis i GPS ligan! Och jag som fått ta så mycket skit när jag hävdar att man får ta saker och ting med en nypa salt.
Ursäkter mottages snarast!
Ställ er i kö!
Ni vet vilka ni är (-; -
Ingen skepsis alls. Vi har ju hela tiden varit medvetna om att 2 sec har varit för dålig för att kunna lite helt på. Därför som GP3S använder average. Det ikntressanta är att mha doppler osv så kommer du ner i en noggrannhet som överträffar video-timing, som är den gängse standarden för att mäta speed.
-
@Jester 404818 wrote:
Ingen skepsis alls. Vi har ju hela tiden varit medvetna om att 2 sec har varit för dålig för att kunna lite helt på. Därför som GP3S använder average. Det ikntressanta är att mha doppler osv så kommer du ner i en noggrannhet som överträffar video-timing, som är den gängse standarden för att mäta speed.
Jesper, om vi får ordning på tidmätningen nu till klagshamnstävlingen så skulle det vara toppen om någon kunde ha en GT11 med sig, med lite flyt så får vi ett mått på prestandan i svenska förhållanden.
Logga in för att svara.