-
Magic Torö
Tja, kan inte låta bli att dela med mig. Stack ner hyfsat tidigt på lördag för en morgon-SUP. Var grymt sugen att pröva min nya lilla gröna bräda att jag varken tog med mig vindsurf eller annan surfutrustning.
Mulet och halvregnigt hemma i Stockholm och rätt kass rapport gjorde att jag inte stressade så där otroligt mycket.
Med sådär 10 minuter kvar på vägen, strax före bron till Torö sa det bara pang! Solen stekte från ost och allt kändes så där Torömagiskt som det gör när allt faller på plats där nere. Som vanligt helt magiskt ljus genom bokallén och nere på stranden.
Väl nere vid nioblecket kunde jag konstatera att det rullade det in set på över huvud på första allmänningen. Blåste fint, dock inte ren sidvind. Var därför rätt stökigt. Borta på udden var det som vanligt klart större och ännu blåsigare. Garanterat 10M/s och set på närmare loggo/1,5 gubbe…plus!! Vilken otrolig miss att inte ta med vindsurfingkitet!!!
På första allmänningen gick surf-SM av stapeln. Hyrd mobil bastu, partytält, ditresta skåningar och en otroligt skön stämning. Stora leenden på alla tack vare sol, värme och OK size på vågorna. Heaten avlöste varandra med grymt fin surfing. Fasen vad svensk surfin har utvecklats!
Många gamla vindsurf, surf, snoboardpolare hade hittat ner denna fantastiska lördag och jag blev hängande lite på SM-et.
Trots vind och stök tog jag fram den lilla SUP:en. Stack ut på den långa mittre allmänningen där det också var en trevlig liten crowd på line up. Choppet och vinden gjorde att balansen blev ett stort problem på den relativt smala brädan. Den svänger som en gud, men i knappt 10 m/s cross onshore behöver åtminstone jag mer stabilitet. Efter en rätt kämpig dryg timme byter jag till min större och stabilare bräda. Otroligt mycket enklare men tyvärr inte lika svängigt. Jag är mer övertygad än någonsin om hur jag ska designa den perfekta Torö-SUPen.
Efter många vågor och flera timmar fin surf, SUP:ar jag ner till första allmänningen där en liten crowd sitter lite ovanför tävlingsområdet. Det har mojnat en hel del och vridit upp på väst och det blir bara bättre och bättre. Får ett par riktigt fina huvudhöga set-vågor och stämningen på line up är precis så bra som den kan bli. Jag skriker ut setten till short-boardarna som sitter 20 meter in. Det rippas något härligt och det skriks av stoke när de lite större och allt renare setten kommer. Jag är hur genomsvettig som helst i min 5,4,3mm dräkt 3mm skor, handskar och huva.
Avslutar de nästan 4 timmarna SUP med mina bästa vågor, men bara måste sluta strax efter 13. Jag kan inte gärna missa min sons Hildings fördelsedagskalas hemma. Solen steker fortfarande och jag är bara sååååå himmmmmlans nöjd på väg hem från ännu en perfekt Torödag.
OK alla windwankers. Se till att skaffa en longboard, en lite större fish eller en SUP och börja åka ner även då vinden är skral. Surfet funkar bra mycket oftare än vindsurfet på vårt totalmagiska spot! Dessutom är stenstrand rätt lång så lite mer crowd på line-up kommer inte störa.
Fin December vi har föresten!
/Jesper B
Fler bilder finns på http://www.surfsverige.se
Logga in för att svara.