Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

• Lundåkrabuktens naturreservat

Publicerad av nniillaamm på 22 april, 2009 vid 18:59

Som många säkert redan känner till så har det varit på förslag under en längre tid att göra hela området mellan Saxåns mynning i norr till en bit norr om Sjöbobadet i söder till naturreservat (sedan tidigare finns här ju redan Järavallens och Saxåns naturreservat).

Förslaget har varit på remiss under 2007 och många synpunkter har kommit in på förslaget. Enligt Miljöavdelningen på Länsstyrelsen kan man förvänta sig att naturreservatet kommer att bildas under 2009 eller eventuellt 2010. Dock ska delar av planen uppdateras och förankras ytterliggare både internt och externt.

Detta kommer att innebära, så som skötselplanen ser ut idag, att bland annat kitesurfing inte längre kommer att vara tillåtet i JP, vilket för övrigt kommer att gälla hela naturreservatet. Stora delar kommer även att beläggas med beträdnadsförbud året om, då gäller det framförallt marina miljöer.

Några kassa kartor har lagt upp…

henric svarade 15 år, 6 månader sedan 24 Medlemmar · 53 Svar
  • 53 Svar
  • above_the_law

Medlem
    22 april, 2009 vid 20:14

Fan vad trött man blir:=(…

Dom vill köra bort oss från de allmänna och privata badstränderna, sedan gör dom alla kustremsor (som inte är av intresse för “vanliga” turister och badare) till Naturskyddsområden och fågelskyddsområden!

Var tog Allemansrätten och alla medborgares lika värde vägen!

• sourra

Medlem
    22 april, 2009 vid 20:16

Vill de ha kiteförbud året runt?

• johanw

Medlem
    22 april, 2009 vid 20:17

vad e detta nu för skit

• tomw

Medlem
    22 april, 2009 vid 20:43

“If you just go to the back of the bus, don´t eat at the white mans restaurants and stay to your own ´hood, then you will be fine” approach is not gonna lead to any freedom.

History tells us this story.

• sourra

Medlem
    22 april, 2009 vid 21:14

Ehhh… va?

• petter_f

Medlem
    22 april, 2009 vid 21:29
    sourra;542210 wrote:
    Ehhh… va?

He’s referring to the history of racism in the US (and apartheid in South Africa).

• nic

Medlem
    22 april, 2009 vid 21:33
    sourra;542210 wrote:
    Ehhh… va?

Tom har rätt. Det går inte spela boll med dessa. Vi måste vara obekväma. Men det vet ju du allt om 😉

Nic

• henric

Medlem
    23 april, 2009 vid 05:11

Funderar ärligt på att ringa miljöavdelningen på Länsstyrelsen och be att få träffa ansvarig handläggare. Alla måste väl få komma till tals? Eller är det kanske redan någon som varit i kontakt med dom?

• sala

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:15

Någon som e bra på att formulera sig?
    Min sambo ska skriva lite om kitesurfing i Landskrona lundåkrabukten, i tidningen Magasinet som ges ut i Landskrona och närkommunerna.
    Hon behöver även bild/bilder på kitesurfare i lundåkrabukten.
    De e bråttom, tidningen trycks nästa vecka!

En chans att trycka på det positiva med kitesurfing i det drabbade området med några meningar.

• neven

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:31

Ja, och det som är illa är sen att de olika länstyrelsena sen använder varandra som prejudikat, dvs “jamen dom gjorde ju så i skåne så därför kan vi göra så här i Varberg också”

• nniillaamm

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:42

I den skötselplan jag har läst så står det inget om tidsbegränsning då kitesurfing ej är tillåtet, detta tolkar jag som att det är förbjudet året om.

Jag e lite osäker, men det kan ju vara så att förslaget ska ut på remiss igen då det ska göras förändringar i planen. Går den ut på remiss så kan vi ju komma in med synpunkter. Har inte hundra koll på hur prosessen funkar från förslag till bildande av reservat. Tror dock inte att vi kan påverka så mycket..

Planen har ju redan varit ute på remiss en gång dvs 2007. Var det kanske någon som kom in med synpunkter till Lst då?

• neven

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:46

Vi snackade om en grej på VSKs årsmöte som jag tror är grymt viktigt, och det är att hitta ett bra sätt att finna dessa förslag på ett väldigt tidigt stadium så att man har gott om tid att påverka. All deras kommunikation diarieförs och är offentlig så den finns tillgänglig, men jag vet bara intehur man kan komma åt den på ett praktiskt sett.

• nordstedt

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:47

Ska vi åka ner till Lundåkra på lördag och stötta Göteborgs bästa spot med lite plattvattensåkning?

• neven

Medlem
    23 april, 2009 vid 07:54
    nordstedt;542256 wrote:
    Ska vi åka ner till Lundåkra på lördag och stötta Göteborgs bästa spot med lite plattvattensåkning?

Det är ingen dum idé! 😀

• johanw

Medlem
    23 april, 2009 vid 08:05
    Neven;542254 wrote:
    Vi snackade om en grej på VSKs årsmöte som jag tror är grymt viktigt, och det är att hitta ett bra sätt att finna dessa förslag på ett väldigt tidigt stadium så att man har gott om tid att påverka. All deras kommunikation diarieförs och är offentlig så den finns tillgänglig, men jag vet bara intehur man kan komma åt den på ett praktiskt sett.

de gjorde vi med lomma komun nu.. och de funkar i den komunen iaf, vi håller på o snacka me dom nu innan de beslutas något..

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lundåkrabuktens naturreservat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.