Tjena, här kommer några patent-råd.
Dina första två punkter är helt rätt (pkt 1 och 2) övriga är mina råd:
1. “…för masten framåt…”
2. “…trycka på med en fot just framför mastfoten…”
3. håll vikten från kroppen på främre foten, inte bakre
4. se till att brädan ligger i våg, akta dig för att trycka ned lovartskanten på brädan(den sida som är mot vinden)
5. fall av från vinden, tänk att du skall göra en gipp, inte ett slag.
6. låt bli att skota in innan du fått fart så att det plaskat/skummar runt kanterna på brädan
7. tok-dra inte med bakhanden när du skotar in, undvik genom att inte hålla långt bak på bommen
8. knuffa/skjut på med främre foten framåt/snett framåt på ett knyckigt sätt (lite mer avancerat)
9. pumpa med seglet genom, pumpteknik har jag läst inlägg om tidigare
Punkt 8 och 9 är lite mer avancerade och hjälper till att få brädan att “släppa från vattnet” och börja plana.
Orsaken till dina problem tror jag kommer av att du är van vid stor, tung och riktningsstabil pråm med litet segel. Denna typ av utrustning är mycket lättare att bara segelstyra.
Dina nya grejjer är små, lätta och har i proportion större segel. Detta gör att brädan kräver mer fart för att få fenan att få bett i vattnet. Farten får man som nybörjare genom att långsamt känna sig fram, ta inte sikte på en punkt innan du fått fart i brädan utan jaga fart först.
Främsta tipset är att åka till ett ställe där andra surfar och helt prestigelöst be om tipps, både på trimm av grejjerna och seglings tekniken. Det vore även bra om någon kollar på när du kör och sedan kan kommenterar konstruktivt. (Det finns flera inlägg om var folk kör vid olika vindriktningar)
Lycka till!!! /feg
ps: Jag har försök göra en ”nybörjar-beskrivning” av lösningen på problemet. Orsaken till detta är att jag inte vet din egentliga nivå på seglingskunskaper.
Jag är självklart glad om någon kommenterar/kompletterar så att jag inte vilseleder någon.