Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

• mjersen

Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:14

@skotten 530516 wrote:

what kiteschool was present at the meeting?? who was representing us?

skaneskitecenter

• mjersen

Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:16

@JohanW 530509 wrote:

jag tycker de konstigt att ornitologernas intresse e mer värt än vårt.. jag har då inte sett några studier eller några undersökningar på att fåglarna blir uppjagade av att vi kitear/vindsurfar.. tycker även vi ska börja lobba lite för att tippen on da näs ska bli kitebart igen!! Blir gött att prinsen flyttar ner till alnarp så han kan dra i lite trådar 🙂

skumt att dom förbjöd oss på tippen pga fåglarna. men de e helt ok att köra cross, flyga modellflygplan och skjuta på skjutbanan..

• johanw

Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:21

@mjersen 530521 wrote:

skumt att dom förbjöd oss på tippen pga fåglarna. men de e helt ok att köra cross, flyga modellflygplan och skjuta på skjutbanan..

ja undra vem de e som skrämmer bort fåglarna..

• kitemaster

Medlem
    15 februari, 2009 vid 22:50

Robert, jag har skickat ett PM till dig, här är lite sammanfattningar:

Som du säkert minns snackade vi med naturskyddsföreningen i våras om att man eventuellt skulle införa begränsningar i var man får kita och när (under 8m/s kanske skulle vara en gräns söder om cementbryggan).

Nu har kommunen formulerat förslaget ovan och det kommer antagligen justeras så att all yta söder om hamnen blir skyddat för fåglar året om (häckningsperiod är tydligen från v.11 till slutet av september).

En orsak till att vissa börjat kita där är att det blir trångt i Habo när det blåser bra. Om förbudet införs kommer antagligen ni märka att flertalet kitare söker sig norrut i bukten.

Angående Natura 2000-området vid Spillepengen (där Malmö Stad för övrigt dumpar all skit från utgrävningarna av citytunneln) så gäller det 3-metersgränsen för närvarande, men de planerar att utöka detta till 10m-gränsen (därav mitt kladd på kartan). Tyvärr har Lomma kommun väldigt lite att sätta emot när Malmö stad beslutar något.

Hursomhelst har vi nu idéer som sakta utmynnar i planer på att starta en surf-förening i stil med Varbergs Surfklubb, fast för hela skåne.

Vi har en dialog med Varbergs surfklubb för att göra föreningen på rätt sätt och så att vi kan representera surfarnas intressen på spots i hela skåne.

Känner du att du vill vara med och bidra till denna förening får du gärna skicka ett PM till mig så ordnar jag en första träff inom någon vecka kort.

Några mål för föreningen kan även vara att lyfta frågorna kring näset, och tippen i synnerhet, och även att föra kite- vind- och vågsurfarnas talan i andra ärenden i hela skåne.

Läs gärna igenom skrivelsen som naturskyddsföreningen och SKOF formulerade till Länsstyrelsen och Naturvårdsverket 2003:
    http://www.skof.se/fsk/skrivelser/kitesurfing.pdf

Hur bemöter vi deras argument?

• krillan82

Medlem
    16 februari, 2009 vid 10:29

@JohanW 530523 wrote:

ja undra vem de e som skrämmer bort fåglarna..

Kan dom inte bara säga som det är… Att dom hatar oss. Sjukt dåligt att komma med dåliga ursäkter. Vill dom förbjuda oss pga av att vi stör fåglarna får dom fan komma med konkreta bevis. Än sålänge är det bara orentologernas egna påhitt som lett till förbud.

• sourra

Medlem
    16 februari, 2009 vid 11:23

Det känns som en lögn som de tror kommer bli sann bara man upprepar den nog ofta. Det är bara här i sverige som fågelarter hotas av oss. I andra länder hotas samma fåglar av mer konkreta grejer som överstämning, erosion, miljöförstöring etc och kitesurfing nämns inte ens. De är fan lätt förståndshandikappade de där förbudsivrarna…

• klang

Medlem
    16 februari, 2009 vid 15:57

@kitemaster 530566 wrote:

Nu har kommunen formulerat förslaget ovan och det kommer antagligen justeras så att all yta söder om hamnen blir skyddat för fåglar året om (häckningsperiod är tydligen från v.11 till slutet av september).
    /QUOTE]

Det var inte riktigt det som vi hade hoppats på, under mötet så kändes det som om att ni hade fått in foten att “förbudet” bara skulle gälla vissa månader… illa att det verkar bli mycket sämre. Jag har svarat på ditt PM och tänkte ringa till töserna som sitter och planerar det hela.

Läs gärna igenom skrivelsen som naturskyddsföreningen och SKOF formulerade till Länsstyrelsen och Naturvårdsverket 2003:
    /QUOTE]

Jepp, återkommer

• krillan82

Medlem
    16 februari, 2009 vid 16:15

Kan man inte låta dom förbjuda kite å windsurfing över allt. Så kör vi precis som vanligt och alla som utövar ngn form av surf i sverige sätter in ett anntal 100a lappar till en fond som sedan används för att betala eventuella böter.

