Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lösningen mot kramp i underarmarna?

• Lösningen mot kramp i underarmarna?

Publicerad av gurra1978 på 19 januari, 2003 vid 23:19

Säkerligen har du upplevt kramp i underarmarna när du är ute och seglar på senhösten/vinter. Jag tror mig ha hittat en lösning på problemet – dragkrokar (gymtillbehör).

Gå in på budo-fitness hemsida: http://www.aztec.se/budo/
    och skriv in detta i deras sökruta: Better Bodies Power Hook

Detta borde vara perfekt om man har heltäckande, tjocka surf/dykandskar. Dessa får man normalt sett kramp med eftersom man inte orkar hålla i bommen tillräckligt hårt. Nu slipper man det, man bara hänger i bommen istället. Om krokarna inte passar kan man ju köpa bomm med smal diameter eller böja lite på metallen. Dessutom är ju priset överkomligt. Jag ska köpa ett par och prova så fort isen släpper.

anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • endy

Medlem
    20 januari, 2003 vid 07:35

Jag tror det kommer bli ganska otympligt om man inte ska plöja 1 km vända och fortsätta så, så satsa istället på öppna handskar och gå på gym mer wink.gif

• jpeter

Medlem
    20 januari, 2003 vid 08:54

MInns att jag sett såna i en gammal surfbok. Tror de användes innan hängselen ”uppfanns”.

• anders_hoffman

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:18

Det där är inte heller någon ny uppfinnig! Innan sitt,-bröst,-och midjeselarna kom, hade man som ett par handskar som då var krokformiga, ungefär som på bilden, från dem gick sen ett snöre som man hade runt ryggen! Så att man kunde vila armarna lite!
    Visst funkade det så länge det är jämn vind, plattvatten och minst sagt perfekta förhållanden. Men när du kommer in i en vindby, har du inte en chans att hinna kroka ur.
    Men nog blir du av med krampen allt!
    wink.gif
    /anders

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:19

Men hur gör man när man behöver skota/ska gå in i en gipp o.s.v.? Och om man håller på att få kastfall, lär ju vara ganska krångligt att ta sig ut ur dom eller?

• anders_hoffman

Medlem
    20 januari, 2003 vid 12:34

Ja, juste det var det jag försökte få fram, men det kanske inte framgivk riktigt!

/Anders

• maca

Medlem
    20 januari, 2003 vid 14:55

Ja hur ska man slippa undan den j*la krampen i underarmarna vid segling med ack så nödvändigt värmande vantar?!?
    Vem har inte upplevt att det är stört omöjligt att överhuvudtaget hålla i bommen pga underarmarna känns som om de blivit överköra av en ångvält. frown.gif

Kör själv med NP tumvantar med hål i handflatan och tycker de fungerar väldigt bra. Lite kalla för ren vintersegling men fungerar bra på senhöst/tidig vår. Tror det till största del går att komma undan krampen genom att vänja sig vid att segla med vantar. Utnyttja istället selen till max när du ”bara” kör rakt fram och tänk på att slappna av och inte hålla så krampaktigt i bommen. Funkar bra för mig iallafall!
    Det är naturligtvis viktigt med hängselelinornas placering, är de riktigt placerade behöver man ju mer eller mindre bara hålla händerna på bommen. Är de däremot felplacerade måste man jobba med att hålla i bommen och får en känsla av att man ”glider/tappar” greppet om bommen och naturligtvis greppar man tag hårdare om densamma.

Att greppa hårdare om bommen korta tider vid t ex gipp, hopp eller trick är inga problem. Det är just det långvariga statiska greppandet vid ”rakt fram segling” som är själva problemet, tror jag iallafall.

Hoppas det är någon som får nytta av mina tips!
    /André

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 16:42

Är inte sittselen till för att man inte ska få kramp i under armarna????? Jag är i och för sig inte så erfaren men jag försöker alltid kroka i och har aldrig haft kramp i underarmarna, kanske beror på att jag är så biffig laugh.gif

finns liknade remmar som du kan lägga runt bommen istället för krokar, använde såna själv när jag var ung och fåfängd och gymmade.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lösningen mot kramp i underarmarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.