Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › looping
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
looping
Publicerad av piotr på 13 mars, 2005 vid 11:41Jag försöker visualisera blivande försök till framåtloop men fastnar lite i känslan halvvägs igenom. Där man inte vill fastna…kan jag tänka mig.
Jag kan känna halva rotationskänslan med överkroppen, men hur lyckas man undvika att flyga ur stropparn och få smisk av bräda eller fena..?
Räcker det att dra in tårna så man fyller ut stropparna max och samtidigt står på hältryck. eller finns det något annat trick?
Funderar också på detta: Skall man fotstyra nosen på brädan neråt/lä vid inledningen av rotationen eller kommer det av sig självt med segeltrycksförändringen? Så det är bättre att fokusera på en samlad kropp/bräda och flyga uppåt?
Tja det var väl det ungefär,
Med hopp om bra vindar
Pederola_p svarade 19 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Inte för att jag är övergrym på framåtar men…
Ungefär så här gör man en framåtloop:
Flytta bak greppet, framhanden en decimeter och bakre ska du flytta 3-4 decimeter bak. vilket känns jätteskumt men det gör grym skillnad.
Slöra ner i vind och hitta en lämplig våg. satsa på att hoppa längs med vågen, det är bättre att göra en låg på djup slör än en hög på halvind.
Hoppa, skota utav bara helvete, ta så du spricker, å sen skotar du ytterligare lite till. Dra upp brädan under röven, så blir rotationen mer rätt och snabbare.Att landa på prylarna är inte nått att oroa sig för så länge man faller av ordentligt. Sitta kvar i fotstropparna, sitter du bara bra så ska det inte vara nått problem.
Ut å ladda järnet!
Framåten är cool. -
Finns grymt många bra trådar i ämnet, säkert nån datanisse som vet adresserna.
Annars så är det grymt att öva rotation genom att falla över med riggen…alltså, göra en framåt utan stroppar i endast styrfart, så får du en hyffsad känsla hur det kommer kännas. Sedan handlar det om att våga o ta lite beating. Räkna med lite röv o ryggplask. Bakre handen längre bak på bommen, skota in, tryck fram främre handen, in med huvudet, titta snett bakåt och skutta runt med kropp o allt. Och en sak till, glo på surffilmer som fan. Skön känsla…men trist när känslan ibland försvinner…pga av för lite segling i kroppen antagligen.
Lycka till.
/David -
haha jag kan tydligt beskriva känslan av att fastna halvvägs i luften haha blunda fan när du försöker ska jag göra nästa gång blev chockad av rotationen när jag va helt horizonellt mot vattnet i luften såtyp sket sig allt å jag fick ont i nacken. 😛
-
Jag har kollat på massa trådar om framåtloop men inte hittat något bra svar på en fråga jag har. jag är som många andra på gång att testa men jag vet inte hur man skall göra för att få rotationen horisontal. Vill ju inte gå för vertikalt första gången.
Vad händer om segeltoppen tar i vattnet när man är upp och ner på..?? -
Ju mer du kan falla av innan ju mer horisontell rotation.
Slöra av ordentligt bara så löser det sig.
Tar seglet i vattnet så stannar det oftast där, dvs. det blir svårt att få upp seglet för att få till en vattenstart.. -
Vill bara tillägga det ytterligare en gång, vrid på huvet och titta bakåt!!! Glömmer du detta kommer du inte runt, där låg nyckeln för mig.
Lycka till..
KÖR BARA!!! -
Skall man vara ikrokad hela vägen eller???
Bara så man vet hur man kommer att dö… -
Svar till:
Skall man vara ikrokad hela vägen eller???
Bara så man vet hur man kommer att dö…[/ QUOTE ]
hahahaha skönaste citatet på den “Bara så man vet hur man ska dö…”
(Inte för att jag är i närheten av o lyckas med en framåt)
-
Några bilder som kanske hjälper dig att visualisera. /Jesper B
1) Början:
-
Kool sekvens Jeppe! Men vrider du inte huvet o kollar bakåt över axeln i början-mitten av rotationen??
-
Det händer, dock inte med headcam. Precis som du inte kan vrida blicken in mot land när du gör cutbacken – dvs om du vill filma cutbacken får du försöka hålla blicken kvar på vågtoppen och brädan trots att du svänger bättre om du vrider dig från vågen precis innan du träffar läppen. Inte undra på att jag inte tyckte det var kul med en hjälmkamera på huvudet!
/Jesper B
Logga in för att svara.