Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lundåkrareservatet
-
Lundåkrareservatet
Publicerad av henric på 31 augusti, 2009 vid 05:32Då är det snart dags för mig att träffa Länsstyrelsen i ärendet Lundåkrareservatet. Jag kommer känna av läget och se var vi står just nu.
Dock ser jag gärna att de som är intresserade kommer med uppslag på frågor eller påstående de vill att jag ska ta med mig till mötet. Framförallt riktas intresset mot JP där ett förslag om beträdandeförbud just nu ligger.henric svarade 15 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Henric;571700 wrote:Då är det snart dags för mig att träffa Länsstyrelsen i ärendet Lundåkrareservatet. Jag kommer känna av läget och se var vi står just nu.
Dock ser jag gärna att de som är intresserade kommer med uppslag på frågor eller påstående de vill att jag ska ta med mig till mötet. Framförallt riktas intresset mot JP där ett förslag om beträdandeförbud just nu ligger.Hej Henric.
Vad ligger till grund för beträdande förbuds förslaget, vet du det? Är det vi surfare som har skött oss dåligt eller är det pga närliggande reservat eller nått annat?
-
JAg har för mig att det ska bli fågel/marin skydd. Det är inte vi som har gjort något.
Detta kommer dom aldrig få igenom då det påverkar alla som utnyttjar området.Hästar hundar bögar surfare, och alla andra. -
Det vore riktigt tragiskt om JP går i graven. Härligt att du är där och övervakar läget. Om det skulle behövas så får vi skapa opinion och få dom att förstå att det finns många som inte vill ha något förbud! Samtidigt borde det gå att få förbud runt om, innan eller efter men inte just på JP…det måste finnas en annan lösning.
Lycka till!
-
Håller med goodstuff att om dom nu absolut skall ha reservat så skulle dom kunna ha det söder om JP (möjligtvis även norr, men isf bara längs stranden så att det inte blir klabb med Lundåkra). Verkar som det e flest fåglar på sandreven söder om JP om det nu e därför det skall bli resevat
-
MattiasN;571704 wrote:Hej Henric.
Vad ligger till grund för beträdande förbuds förslaget, vet du det? Är det vi surfare som har skött oss dåligt eller är det pga närliggande reservat eller nått annat?
Hej.
Det är störningar av fågellivet i allmänhet som ligger till grund. Men även djurlivet på botten och i havet berörs. Just vid JP är, enligt förslaget, ”bara” vattnet förbudsområde. Lundåkra klarar sig som det ser ut nu.
Min tanke är att skapa en dialog med berörda parter och även skaffa mig en förståelse för ”motparternas” sätt att tänka och resonera.
-
Om det lutar åt förbud framförallt pga fåglar få dom att motivera varför och inom vilka tider det gäller. Dra även ihop en namnlista på alla som vill kunna utnyttja jp. Lägg också fram att vi är många som surfar som är intresserade av djur/natur och det är en av anledningar til att vi håller på med en såpass miljövänlig sport. Jag iaf hade gärna gått på ett möte/informationskväll om hur vi påverkar och på vilket sätt vi kan påverka så lite som möjligt. Speciella tider på året, vad bör vi hålla oss borta från mm. Detta tror jag är ett mycket bättre sätt att gå tillväga än genom förbud.
-
pjoter;571744 wrote:Om det lutar åt förbud framförallt pga fåglar få dom att motivera varför och inom vilka tider det gäller. Dra även ihop en namnlista på alla som vill kunna utnyttja jp. Lägg också fram att vi är många som surfar som är intresserade av djur/natur och det är en av anledningar til att vi håller på med en såpass miljövänlig sport. Jag iaf hade gärna gått på ett möte/informationskväll om hur vi påverkar och på vilket sätt vi kan påverka så lite som möjligt. Speciella tider på året, vad bör vi hålla oss borta från mm. Detta tror jag är ett mycket bättre sätt att gå tillväga än genom förbud.
Ja det e nog rätt väg att gå.
