Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lurad på köp&sälj

• andreas_surf

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 13:34
    donpedro wrote:
    andreas_surf wrote:
    nu vet jag inte riktigt hur mycket pengat det var du skickade till Jonas. Men ärligt talat så är man inte bra dum om man skickar en massa pengar till någon man inte känner och aldrig har träffat och sen lipa här på konfen?
    En sak ska man ha klart för sig. Det finns folk som lurar andra eller det händer saker man inte kan göra något åt. T ex om banken strular osv. Nu kan jag inte uttala mig om den här affären. Men FFS lite ligger det allt på dig tycker jag. Hänga ut personer här på konfen gillar inte jag men det är som sakt vad jag tycker.Du får allt se det här som en erfarenhet rikare.
    MAN KÖPER INTE SAKER AV FRÄMLINGAR OCH SKICKAR PENGAR INNAN SAKERNA HAR HÄMTATS THATS IT! Sen vad ni andra tycker får stå för er….:mad2:

Skönt att du har lagt ut massa grejjer till salu. Hoppas du får dom sålda med den inställningen!

Men det säger sig ju själv. Inte skickar jag 5000:- till någon för köp av en bräda och sen vänta på att få den. Vad säger att personen i fråga har något till salu över huvud taget!
    Med det så betyder det inte att jag är en sådan person eller hur.
    Jag skulle inte göra så.
    Visst jag kanske inte får sålt mina prylar här på konfen men folk missar en riktigt bra affär. Men jag lär ju inte ligga ute med 5000 eller vad det var du betalade:)

• calle_b

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 13:53

NU FÅR DU GE DIG! Är du helt slut i huvudet eller spelar du bara?!

Du är en jävla skam för hela surf-scenen i Sverige med din attetyd. Har du någonsin hört att surfare (och inte bara surfare) är rätt shysta mot varandra och kör ärligt spel? Har du någon gång fått hjälp och stöd på stranden, eller bara snackat lite med svenska och utlänska surfare och sätt att det är ett rätt trevligt släkte?
    Jag blir på riktigt jävligt förbannad på dej och din attetyd till det här med att göra affärer och hoppas du håller dig långt borta från de stränder jag kör på.
    Fy fan.

• oaxen

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 14:08

Allt hänger nog på vilka referensramar man har. Om jag skulle handla något på Blocket så skulle jag ha samma inställning som Andreas.
    MEN, och det är ett stort MEN, vs-scenen i Sverige är inte särskilt stor. Påminner fasktiskt en hel del om snowboardscenen i början av 80-talet. Alla känner alla. Kanske inte direkt, men definitivt indirekt via bekantas bekanta. Åtminstone om man hållt på ett tag.
    Fördelen med detta är att man faktiskt vågar genomföra lite okonventionella affärer. Nackdelen är att det i sällsynta fall ändå inte funkar, vilket det här och ett annat fall på sistone visar.

Var och en får väl välja hur man ska hantera de monetära aspekterna i en affärsuppgörelse.
    I det här fallet har man (Holma81?) inte följt det man kommit överens om.

Som sagt, det är enklare och säkrare att göra affärer med publika profiler än med totala noviser. Om man skulle jämföra antalet lyckade transaktioner enligt ovanstående modell med det fåtal som gått överstyr tror jag att reklamationsandelen skulle ligga på promille. Men det är ju trist att vara med i promillen.

Hoppas att det löser sig.

/ Patrik

• Oregistrerad

Gäst
    13 oktober, 2006 vid 08:48
    Calle_B wrote:

Du är en jävla skam för hela surf-scenen i Sverige med din attetyd. Har du någonsin hört att surfare (och inte bara surfare) är rätt shysta mot varandra och kör ärligt spel? Har du någon gång fått hjälp och stöd på stranden, eller bara snackat lite med svenska och utlänska surfare och sätt att det är ett rätt trevligt släkte?
    Jag blir på riktigt jävligt förbannad på dej och din attetyd till det här med att göra affärer och hoppas du håller dig långt borta från de stränder jag kör på.
    Fy fan.

Calle_B helt ärligt tycker du att jag har fel?
    En kille har blivit lurad och min inställning är att man inte ska skicka pengar till någon man inte känner.
    Normalt sett är surfare ett mycket ärligt och hjälpsamt släkte. Inte minnst mina surfpolare i varberg. Jag litar på dom och alla andra fullt ut. Men när det kommer till att köpa saker var det än är ska man inte skicka pengar till mottagaren om man inte känner personen. Har själv blivit lurad för ett antal år sen. Sen är det riktigt moget att kalla folk dumma i huvudet. Riktigt COOLT.

