Senaste nytt › Forums › “Magiskformel” för hängseletampsplacering?
-
“Magiskformel” för hängseletampsplacering?
Publicerad av anonym-anvandare på 5 januari, 2004 vid 16:44Har hört att det skall finnas ett sätt at ta fram den rätta placeringen av hängseletamparna mha en formel som säger någonting i klass med: ta ett snöre och sträck det från masten till slutet på bommen. Tag en tredjedel av snöret (från masten sett, och för det längs med bommen. Markera på bommen där 1/3 av snörets längd är och WALLA! Magic! Här skall typ den centrumet för den rätta hängseletampspositionen vara..
Är det någon som har koll på detta och kan korrigera min formel?!!
Det sägs också att segelmakarna har denna formel i tanken när det skapar dragpunkten i seglet..
anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Ääähhh, det är väll bara att prova runt lite och kolla var som känns bäst, det är ju inte svårt att känna. Sen bör det väll också bero på buken i seglet, jag menar den varianten kanske funkar på ett vågsegel men inte på ett formula osv eftersom tryckcentrumet ligger på olika delar av seglet i de seglen…
-
Det är iallafall Cuy Cribbs tipps
fast snöret skall vara elastiskt
och att den markerar den bakre tampen. -
vem är Cuy Cribbs?
Fattar inte vitsen med det elastiska snöret.. skall alltså vara fäst i båda ändar och sen töjas ut mot bommen.. eller?
-
Vitsen med det elasitska snöret är att det passar alla bommar på marknaden oavsett längd och greppdiameter. gör en markering på en tredjedels längd av snöret.
När du spänner ut snöret hamnar markeringen alltid på en tredjedels bomlängd.
För säkerhets skull kan du göra en markering på två tredjedelar så att inte tamparna hamnar långt bak på bommen om du vänder snöret fel;)
/Ove
-
Guy Cribb har haft lite artiklar i eng windsurf
plus att han har lite kurser i europa,england& irland. -
om man vänder snöret fel?? asso jag har sten koll på det här å han heter väll ändå guy cribb???
aja back to buissines det jag har gjort är att ha tagit resår band å satt en krok i den ena änden å den änden fäster jag altid i uthals hålet så snöret kan aldrig vändas åt fel håll. men i varje fall så har jag mätt ut ett märke.. tror jag tog en meter, det är till det märket jag drar ut linan fram till masten, men iaf när det inte är utdraget så är det en meter och alltså 33,3 cm till nästa märke och sedan 66,6 till kroken. sen så flyttar jag bakre linan till märket sen ska främre vara typ 10 cm framför lr nåt…
MEN det här fungerar bara om man har bommen på övre delen av hålet som sitter i seglet där man fäster bommen i masten. jag tror det var en regel till.. hmm men jag kommer inte ihåg.. det här kör jag på å de funkar kanon men nu så har jag lärt mig ungefär vart de brukar sitta å kör lite på feeling……..
-
så mycket vindsurfare måste man väl vara? så man känner vad tryckpunkten i seglet är!? Snören och skit, ge mig styrka!!!!
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst5 januari, 2004 vid 23:28inte jag..
har aldrig fattat det innan faktiskt, visst jag har alltid ställt in mina hängseletampar på ett nogorlunda sätt..men jag har nog aldrig tidigare för än förra året förstått varför osv..haha…men lika glad e jag för det…
Vet fortfarnade inte riktigt hur jag skall känna det när jag håller i bomen på land..brukar firra till det lite extra på vattnet..blir oftast bra
-
Hej.
Jag heter Henrik. Jag hade problem med mina linor. Tyckte att seglet drog bakåt och fick ingen ordning på detta.
Frågade en local på Öland. Kenneth tror jag han hette.
Han hängde in mina linor på land med tryck i seglet.
Han sa också att man måste hänga in varje segel.
För placeringen har med tryckpunkten att göra.
Men en sak är säker. Där han satte mina linor, Så bra har det aldrig någonsin fungerat för mig.
Han satte också mina linor väldigt tajt 5cm mellan linorna.
Sen sa han att detta är från seglare till seglare.
Men jag tycker att detta fungerar jättebra för mig.
Logga in för att svara.