Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovande bräda

Taggad: ,

• Lovande bräda

Publicerad av tubert på 10 maj, 2003 vid 14:09

Idag var jag ute för första gången den här säsongen, och för tredje gången på min “nya” utrustning. Har tidigare seglat pråm men skaffade 115 l freestyle/ride bräda och 6.3 segel i höstas som jag bara hann prova ett par gånger.

Problemet jag har är att brädan lovar upp mot vinden hela tiden, och jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att falla av (från vinden, inte brädan för det kan jag redan! tongue.gif). Finns det något patenttrick att ta till?

Jag försöker föra masten framåt, trycka på med en fot just framför mastfoten och samtidigt hålla tyngden över aktern, ungefär som när man gör sista delen av ett slag.

Finns det något mer man kan göra för att få brädan att peka från vinden?
    -Jag antar att downwindslalom inte är något för mig… tongue.gif

tubert svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • feg

Medlem
    11 maj, 2003 vid 05:13

Tjena, här kommer några patent-råd. smile.gif

Dina första två punkter är helt rätt (pkt 1 och 2) övriga är mina råd:
    1. “…för masten framåt…”
    2. “…trycka på med en fot just framför mastfoten…”
    3. håll vikten från kroppen på främre foten, inte bakre
    4. se till att brädan ligger i våg, akta dig för att trycka ned lovartskanten på brädan(den sida som är mot vinden)
    5. fall av från vinden, tänk att du skall göra en gipp, inte ett slag.
    6. låt bli att skota in innan du fått fart så att det plaskat/skummar runt kanterna på brädan
    7. tok-dra inte med bakhanden när du skotar in, undvik genom att inte hålla långt bak på bommen
    8. knuffa/skjut på med främre foten framåt/snett framåt på ett knyckigt sätt (lite mer avancerat)
    9. pumpa med seglet genom, pumpteknik har jag läst inlägg om tidigare

Punkt 8 och 9 är lite mer avancerade och hjälper till att få brädan att “släppa från vattnet” och börja plana.

Orsaken till dina problem tror jag kommer av att du är van vid stor, tung och riktningsstabil pråm med litet segel. Denna typ av utrustning är mycket lättare att bara segelstyra.

Dina nya grejjer är små, lätta och har i proportion större segel. Detta gör att brädan kräver mer fart för att få fenan att få bett i vattnet. Farten får man som nybörjare genom att långsamt känna sig fram, ta inte sikte på en punkt innan du fått fart i brädan utan jaga fart först.
    Främsta tipset är att åka till ett ställe där andra surfar och helt prestigelöst be om tipps, både på trimm av grejjerna och seglings tekniken. Det vore även bra om någon kollar på när du kör och sedan kan kommenterar konstruktivt. (Det finns flera inlägg om var folk kör vid olika vindriktningar)

Lycka till!!! /feg

ps: Jag har försök göra en ”nybörjar-beskrivning” av lösningen på problemet. Orsaken till detta är att jag inte vet din egentliga nivå på seglingskunskaper.
    Jag är självklart glad om någon kommenterar/kompletterar så att jag inte vilseleder någon. wink.gif

• tubert

Medlem
    11 maj, 2003 vid 08:15

Tack för tipsen!
    Angående seglingskunskaperna så tycker jag att jag var rätt duktig på pråmen, men som sagt, på den behöver man ju inte vara så försiktig med rörelserna. Man blir ju inte någon lindansare av att segla pråm… smirk.gif

Tips #3-7 ska jag försöka tänka på nästa gång jag far ut (förhoppningsvis imorron). Tyvärr verkar jag vara den enda som är tillräckligt seriös (knäpp?) att ge sig ut nu här i Umeå, så jag får nog försöka på egen hand ett tag till.

• zehlertz

Medlem
    12 maj, 2003 vid 07:22

Ser att du redan fått massa tips, men lovar brädan även när du har fullt tryck, eller bara just i start ögonblicket eller när du kajkar runt i låg vind långt under planingsvind?

På min nya freestyle *även andra brädor så är just erfarenheten att brädan vill lova väldigt mkt… faller du bara av så att du får fart på prylarna o kommer i stropparna så kommer den inte att lova mer!

du kan ju även testa att flytta mastfoten ngt framåt *inte för mkt för då blir den väldigt klumpig i vågor*

lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 08:48

testa att rigga lite olika…

mastfoten längre fram
    bommen högre upp

testa lite olika inställningar på vattnet…

det kan juh bli bättre, kanske sämre, men då vet du…

• tubert

Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:01

Jag var ute ett par timmar igår eftermiddag, och jag börjar få till det hela nu! Fram med masten, sätta bakfoten på läsidan av brädan och sedan trycka på med framfoten vid mastfoten verkar vara receptet.
    Dessutom lovar jag inte lika mycket från starten, så det blir mindre att “ta igen” när man väl kommit upp på brädan.

Jag kom dessutom upp i mitt livs första riktiga planing!! smile.gif
    Underbart är kort, som det heter, en lite kraftigare vindby gav brädan den extra knuff som behövdes, men efter fyra sekunder lättade vinden lite…

Nåja, nu när jag vet hur det KAN vara så är jag taggad att ge mig ut igen…
    Det kanske blir en riktig vindsurfare av mig ändå… laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovande bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.