Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Locosys GT11
-
Skulle minnsekortet misslyckas med att spela in, så kan man spara infon i gps:ens minne direkt till SD-kortet. Bra liten fail-safe det där..
Om du skall använda det bionära filformatet så krävs gpsresults, realspeed eller gpsar pro. Det går att köra på nmea-formatet om man vill använda gamla gpsar, men det är inget jag rekommenderar. Själv trivs jag bäst med GPSResults…
-
@appel 419286 wrote:
Korten slut på kupolen, hann du köpa? Kommer fler onsda. Får du uppladdningen att funka direkt från gps:en?
Haha dem sa precis samma sak till mig så jag gick över till butiken mitt emot och köpte ett för 199kr 😉
Nu har jag installerat allt tjoffsan och den funkar med positionering och hela köret men förstår inte hur jag får in skiten på datorn. Startar navilink, står att en katalog öppnas och mappen skapas men ingen data överförs.. Vet inte om man måste ställa in något med minneskortet dylikt? Eller ska man använda något annat program? Hjälp tackar!
-
Ta ur SD-kortet från GT-11:an å stoppa i en minneskortsläsare till din dator. Voilá, så har du alla filerna tillgängliga å kan kopiera över dem till nåt annat ställe.
Jag kör med SanDisks MicroSD 512Mb + adapter, funkar super.
-
@NLC 419319 wrote:
Ta ur SD-kortet från GT-11:an å stoppa i en minneskortsläsare till din dator. Voilá, så har du alla filerna tillgängliga å kan kopiera över dem till nåt annat ställe.
Jag kör med SanDisks MicroSD 512Mb + adapter, funkar super.
Det kan du inte mena??
Jag laddade ner “GPSResults” och körde “Download trackpoints from GPS”. Det kom in någon slags data men jag förstår inte vad det är.
Står att det är data från 2007-07-26 – 2007-10-01 22:00. Jag använde den lite igår kväll alldeles innan 00:00 och gick lite framåt tillbaks och fick in km/h dylikt och sen när jag inte kunde få över data via navilink så tröck jag “save to card” i GPSen men det funkade fortfarande inte.
Average på ca 46 knop dylikt.. -
Så här måste man göra för att tanka över datan från din GT11:
Hi, after the last firmware update [V1.61 (B08015d)] for the GT-11 the binary trackpoint-files saved from the DataLogger to SD-card contain a header and are saved as ‘SBP’-files. I have implemented this format in the latest version of GPSResults V5.2.
Furthermore direct download from the GT-11 DataLogger via USB-cable and NaviLink_Cmd.exe-call (http://www.locosystech.com/download/handheld/NAVILINK_CMD_v153.rar needed) is now possible in the ‘File -> Download Trackpoints from GPS…’ function. The ‘navilink_cmd.exe’-file from the RAR-archive has to be in the same directory as the ‘GPSResults.exe’-program and the GT-11 has to be set to ‘NAVILINK’-mode to enable the download. Thus, no SD-card is needed to save and download the last 28.00 trackpoints (more than 7 hours at 1 second logging rate). However, saving to SD-card is still advisable in order to have a backup of the GPS-data (with virtually unlimited capacity).
Cheers, ManfredMen köp ett SD-kort, så slipper du denna bit. Bara att köra File/open, och välja filen som ligger på den enhet som SD-kortet fått. Blir inte enklare än så..
-
simpa ! Lär dig det där, så kommer du hem till mej och har en GT 11 cirkel, jag bjuder på saft å bulla!
Vi hörs, hälsa oldman. -
Tack Jester! Nu funkar det med sd-kort och gpsresults, riktigt kul.
-
@appel 419750 wrote:
Tack Jester! Nu funkar det med sd-kort och gpsresults, riktigt kul.
Anders vart köpte du din minneskortläsare? På samma ställe?
Jag misstog mig, trodde en läsare skulle vara inbyggd i GPSen, skitgrejer. Att en sån dyr grunka inte ska kunna skicka med ett minneskort och en läsare, dåligt! -
Jag misstog mig, trodde en läsare skulle vara inbyggd i GPSen, skitgrejer. Att en sån dyr grunka inte ska kunna skicka med ett minneskort och en läsare, dåligt!
Och om man inte vill ha sådana grejer med? Vill man då betala mer för enheten då? Hade inte jag velat iaf. Och det är väl synd o kalla den dyr. Är ju betydligt billigare än sin föregångare.
Och lägga två hundralappar är ju ingen större investering. Är ju typ 4 öl…
-
@simpa 419869 wrote:
Jag misstog mig, trodde en läsare skulle vara inbyggd i GPSen, skitgrejer. Att en sån dyr grunka inte ska kunna skicka med ett minneskort och en läsare, dåligt!Håller med, ett USB-massstorage interface på GPS:en hade varit najs. Då skulle man slippa “mecket” med att ta ur minneskortet titt som tätt.
-
@Jester 419882 wrote:
Och om man inte vill ha sådana grejer med? Vill man då betala mer för enheten då? Hade inte jag velat iaf. Och det är väl synd o kalla den dyr. Är ju betydligt billigare än sin föregångare.
Och lägga två hundralappar är ju ingen större investering. Är ju typ 4 öl…
Vill och vill, nästintill ett måste. Jag hade hellre lagt två hundralappar extra för GPSen inkl. minneskort och läsare medskickat direkt. Det är inte bara att åka och köpa heller, man måste veta vad man ska ha för typ etc etc. Jag är bara en av många som var helt nollställd på det här från början, på så sätt så var det väldigt dåligt. Förresten så kostade bara mitt minneskort 199kr. Och vad kostar en läsare?
btw vad köper du för specialöl som kostar 200kr för 4 st? 😉 -
Mitt 1 GB Sandisk kostade 125:-, och en minneskortsläsare kostar 99:-
Och handlar du en Öhl på Avenyn på valfri krog så får man betala upp mot 50:-
Att ni på landet har billigare öhl är ju bara bra för er… 😀
Man brukar ju få med ett minneskort när man köper digitalkamera, men oftast är dom skrattretande små. Föredrar att välja själv vad jag vill ha, så jag tycker fortfarande att det är bra att inget SD-kort följer med. Och vi postade ju ganska snabbt om vilket kort som garanterat fungerar, vart man får tag i det och vad det kostar….
Men det hade varit bra om GPSen haft ett USB-masstorage interface, helt klart.
-
@simpa 419869 wrote:
Jag misstog mig, trodde en läsare skulle vara inbyggd i GPSen, skitgrejer. Att en sån dyr grunka inte ska kunna skicka med ett minneskort och en läsare, dåligt!Sitter kortläsare i min superdator, läser mmc, sd, och ms.
Nu går jag ner i verkstan och filar på 28:an, å väntar vind. Fan va lätt det är det här med data…
-
Postat min första session på gp3s. Gick ju faktiskt lätt tackvare alla insatta här på steffo, samt enkel hantering i GPSresults.
Hoppas inte rtk har nåt att invända.30.2 knop 2s med halvdrag…
Tack för hjälpen.
Logga in för att svara.