Jag har jävligt svårt att tänka mig att polis å kustbevakning har tid att jaga 70 st kitare i habo en bra sommar dag 🙂

• neven

Medlem
    16 februari, 2009 vid 16:38
    kitemaster;530566 wrote:

Det är ganska svårt att argumentera emot någonting som är skrivet på det sättet eftersom deras argument är helt känslomässiga och inte till någon del har vetenskaplig grund.

En sak jag tycker att man kan kräva är att det visas (av en oberoende part) att kitesurfing och vindsurfing är en direkt orsak till minskande fågelbestånd.

Sen, var det inte någon här som postade att det funnits en undersökning som visade att parasailing (eller vad det nu heter) inte har någon effekt på fåglar? Borde isf kunna tillämpas även på kite.

För det tredje, var det inte någon här som hade ett uttalande från en ornitolog som sa att kite inte påverkar fåglarna negativt? (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58187 post 49 på sidan 3)

Vi måste samla all sån här info, insändare, skrivelser, media (både för och emot) osvosv på ett ställe så att det går att använda sig av snabbt när det behövs!!!

• johanw

Medlem
    16 februari, 2009 vid 17:12

@Neven 530670 wrote:

Det är ganska svårt att argumentera emot någonting som är skrivet på det sättet eftersom deras argument är helt känslomässiga och inte till någon del har vetenskaplig grund.

En sak jag tycker att man kan kräva är att det visas (av en oberoende part) att kitesurfing och vindsurfing är en direkt orsak till minskande fågelbestånd.

Sen, var det inte någon här som postade att det funnits en undersökning som visade att parasailing (eller vad det nu heter) inte har någon effekt på fåglar? Borde isf kunna tillämpas även på kite.

För det tredje, var det inte någon här som hade ett uttalande från en ornitolog som sa att kite inte påverkar fåglarna negativt? (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58187 post 49 på sidan 3)

Vi måste samla all sån här info, insändare, skrivelser, media (både för och emot) osvosv på ett ställe så att det går att använda sig av snabbt när det behövs!!!

jävligt bra neven!!

• sourra

Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:01

Sök på “insändarpolisen” på hn.se så finns det en jävligt bra insändare att inspireras av

• klang

Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:06

Med risk för att få på käften… men visst är det väl möjligt att kiten ibland skrämmer skiten ur fåglarna? Vi får diskutera med vårt kustråd och be dem förklara för oss hur illa det är i vår region, jag har ingen vetenskaplig uppfattning i frågan. Min gissning är att de stora pippi-fåglarna borde hantera “rovfågeln” och och dra till ett lugnare ställe. När det är häckningsdags (vilket det inte är hela året) är det sämre och självklart ska vi hålla oss undan.

Eftersom inte vindsurfingen skulle drabbas direkt av förbudet så har jag inte hållt mig informerad angående kommunens arbete. Vi får se vad vi kan göra Erik, och hur långt Kommunen har kommit i sina beslutsprocesser. Vi har inte mycket att sätta emot, däremot så kanske vi kan diskutera fram en kompromiss.

Sedan skulle jag även vilja starta en “tråd” om hur vindsurfare och kite:are kör tillsammans. Tror att det egentligen inte ska vara så svårt, och när vi väl fått det att fungera så kanske det är dags att putsa på de gamla inofficiella reglerna om vem som skall köra var i Habo Ljung, kitarna har ju ett förbaskat litet område att köra på…

• tomw

Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:27

Lycka till.

I grund kan man säga att när 2 grupper människor, med helt olika varderingsgrund, diskutera kring en konflikt, blir skillnader bara skarpare och tydligare. Det blir ingen lösning. Då vinner den grupp som har den politiska makten.

Vi kan vinna lite i marginaler, och det är nog värt att kämpa. Men i stort är det kört om det är ingen som vill bli politiker eller tjänsteman.

Till slut blir det civilolydnad som är enda lösningen.

MEN, har varit i grekland 3 sommar i rad och kitat på en strand mycket mindre, i en mycket mindre bukt, med 15ms vind- och med 50 vindsurfare och 25 kitare ut samtidig. Och det går bra… lite trångt- men man lär sig att ÅKA LÄNGRE UT.
    Det är inte trångt på Habo- get real.

• kasimir

Medlem
    16 februari, 2009 vid 21:15

Jag kommer skriva något smart en dag när jag har tid angående det här.

• smaskens

Medlem
    16 februari, 2009 vid 21:28

En pipa eller en rejäl fylla gör susen.
    Alkoholen förenar och förbrödrar…

@Molle73 530488 wrote:

Erik mannen. Bra att du engagerar dig för denna sport som du ju uppenbarligen gillar!
    Vi får röka min palestinska fredspipa (den med vatten..) med dom skånska kommungubbarna och fågelgluttarna nere i Habo nu till våren..Det brukar lugna de mest upprörda själar…

Ps. Prova nya Flexidrakarna…grymt goa. (Jag har dock inte råd att byta ut mina ION2 ännu..och vid närmare eftertanke , varför skulle jag?)

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.