Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lufta bräda..

• lufta bräda..

Publicerad av ugglemannen på 19 november, 2008 vid 11:28

Blev en stor spricka i min freestylebräda efter en riktigt klantig plattlandning. Tänkte ta o försöka laga den nån dag. Hur gör man för att få ut vattnet och fukten. tror jag har fått ut det mesta men när jag trycker runt sprickan så sipprar det ut lite ibland.
    Skruvar man bra ur luftskruven och låter den ligga ? har haft den liggande inomhus nu nån vecka men det är fortfarande massa fukt kvar. värmepistol? 🙂

ugglemannen svarade 16 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

Medlem
    19 november, 2008 vid 11:34

Varmt, och länge. Du ska definitivt inte ge dig på med pistolen. Du kan däremot ha en kupévärmare eller liknande stå på och värma brädan och omgivningen. Du lär nog behöva ha brädan stå på ordentlig torkning ett par veckor till.
    En bastu på 40-50 grader i några dagar brukar göra torktiden betydligt kortare. Du får inte gå varmare än så!

• stoorfaen

Medlem
    19 november, 2008 vid 13:52

Hade en liknande skada på förra brädan och den fick stå ett par månader med sprickan uppått, hör och häpna…men jag tror det är vad boardlady.com rekommenderar. Intuitivt känns det som den ska stå neråt så vattnet kan rinna ur men tydligen så är det mest i form av ånga som vattnet lämnar brädan å den stiger då tydligen…

En annan grej som jag testade var att ta bort luftskruven och monera en cykelventil med lite latex och tejp så pumpade jag upp en cykelslang rätt ordentligt (trycket blir inte så frukligt om slangen inte har ett däck och fälg som håller emot) som jag kopplade på brädan så att säga. Då stog sprickan neråt och fick stå så på tidningspapper i ett par dygn så att tidningen blev riktigt blöt. Så gjorde jag om det tills tidningen var torr. Vet inte om det är att rekommendera men jag fick ner vikten på brädan med ett par hekto innan jag vände den med sprickan uppåt och ”dusttoka” den.

• svenne

Medlem
    19 november, 2008 vid 14:51

Ja, brädan ska stå med sprickan uppåt. Och nej, det tar inte flera månader. Rekordet för en bräda jag har lagat är 5 veckor och den var blöt. Dessutom hade det gått fortare om jag hade värmt upp den.

• ugglemannen

Medlem
    19 november, 2008 vid 18:27

gött. tack för hjälpen. Jag får hoppas på att den friska / hårda vinden håller i sig några veckor så man kan köra den lilla vågisen undertiden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lufta bräda..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.