Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Löderup?
-
Löderup?
Publicerad av lars_k på 22 mars, 2004 vid 08:02Var nere en sväng igår på skånes sydkust. Till slut stack
vi ut vid Mossby strand, men det var rak väst och side-off.
Byigt som fan pga träd på land, sen apdrag i 4.0:an en bit
ut. Finns det något bättre spot där nere vid rak V? Löderup
ser bra ut på kartan, är det sandstrand?lars_k svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Men det var väldigt rena vågor när man väl fick en…
Biltid vs surftid blev en klar hemmaseger. Speciellt för Johan som glömde bommen när vi lastaade om från hans bil…
Förresten… var hittar man monofilm med tillhårande segelmakare i Götet?? Det låg glas på min riggplats upptäkte jag lite senare
-
Löderup är helt OK men väldigt strömt. Seglar gärna där på SV då det blir supernice sideon från Stybord. Man seglar mellan två stenpirar till vänster (öster) om huvudstranden i riktning mot campingen.
-
Spenderade somrarna på löderups camping som liten. De senare åren har de haft jätteproblem med stranden. Hur är det nu ? Är där någon kvar överhuvudtaget ?
-
Vi hade ett par fina dagar där i höstas. Ett par bilder:
http://195.38.7.21/cgi-bin/showphotos.cgi?folder=Loederup_20030921 -
Svar till:
Vi hade ett par fina dagar där i höstas. Ett par bilder:
http://195.38.7.21/cgi-bin/showphotos.cgi?folder=Loederup_20030921[/ QUOTE ]
!!
Cool surfbil… -
Gött. Fina bilder. Då blir det kanske Löderup nångång på hård V. =)
-
Det är väl vid väst som Franks Udde ska funka, eller? Har tyvärr inte testat detta spot ännu.
Löderup har jag seglat en hel del och det blir som sagt bra om det blåser västlig kuling, vid mindre vind krävs västsydväst för att det ska bli några bra vågor. Men vågorna blir ganska schyssta och långa väster om Löderup tycker jag, inte mellan stenarna som någon skrev. Bilderna var från västra stranden, om jag inte såg fel. En hel del stenar längst in men inga ute bland vågorna. Jag kan klart rekommendera Löderup. Men det gäller de flesta spotsen öster om Trelleborg i Skåne. Leta vid nästa kuling, det finns sååå många bra!
Bara det bli varmare så hänger jag på söderut.
/Magnus -
Japp. Finns många bra spot där nere. Häng på till Gislövshammar nångång på NO. Behöver inte blåsa mer än 5.3 så blir det mkt bra vågor där.
Det blir fler turer ner till sydskåne i år, helt klart.…när kommer filmen från Maui då??? =)
-
Ni är så välkommna till oss här nere i Sydskåne,jag kan bjuda på kaka och läsk
-
Gött. Då tar vi med och bjuder på färsk fesk från Göteborrg.
Var exakt ligger Franks udde förresten?
-
Det är viken väster om abbekås(mossby strand), mellan tummen och pekfingret
-
Vi filmade tyvärr alldeles för lite! Man vill ju segla, eller? Och det vi filmade minst var oss själva. Vi framstod ju inte precis som ultraheta i sammanhanget och konkurrensen om man säger!
Men när jag väl lärt mig hantera lite redigering mm så kan det väl bli en snutt.
/Magnus
-
YEP ANDY,
MOSBYSTRAND LIGGER ÖSTER OM ABBEKÅS, FRANKS LIGGER VÄSTER!! FRANKS ÄR BÄST MED VSV VINDAR, MED RAKT V BLIR DET I BÖRJAN OTROLIGT BRA (SIDE/SIDE-OFF) MEN VÅGORNA OCH VATTNET BLÅSAS BORT RASKT OCH BARA STENAR ÄR KVAR DÅ… ÄVEN SV ÄR BRA, REN SIDE-ON MEN MED STORA VÅGOR OCH HÖGRE VATTEN.
MOSBY FUNGERAR DÅ LITE BÄTTRE MED V, DET BLIR NÄSTAN SOM SUNSET MEN DÅ MED VINDEN FRÅN ANDRA HÅLLET (STYRBORD) OCH PGA SANDSTRANDEN INGA PROBLEM MED STEN. MEN ÄVEN DÅ LÅG VATTEN. SV ÄR MYCKET BÄTTRE. REDAN MED 5.3A FÅR DU 2MTR HÖGA LÅNGA LINES (3-4 TURNS INGA PROBLEM!). SÅ KLART FUNGERAR DET ÄVEN MED OSTLIGA RIKTNIGAR, DÅ ÄR ALLT HÄRLIGT BABORD ISTÄLLET!
LÖDERUP ÄR SOM SAGT TIDIGARE BÄST MED SV (SIDE-ON), V(NÄSTAN SIDE) OCH ÄVEN VNV (PERFEKT SIDE). HÄR SEGLADE JAG FÖRA ÅRET FLERA GÅNGER HELT ENSAM (DET BRÖT ÖVER MASTEN…) PERFEKT NÄR DET BLÅSER 4.7 – 4.2 MED MINDRE VIND TYCKER JAG ATT DET BLIR JOBBIGT MED STRÖMMEN. ANTINGEN SEGLAR MAN VID KAMPINGEN ELLER NÄRMARE KÅSEBERGA… SKITTSAMA, LIKA FINA VÅGOR!
ALOHA
ARNOUT -
Gött ARNOUT
Man kan inte anklaga dig för att vara otydlig
Järnet!
Jag rullar över lite kulor nu strax….
Logga in för att svara.