Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovar för mycket

• Lovar för mycket

Publicerad av mrstral på 24 augusti, 2004 vid 06:42

Jag lovar på tok för mycket känns det som…men har svårt för att hålla något av det, hehu.
    Nej men allvarligt, så fort jag försöker kliva bak på brädan för att försöka få i fötterna i stropparna vid planing, lovar brädan upp i vind nåt grymt. Ska det vara så, eller vad kan jag tänkas göra fel?

mrstral svarade 20 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Knatte

Gäst
    24 augusti, 2004 vid 06:55

Fall av från vinden, innan du kliver i stropparna.
    Fördelen är att du får mer fart och försvårar för brädan att lova upp.
    Så fort du har fått fötterna i stropparna, så kan du börja försöka ta höjd igen tongue.gif

• karnan

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 07:42

… och all vikt i selen.

/Johan

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:20

Njäe. Lite mer tryck på mastfoten är nog inte fel. Inte bara hänga i selen, tror jag.

Surfa På!

• mrstral

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:26

Svar till:

Fall av från vinden, innan du kliver i stropparna.
    Fördelen är att du får mer fart och försvårar för brädan att lova upp.
    Så fort du har fått fötterna i stropparna, så kan du börja försöka ta höjd igen tongue.gif

[/ QUOTE ]

Problemet är inte att ta höjd, utan att få brädan att INTE lova upp mot vinden så mycket att jag tappar allt tryck i seglet.
    Jag misstänker att jag måste trixa lite med placeringen av mastfoten och hur jag fördelar vikten på brädan, eller är jag helt ute och cyklar?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:39

Du behöver inte ändra några inställningar för de bitarna. Troligtvis har du tyngdpunkten lite fel när du kör

• Knatte

Gäst
    24 augusti, 2004 vid 10:05

Tror du missuppfattade mig smirk.gif
    Trycker du ner fören/faller av lite innan du stoppar in fötterna, så kan/vill inte brädan lova upp mot vinden lika mycket wink.gif
    (Det blir mycket mindre tendens till att lovgirighet i alla fall)
    Då fören på brädan ligger så pass långt åt lä.
    Jämnför lite med teorin bakom vattenstarten. Då har du fören långt åt lä, för att inte trycka upp fören åt lovart, så fort du ställer dig på brädan. smirk.gif

• brutus

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 10:43

tack för tipsen knatte, e lite själv i samma sits som ovan – testar på stropparna (som sitter grymt långt bak på min slalombräda) när i planing o känner att det hjälper när jag faller av och lägger all vikt i selen… – MEN –
    har fått lite olika tips om vilken fot som ska i först?!?
    testar med framfoten som känns mest naturligt o det funkar, men nu sa någon snubbe i helgen att bakfoten måste i först, men då går jag upp i vinden fortare än kvickt tongue.gif

antar att det är en vanesak och att jag egentligen inte har nå´n fråga, måste väl bara ut igen o testa… hmm…
    I alla fall /M

• Knatte

Gäst
    24 augusti, 2004 vid 10:56

Framfoten skall i först wink.gif Funkar bra för mig i alla fall.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 11:05

Framfoten först.

Troligtvis lovar du upp för mycket för att du kliver i stropparna för tidigt, dvs du har inte tillräckligt med fart och därmed tryck på fenan. Börja med att köra med framfoten i och låd den bakre vänta lite tills du fått upp fart och manöverförmåga. Sen kan man lova en aning, hänga i selen och försiktigt kliva i bakrstroppen. Det viktiga är att du har tillräckligt med fart för att kunna fotstyra brädan. Har du det kan du kompensera lovningstendenserna som uppstår när bakfoten ska i genom att fotstyra brädan så att den faller av en aning (sträva efter att ligga på halvvind eller lätt kryss).

Det är ju ett litet balansspel detta, men ta det lungt och känn efter hur brädan uppför sig. Det går som sagt aldeles utmärkt att segla brädan med bara framfoten i.

• mrstral

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 14:34

En får lov att tacka så mycket för tipsen! Har jag tur och bilen går igenom besiktningen imorgon blir det till att experimentera smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovar för mycket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.