Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovgirighet och nedhal

• Lovgirighet och nedhal

Publicerad av torkelake på 19 augusti, 2009 vid 19:52

Hej,
    Jag är en frustrerad men extremt dedikerad windsurfare som stött på problem. Hjälp / tips/ ideer? Ngn som känner igen sig?

Bakgrund: På en 135l fanatic bee (typ 10 år gammal) kan jag vattenstarta och surfa bekvämt i hårda vindar med 5.5segel eller lätta med en 7.5 V8. Inga problem att vare sig segla downwind eller ta bra höjd, i stroppar och sele. Utomlands har jag seglat med framgång på både 75l och 100l i olika förhållanden. Hade inga problem alls (förutom att jag trillar.. får spinout.. osv.. dvs som vanligt :-)! Nu tyckte jag att det var dags att köpa nytt.. har köpt en 110l AHD Fury och nya segel från Sailloft.

..och helt plötsligen känner jag mig som en grym nybörjare igen – jag har fått otroligt svårt att få brädan att falla av när jag skall iväg – både från beach och vattenstart. Det har varit likadant med 5.6, 6.4 och 7.5 segel (våg/freeride och traction med kamrar i nämnd ordning). Såklart fattar jag att jag gör något fel… häromdagen hamnade jag mitt i erstaviken med 7.5an när plötsligen vinden återkom.. och jag var grymt överriggad.. det tog 1.5 timme och var mörkt innan jag var tillbaka (och en lång promenad).. De få gånger jag fick upp riggen gled jag på tvären tills jag druttade i igen..

Alltså.. grym lovgirighet som jag inte får ordning på… Är det normalt mer lovgirigt på en slalom/freeride bräda? förmodligen inte…
    Jag förstår att det är en kombination av stance, mastskena och nedhal.. och teknik. Jag har kikat på alla filmerna.. men det känns som att jag famlar i mörkret..

* Hur vet ni att masten sitter rätt.. hur känns det när den är för långt fram och hur känns det när den är för långt bak? Hur små justeringar gör ni åt gången för att hitta rätt? Tumregler?
    *Nedhalet.. använder ni er av tillverkarens instruktion på luff? såg en förklaring på Maui sales som visade att luffen mäts från slutet på masten ner till nedre kanten på nedhalstaljan.. dvs mastens längd plus detta avstånd = luff.. och eftersom det brukar vara +/- en eller två cm är det ju väldigt liten range som är rätt?? Hur vet man att man halat ner för mycket..? Hur känns det då? Dito för lite? Tycker att de råd jag får låter så godtyckliga.. kika på det lösa akterliket.. kika på hur långt vecket går in.. om rangen bara är +/- en cm blir det ju väldigt svårt att hitta rätt..

Jag förstår att jag kommer att få en ’feeling’ för det här om 1000 timmars surfande.. men vilka är genvägarna?

många frågor.. någon som har tid att hjälpa?
    1000 tack på förhand

Torkel

bicless svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:54

Falla av tror jag inte har så mycket med segeltrim att göra. Ok, mastfotspositionen påverkar väl lite men jag tycker det är fel att flytta fram masten för at man inte kan falla av. Det är mer en fråga om att sätta en fot precis vid mastfoten och trycka nosen åt lä, som man i alla fall måste göra om man försöker segla en riktigt liten bräda.

• carl-r

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:38

Häng neråt i bommen, tryck framåt med framfoten, dra med bakfoten.

• bicless

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 22:18

Eftersom du har samma bakrund som kille i tråden nedan kanske problemet beror lite på att du överskotar. Jag har själv inte testat överskota man kan gissa att brädan blir lovgirig då. Jag har ju själv en fury 110 och sailloftsegel och har aldrig märkt några problem med lovgirighet. Den är ju rätt rörlig och livlig så man kan och måste fotstyra den mer än exempelvis fanatic bee, men det är ju det som är det roliga med den 🙂

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=67162&highlight=sailloft

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lovgirighet och nedhal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.