Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Luleå?
-
Tony i Luleå/Öland wrote:Tja
Såg att det skulle blåsa 7-11ms syd idag. Finns det något ställe att föredra idag att surfa vid (vindriktning o styrka)? Lulhällan?
/Tony
Det är Lulhällan som gäller vid syd, jag sitter och avvaktar och försöker bli klok på om det blåser tillräckligt. -
Yo
Det blev inge surfing igår, det blåser ju aldrig nått. Jag vill ut och pressa, har allvarliga abstinensbesvär ;-).
Är det någon som har webaddresser till webcams som blickar ut över havet mer än dem jag bifogar länk till? Finns det någon vindmätare uppkopplad mot webben i Lule?
http://www.garm.nu/webcam.htm (södra hamn enda värd att ha)
ps har windguru någonsin rätt? smhi/båtvader miljarder ggr bättre…
/Tony
-
Man kan ringa till en tfn-svarare på Larsgrundet, 0920-258396.
Den står dock bättre till än Lulhällan så dra bort ca 30% så har du en ide om hur mycket vind som kan nå in till Hällan.
Det behöver inte blåsa ett skit på Hällan bara för att det blåser på Larsgrundet 😡 -
Tony i Luleå/Öland wrote:Tjena Lulefolk.
Citat:Var ute och rekade vid Lulhällan vid F21 i söndags. Förbud mot motortrafik, parkerar man vid F21 får man väl konka grejer en kilometer? Villaägarna där snackade om någon vägförening och avgifter för att kunna få kör till Lulhällan? Nån om vet nått mer? Slut citat.
Hej.
Det stämmer att stugägarna ute på Lulnäsudden/Lulhällan har en vägförening för en del av grusväg-sträckan och F21 står för resten. Föreningen betalar för vägunderhåll och är självklart rädda om sin väg. Luleå Vindsurfingklubb har försökt få bidra med en slant till vägföreningen men det ville man inte. Vi blev istället lovade att få köra där, om vi kör med andakt. Själv kör jag lungt (30 begränsning) men har flera ggr blivit stoppad och utskälld p.g.a. vi “brädåkare” buskör längs vägen. Så snälla, kör lungt på gruset så får vi kanske fortsätta köra på deras väg..! /Fredrik -
Bra, då vet man att man kan åka ut till Lulhällan så länge man visar lite respekt för de boende.
Gött att kunna ringa och kolla vinden.
Vidare citat SMHI: Natten till Torsdag
Mellan sydväst och syd, 1-5 m/s ökande till 9-13 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%Litar inte på windguru för fem öre, smhi troligen säkrare. Kanske man får ta sig en tur tidigt, tidigt imorrn om det fortfarande blåser. Måste ju passa på om det nu äntligen skall blåsa lite mer 😀 .
Logga in för att svara.