• adde

Medlem
    13 oktober, 2006 vid 09:07

I det stora hela så har det ju dykt upp ett fåtal affärer där det blivit vajsing. Antagligen en rätt låg procent jämfört med antalet affärer som görs, men visst finns risken. Jag har sålt en herrans massa prylar, skickar alltid först och får pengarna insatta på konto när de har kollat på prylarna. En gång har det dröjt lite länge men det löste sig. Är man osäker så skicka med efterkrav på bussgods. Jag tycker inte att man skall vara rädd för att göra affärer.

Känner man sig osäker så kan man alltid handla av mig, jag är snäll och har flera annonser ute!! :santa:

• ola-h

Medlem
    13 oktober, 2006 vid 09:20

Det är ju en svår fråga. Som Oåxen säger VILL man ju lite på folk. Dessutom vill man ju att affärerna skall gå smidigt utan en massa uppdelade betalningar och dylikt. “Herr Oregistrerad” (eller fru eller fröken, vilket framgår inte) verkar hävda att problemet försvinner om man inte skickar pengar i förväg. Då missar han ju dock möjligheten att den som får brädan inte betalar. Så, i slutändan handlar det alltid om förtroende. Utan förtroende får man helt enkelt träffas eller köra någon lösning liknande pay-pal, payson, efterkrav etc. Själv har jag dock ännu inte tillgripit detta utan mer eller midnre gladeligen skickat iväg mina prylar och hoppats på att pengar skall komma in. Det har det alltid gjort också.

Man kan möjligen tycka att affären som denna tråd handlar om borde förbli en sak mellan de två inblandade samt möjligen rättsväsendet. I ljuset av vad jag skriver ovan tycker jag dock det är större än så. ALLA som köper och säljer begagnat blir ju nämligen påverkade av att förtroende för andra vindsurfare minskar och misstänksamhet ökar. I förlängningen påverkar ett sådant minskat förtroende hela gruppen av svenska vindsurfare. Måste man låsa den kvarvarande brädan på taket när man är ute och seglar? Måste man rigga ned och plocka med sig prylarna när man tar en paus och åker och käkar lunch?

Så, förutom att jag tycker synd om donpedro som hamnat i kläm här så skulle jag också _personligen_ vilja se att det ordar sig för hela gruppens skull. Om Holma i fortsättningen vill se sig som en del av den gruppen borde det ligga i hans intresse också. Om det nu skulle vara så att Holma81 helt enkelt inte har pengarna är det väl bättre att han gör upp någon slag avbetalningsplan än att försöka slingra sig ur.

Sen kan jag ju säga att om det varit jag som blivit lurad skulle jag blivit grymt irriterad, direkt åkt till Varberg och agerat ett par snäpp “mer explicit” än donpedro.

• Oregistrerad

Gäst
    13 oktober, 2006 vid 09:42
    Oregistrerad wrote:
    Calle_B wrote:

Fy fan.

Calle_B helt ärligt tycker du att jag har fel?
    En kille har blivit lurad och min inställning är att man inte ska skicka pengar till någon man inte känner.
    Normalt sett är surfare ett mycket ärligt och hjälpsamt släkte. Inte minnst mina surfpolare i varberg. Jag litar på dom och alla andra fullt ut. Men när det kommer till att köpa saker var det än är ska man inte skicka pengar till mottagaren om man inte känner personen. Har själv blivit lurad för ett antal år sen. Sen är det riktigt moget att kalla folk dumma i huvudet. Riktigt COOLT.

Gissar på att det är du Andreas Surf. Ja, helt ärligt tycker jag du har fel, och din inställning till ärliga affärer var ju rätt tydlig när du skrev : “Visst jag kanske inte får sålt mina prylar här på konfen men folk missar en riktigt bra affär. Men jag lär ju inte ligga ute med 5000 eller vad det var du betalade:) “.

Visst kan jag förstå din inställning om du inte tidigare är van vid att göra affärer “surfare-emellan”, och dessutom tidigare blivit lurad. Ja, jag vet, jag kanske glorifierar surfarsläktet till skyarna, att surfare är de snällaste, bästa männsikorna som finns. Klart som korvspad att jag blir förbannad när jag för det första ser en totalt misslyckad affär från säljarens sida, sen ser dig ta hans parti. Bara det rättfärdigar iaf för mig mitt uttryck “Slut i huvet”.

“Men ärligt talat så är man inte bra dum om man skickar en massa pengar till någon man inte känner och aldrig har träffat och sen lipa här på konfen?”