-
Väldigt bra synpunkter pjoter, det förhållningssättet borde verkligen fungera. Att förstå vad det är som de vill skydda och då kunna få fram när och på vilket sätt vi kan mötas då ett förbud är så totalt. Vore intressant att veta när detta isf skulle komma i kraft…
-
-
Tack för synpunkterna och förslagen. Tanken är att få i gång en dialog med ornitologer och andra som har synpunkter.
I övrigt är det precis denna approach du nämner jag kommer att ha till ärendet.
Vad gäller JP så ligger detta i Kävlinge kommun. Jag talade med miljöförvaltningen där och kommunen motsätter sig ett beträdande förbud där vi surfar. Man föreslår ett förbud först 1000 meter ut för att det ska gå att bruka den ytan till fritidsaktiviteter.Ett rätt stort steg i rätt riktning tror jag:).
Jag kör vidare och försöker hålla alla uppdaterade om läget.
Till de som kör bil hela vägen ner till JP:
Avbryt detta då det inte gör det lättare för mig!pjoter;571744 wrote:Om det lutar åt förbud framförallt pga fåglar få dom att motivera varför och inom vilka tider det gäller. Dra även ihop en namnlista på alla som vill kunna utnyttja jp. Lägg också fram att vi är många som surfar som är intresserade av djur/natur och det är en av anledningar til att vi håller på med en såpass miljövänlig sport. Jag iaf hade gärna gått på ett möte/informationskväll om hur vi påverkar och på vilket sätt vi kan påverka så lite som möjligt. Speciella tider på året, vad bör vi hålla oss borta från mm. Detta tror jag är ett mycket bättre sätt att gå tillväga än genom förbud. -
Henric;571784 wrote:Tack för synpunkterna och förslagen. Tanken är att få i gång en dialog med ornitologer och andra som har synpunkter.
Vad gäller JP så ligger detta i Kävlinge kommun. Jag talade med miljöförvaltningen där och kommunen motsätter sig ett beträdande förbud där vi surfar. Man föreslår ett förbud först 1000 meter ut för att det ska gå att bruka den ytan till fritidsaktiviteter.Ett rätt stort steg i rätt riktning tror jag:).
Avbryt detta då det inte gör det lättare för mig!Keep up the nice work Henric! Uppskattat!
Är det fortfarande så att det körs ner till stranden trots staketet? Hur lata får vi bli!! Kanske inte orkar surfa om man har promenerat ner!
-
Jag har varit på JP rätt många gånger och jag har aldrig sett någon köra bil ner till spoten. Däremot är det någon som envisas med att köra ner sin glidarhoj för att köra längs stranden samt nån som kör moppe… ganska onödigt kan tyckas…
Bra jobbat f.ö.!
-
kongon;571808 wrote:Jag har varit på JP rätt många gånger och jag har aldrig sett någon köra bil ner till spoten. Däremot är det någon som envisas med att köra ner sin glidarhoj för att köra längs stranden samt nån som kör moppe… ganska onödigt kan tyckas…
Bra jobbat f.ö.!
Är personen med Glidar hojjen en Kitare så borde vi ju kunna tala väl med personen ifråga och få stopp på det. Men om personen tillhör någon av de andra kategorierna människor som rör sig på JP kan det bli värre. Trist är det om vi inte får vara kvar där.
Finns det nått vi andra dödliga kan göra för att hjälpa till så säg till Henric!
-
Muppen med hojen är nog bara just en mupp, kanske med mer ”lustfyllda” intressen…
-
Henric;571784 wrote:Tack för synpunkterna och förslagen. Tanken är att få i gång en dialog med ornitologer och andra som har synpunkter.
Avbryt detta då det inte gör det lättare för mig!Jag har haft kontakt med markägaren till JP bl.a ang. just detta med motortrafiken.
De är medvetna om att det (i huvudsak!?) inte är vi surfare utan de äckliga nakenbadarna som tar sig friheter.
Om jag inte är helt fel ute så är det inte ens tillåtet att ”framföra motorfordon på privat mark”.
Tyvärr känner man inte att man kan säga till någon om det inte är en surfare.
Skicka mig gärna ett pm Henrik så kanske vi kan göra en gemensam insats.
Markägarna är förövrigt positivt inställda till oss surfare…
Logga in för att svara.