-
Magiskt G-land!
Just hemkommer från en 2-veckors Gotlandstripp. Skulle egentligen bara varit en vecka med familj, vänner och inga förväntningar på surf eller vindsurf. Vi drog ett par dagar tidigare pga nordostprognosen (Gislövhelgen) och kunde bara inte åka hem pga allt möjligt, inte minst vind och vågor.
Förutom sedvanliga magiska kvällar och stjärnklara nätter med solnedgångar, grill, blodapelsinfärgade megamånar, röj på Kutens med Highwinders och Barbwires, lika kul på Lauters med torsdagarnas sedvanliga “under bar himmel” blev det en hel del surf och vindsurf.
Totalt 6 dagar vindsurf (med 4.7-5.3) och 4 dagar surf (9.0 performer longboard). Kunde blivit mer av både vindsurf och surf men vi orkade inte åka på allt. Surfet skedde på Fårö med extremrena Skalasandvågor i nordost och det för mig helt nya surfspotet norra Norstauren precis till höger om fyren (lika rent och fint som Skala fast vid sydost i stället för nordost). Vindsurfet på Ekeviken, Lugarn, Norstauren och sist men inte minst gårdagens totala genomkörare med klockren sideshore och fulltryck 4.7 nere på Hoburgen. Sjukt kul och så himlans många dagar mitt i sommaren. Inte så himla ofta man paddlar ut till line-up eller seglar småbräda i shorts här hemma.
Grymme trevlig stämning med alla lokala Gutar och extremt stort tack till Peter och Hildur (surfsafarigotland) som bland annat övertalade oss att stanna kvar för en tripp till Hoburgen igår.
Trots att jag vindsurfat på Fårö i stort sett varje år i över 20 år har jag hittat ett för mig nytt side-shore spot där så sent som i år. Norstauren närmast fyren vid syd-ost kan mycket väl vara Fårös bästa vindsurf (däremot rak onshore och bökigt vid nordost). Och varför har jag aldrig åkt till Hoburgen vid sydväst-väst? Helst sjukt, med det känns som G-land fortfarande är obruten mark vad gäller att hitta grymma spots. Så mycket kust med så mycket potential.
Ser fram mot nästa 5-9 rapport som höjs upp till 11-14 i sista sekund!
/Jesper B
Logga in för att svara.