Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › maaaagic
-
maaaagic
Publicerad av n på 10 april, 2000 vid 19:54Ja det kan man väl säga att voodoo egentligen är, och det är även jag en glad ägare till, ett 3.7a.
Jag var och shoppade inför Tarifaresan vi ska göra i Juni hos PA i Hammarby där Bunk låg förut. Jag trodde inte det skulle ge något av utseendet på infon han skickade ut om att han skulle ha öppet i helgen men det gjorde det.
Jag gav bl.a. ett bud på 1500 kr på ett ’00:ans modell Voodoo 3.7. Och fick det! Det är bara ett av de bra köpen jag gjorde i helgen. Det är inte så ofta det är så avspännt att köpa surfprylar heller.
Jag har egentligen ingen anledning att säga det här för er men jag tyckte att jag var skyldig PA det. Om inte annat så kanske nån av er får nåt av det.
”Jag får väl in många låga bud.” -sa PA.
-n-
anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
En polare köpte en veloce (280 nånting) 99:a för 3500 med fenor på samma ställe
-
var hade P.A snott det då? 1500 spänn är ju för faan olagligt billigt.
Bästa hälsningar
Frans. G. Bengtsson
-
Det var nåt segel han fått från Rappe från världscupen han inte använt. Satt en liten lapp ”Rappe” nån stans…
-
Det är väl bara att gratulera till ett kanonköp nu fattas bara resten av linjen som kanske inte blir direkt lika billigt men värt varenda krona testa Style 5.4
-
Säkert ett proto-segel du fått eftersom det var så billigt…
-
Det kan tom vara bättre, men det kan oxå vara helt kass
-
Jag får helt enkelt vänta och se tills jag kör hårt med det runt Tarifa i juni. Det ser ju verkligen juste ut, ja, som ett nytt segel brukar se ut och proto skulle ju bara betyda mer eller mindre drag, lättare eller kraftigare känsla i händerna eller mer eller mindre tåligt för att köras överriggat. Men det är klart att det kan vara ett måndagssegel, men det tvivlar jag ens hamnar i Rappes händer. Förhoppningsvis hade det för lite kraft i seglet för tunga Rappes del får väl se.
Angående voodoo’s kommentar så är väl style helt annorlunda i hanterbarhet och känsla med cross-batten-konceptet? Men det är klart, ett 5.4 är ju stort och kanske lämpar sig med mer inbyggd buk eller vad nu konceptet innebär.
Jag får skicka en rapport från Tarifa vet ja.
-n-
-
Ja det är bara att grattulera.
Jag stod själv och dregglade på det, och tror inte att det är ett proto.
Har själv 4,2 4,7 5,3 i Voodoo som jag kompetterar med ett 6,2 Rave, och dom rockar tjockt.Johan
-
>>Har själv 4,2 4,7 5,3 i Voodoo som jag kompetterar med ett 6,2 Rave, och dom >>rockar tjockt.
Fan vad kul att höra! Du som förstahandskälla kanske kan säga om det är en bra idee att ta större mellanrum mellan storlekarna? Säg 4.2 och 5.0 ovanför 3.7at i stället för vad du har. Har själv 4.1 4.7 o 5.3 av andra märken.
Har du föresten seglat voodoona än??
Skulle vara intressant att veta hur skillnaden i praktiken skulle bli. Själv skulle jag säga att mindre hopp ger större möjlighet att ha just rätt avvägd storlek men å andra sidan får man huvudbry av stor valmöjlighet.
(Som min fysiklärare sa en gång så är det fel att ge större noggrannhet på något än vad du kan mäta. Ja, säg att du kan mäta och uppskatta vinden till 10-15 m/s. Är det lönt att välja mellan 4.2 4.7 och 5.3 eller har du det bättre att välja mellan 4.2 5.0 och 5.9? Frågeställningen leder till hur stort vindregister seglen har och hur mycket de överlappar varandra. Ja, det är det det handlar om!)
-n-
-
Jag tror INTE att det var ngt. prot segel för Rappes wavesegel är org. om det inte är monofilm i rutan för i sådanafall så är det enda skillnaden !!
-
Japp!
Jag seglade samtliga segel på Fuerte för ett par veckor sen.Det där med storleks mellanrum tycker jag beror mycket på hur pass bra man kan hantera att vara överriggad i nån mån.
En del kör ju med ”öppen dörr” så fort det börjar dra lite i skot-armen. Sen finns det ju dom som biter ihop.
Corky var ute och rippade 5,2 när i stort sett alla andra hade 4,0-4,2 på Fuerte.Annars är ju 4,2 4,7 5,3 an ganska vanlig kombination, så man kan ju ha koll på vad andra använder.
Sen är det väl så att glappet kan vara större i dom större storlekarna.Lycka till.
Johan
-
seglar 3.7/4.5/5.7 och är nöjd med ”överlapp” dvs när det blir för mycket med vind i seglet blir det utmärkt med nästa storlek. Hade förut 3.5/4.5 och hade tänkt mig ett 5.3-5.5 men är nöjd med 5.7:an. 3.7 har inte testats i 20+ men funkar bra när 4.5 blir för stor. Man får ju anpassa riggspänningen och skaffa sig en riktigt bra mast.
Logga in för att svara.