Ja, det där kan ifrågasättas också.(citat Andreas Surf) Visst, som någon skrev, det beror på vilka referensramar man har som säljare. Det kanske har med glorifieringen av surfarsläktet “Sverige” att göra.
    Det verkar någonstans som att du tycker att säljarens beteende är helt ok? (Ytterliggare en “Dum i huvet”-faktor)

Du är dessutom ganska mottsägelsefull. Du skriver att du litar på andra fullt ut, MEN när det kommer till riktigt ärliga handlingar som affär, ja då jävlar litar du inte på dem?

Ja, visst. Omoget med “dum i huvet”-kommentaren, men ditt resonemang är väl kanske inte det mest “mognaste” heller?

• calle_b

Medlem
    13 oktober, 2006 vid 09:43

och ja, det var jag.

• dude

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 02:48

Hoppas det reder ut sig det här, så att vi får behålla förtroendet surfare emellan!

Om det här inte skulle reda ut sig, vem står dessa personer “närmast” och kan agera “hjälp” lite mer “explicit”? Alltså talas vid.

• frippe75

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 06:57
    dude wrote:
    Hoppas det reder ut sig det här, så att vi får behålla förtroendet surfare emellan!

Om det här inte skulle reda ut sig, vem står dessa personer “närmast” och kan agera “hjälp” lite mer “explicit”? Alltså talas vid.

Jag hade bestämmt mig för att inte ens kommentera denna bedrövliga tråd men jag misstänker att det fortfarande inte löst sig ???

Nästan så vi skulle införa en köp&sälj försäkring där alla chippar in en tjuga och löser dessa SKIT INCIDENTER!!!

Dessutom blir holma81 skyldig samtliga medlemmar till försäkringen och det blir än mer pinsamt för honom… FRYS UT HONOM!

• niklasr

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 07:46

Håller 100% med Calle_B. Ska man behöva “skylla sig själv” för att man litar på någon annan?! Verkar ju helt vansinnigt.

/NR

• weeboy

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 08:52

Steffo. Steffan!

Varför inte skapa en underforum som handlar om begg affärer och köp och sälj erfarenheter? Där kunde vi surfare dela med oss erfarenheter om genomförda affärer, dåliga resp bra säljare, lurendrerier osv. Jag känner att nästan varje surfare köpt eller sålt något begagnat så detta är rätt så viktigt. Synd att tex såna som Don Pedros trådar försvinner i mängden av all annan snack om nån vecka och så letar ju ingen i ämne då dem flesta facktisk tror att sånt är väldigt sällsynt. Och så nån annan stackare kan dela igen don pedros erfarenhet om ett halvår eller nåt:frown: Underforumet kan vara gemensamm med kite, bodysurf och andra sporter.

Vad tycker ni andra?

• donpedro

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 09:09

Tror det skulle kunna vara en god ide weeboy! Nej, affären har inte löst sig och verkar inte heller göra det tyvärr. Jonas Holmström verkar vara helt oförmögen att stå för vad han gör, riktikt jäkla trist. Fan de e så att luften går ur en. Jag trodde verkligen att det skulle lösa sig efter att ha lagt ut det här på konfen men inte. Så nu vädjar jag till alla er som känner Jonas hjälp den stackars IDIOTEN att fixa det här, de vore så himla sjysst.

• oscar

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 09:10

Hur många jävla underforum ska vi ha…det det freestyle/wave forumet borde plockas bort då det knappt är några inlägg där. Likaså borde formula intregreras med speed/slalom till ett “racingforum”…formulan är ändå död snart hehe.

• jps

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 09:19
    Weeboy wrote:
    Steffo. Steffan!

Varför inte skapa en underforum som handlar om begg affärer och köp och sälj erfarenheter? Där kunde vi surfare dela med oss erfarenheter om genomförda affärer, dåliga resp bra säljare, lurendrerier osv. Jag känner att nästan varje surfare köpt eller sålt något begagnat så detta är rätt så viktigt. Synd att tex såna som Don Pedros trådar försvinner i mängden av all annan snack om nån vecka och så letar ju ingen i ämne då dem flesta facktisk tror att sånt är väldigt sällsynt. Och så nån annan stackare kan dela igen don pedros erfarenhet om ett halvår eller nåt:frown: Underforumet kan vara gemensamm med kite, bodysurf och andra sporter.

Vad tycker ni andra?

Varför inte använda Seller/Buyer Feedback funktionaliteten som redan finns i köp&sälj? Om denna användes efter varje genomförd affär för att berätta positiva/getativa erfarenheter så skulle det rätt snabbt byggas upp en bank av information som skulle underlätta framtida affärer.

Om en person en har varit OK att ha att göra med en gg så är han/hon med största sannolikhet det även nästa gg.

Sida 4 av 11

Diskussionen ‘Lurad på köp&sälj’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lurad på köp&sälj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.