• Magic Torö

Publicerad av jesper_b på 10 december, 2007 vid 13:18

Tja, kan inte låta bli att dela med mig. Stack ner hyfsat tidigt på lördag för en morgon-SUP. Var grymt sugen att pröva min nya lilla gröna bräda att jag varken tog med mig vindsurf eller annan surfutrustning.

Mulet och halvregnigt hemma i Stockholm och rätt kass rapport gjorde att jag inte stressade så där otroligt mycket.

Med sådär 10 minuter kvar på vägen, strax före bron till Torö sa det bara pang! Solen stekte från ost och allt kändes så där Torömagiskt som det gör när allt faller på plats där nere. Som vanligt helt magiskt ljus genom bokallén och nere på stranden.

Väl nere vid nioblecket kunde jag konstatera att det rullade det in set på över huvud på första allmänningen. Blåste fint, dock inte ren sidvind. Var därför rätt stökigt. Borta på udden var det som vanligt klart större och ännu blåsigare. Garanterat 10M/s och set på närmare loggo/1,5 gubbe…plus!! Vilken otrolig miss att inte ta med vindsurfingkitet!!!

På första allmänningen gick surf-SM av stapeln. Hyrd mobil bastu, partytält, ditresta skåningar och en otroligt skön stämning. Stora leenden på alla tack vare sol, värme och OK size på vågorna. Heaten avlöste varandra med grymt fin surfing. Fasen vad svensk surfin har utvecklats!

Många gamla vindsurf, surf, snoboardpolare hade hittat ner denna fantastiska lördag och jag blev hängande lite på SM-et.

Trots vind och stök tog jag fram den lilla SUP:en. Stack ut på den långa mittre allmänningen där det också var en trevlig liten crowd på line up. Choppet och vinden gjorde att balansen blev ett stort problem på den relativt smala brädan. Den svänger som en gud, men i knappt 10 m/s cross onshore behöver åtminstone jag mer stabilitet. Efter en rätt kämpig dryg timme byter jag till min större och stabilare bräda. Otroligt mycket enklare men tyvärr inte lika svängigt. Jag är mer övertygad än någonsin om hur jag ska designa den perfekta Torö-SUPen.

Efter många vågor och flera timmar fin surf, SUP:ar jag ner till första allmänningen där en liten crowd sitter lite ovanför tävlingsområdet. Det har mojnat en hel del och vridit upp på väst och det blir bara bättre och bättre. Får ett par riktigt fina huvudhöga set-vågor och stämningen på line up är precis så bra som den kan bli. Jag skriker ut setten till short-boardarna som sitter 20 meter in. Det rippas något härligt och det skriks av stoke när de lite större och allt renare setten kommer. Jag är hur genomsvettig som helst i min 5,4,3mm dräkt 3mm skor, handskar och huva.

Avslutar de nästan 4 timmarna SUP med mina bästa vågor, men bara måste sluta strax efter 13. Jag kan inte gärna missa min sons Hildings fördelsedagskalas hemma. Solen steker fortfarande och jag är bara sååååå himmmmmlans nöjd på väg hem från ännu en perfekt Torödag.

OK alla windwankers. Se till att skaffa en longboard, en lite större fish eller en SUP och börja åka ner även då vinden är skral. Surfet funkar bra mycket oftare än vindsurfet på vårt totalmagiska spot! Dessutom är stenstrand rätt lång så lite mer crowd på line-up kommer inte störa.

Fin December vi har föresten!

/Jesper B

Fler bilder finns på http://www.surfsverige.se

svenne svarade 16 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

Medlem
    10 december, 2007 vid 14:16

Dagens mest inspirerande läsning! Och som så ofta förr från Jesper. Hmmm, måste nog börja ta tag i det där med SUP på riktigt.

Ett problem är storleken på brädan. Vilken är den “minsta” storlek man kan ha som fullständig, men hyggligt ambitiös, SUP-newbie på Torö?

• svenne

Medlem
    10 december, 2007 vid 14:43

Det är en gammal polare till mig som har plåtat!
    Den där läppträffen satt nog rätt skönt, jag gillar trycket i sprayet…
    Wavesurf_25.jpg

• mag

Medlem
    10 december, 2007 vid 15:22

Farsan Balooo kan lära oss en massa om livet och lysa upp decembermörkret rejält. 😉
    Tack!
    Magnus

• surferic

Medlem
    10 december, 2007 vid 15:56

Härlig dag med septembervärme, för att vara Torö skapliga vågor och hög standard på tävlingen, klart värd 50 mil i bussen.

Tack för erbjudandet om att låna din SUP, Jeppe! Gärna nån annan gång.

Alltid kul när man råkar fastna på nån bild…

• johan_gbg

Medlem
    10 december, 2007 vid 17:09

Underbart att läsa Jesper. Lättar upp i vårt mörka december skit.

• imported_borje

Medlem
    10 december, 2007 vid 20:16

Härligt! Värmer faktiskt nu när det är som mörkast (i dubbel bemärkning, inte en enda stjärna på windguru!). Skickar med en bild på Peter från förra året, Halmstad kan oxå leverera vågsurf 🙂

• aronh

Medlem
    10 december, 2007 vid 20:29

Shysta bilder. Skönt att se.
    Deppa inte ihop för enligt DMI har vi de blåsigaste månaderna framför oss. Det kommer vind. http://www.dmi.dk/dmi/stormene_kommer

• Oregistrerad

Gäst
    10 december, 2007 vid 22:43

Ett problem är storleken på brädan. Vilken är den “minsta” storlek man kan ha som fullständig, men hyggligt ambitiös, SUP-newbie på Torö?

Det vette 17. Min mindre är 10 fot lång x 27.5 ” bred. Min stora är 10’10” x 28.5”. Skillnaden i stabilitet och svängighet är rätt stor. Det som avgör är hur vattnet och vinden är. Choppigt och blåsigt är den mindre en klar utmaning, men i vindar under 5m/s och lite mindre chopp ganska enkel. Tror nog att 27.5” bred kan räcka om man väger under 80 kg och har hyfsad balans.

Sedan är det ju en massa andra saker än bredd som avgör, hårda rails, tjockare bräda, raka linjer i botten gör brädan stabilare. Det händer mycket på SUP-shapefronten just nu och trenden är kortare brädor med bibehållen längd och tjocklek och med en rockerkurva som är superrak och platt där man står och paddlar och sedan rejäl nos och häckrocker utanför det.

Det bästa är nog att prova. Du kan låna båda mina nästa gång på stranden…

Men skit, det funkar ju med en vanlig surfbräda också. Om det blåser hårt är det nog kanske till och med att föredra. En bra 9′ longboard kan man använda i det mesta. SUP:en har sina fördelar, tar vågor ännu längre ut, är kul i både stort och litet och i skitvågor, är mycket varmare än både surf och vindsurf, men är som sagt lite vindkänsligt. Å andra sidan kan man ju vindsurfa när det brallar på. SUP:en är ett grymt bra komplement!

Oavsett verktyg – se till att komma ut på vattnet!

/Jesper B

• emm

Medlem
    11 december, 2007 vid 18:23

Mmmm tack för den! sköna bilder =)

• borje

Medlem
    12 december, 2007 vid 07:44

@Borje 433559 wrote:

Halmstad kan oxå leverera vågsurf 🙂

Var någonstans i Halmstad är denna bild tagen? Vilshärad?

• imported_borje

Medlem
    12 december, 2007 vid 08:17

gessles

• svenne

Medlem
    19 december, 2007 vid 16:33

Till och med nere i Australien finns Torö på kartan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.