Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mail från SMHI Båtvädret

• Mail från SMHI Båtvädret

Publicerad av haegga på 15 juli, 2003 vid 10:48

Hej !
    Jag fick ett mail från SMHI båtvädret där dom tyckte att jag skulle ansluta mig till deras “Båtvädret+” tjänst som är speciellt framtagen för mer avanserad segling och vindsurfing, och betala 95kr i månaden, jag svarade då såhär :

Hej Lars-Erik !

Okey att båtvädret+ är en bra tjänst, men varför betala 95kr i månaden, när det finns andra vädertjänster som erbjuder detsamma utan kostnad, jag tror jag talar för den övervägande delen av Vindsurfare i Sverige, tyvärr, i dagsläget är det för dyrt att abonnera på denna tjänst.

Med vänlig hälsning

Anders Hägglund
    Ordf Sundsvallssurfarna

Jag fick tillbaka ett svar :

Hej Anders

Lars-Erik är på semester tom 4 augusti så jag svarar istället.

För att förstå bakgrunden till varför vi tar betalt (och andra inte) så behöver man veta lite hur SMHI kontra en del andra vädertjänster är organiserade.

SMHI består av 2 delar, stat och affär, där den statliga den får pengar av staten (skattepengar) för att sköta insamling av data, varningstjänst etc. Affärsdelen får inga sådana pengar av staten utan ska leva på sina intäkter.

Båtvädret+ är alltså inget som den statliga delen har med att göra utan
    ligger under affärsdelen och att utveckla samt driva tjänster kostar en viss summa. Denna summa måste tas in av användarna eller av sponsorer.

Om man tar en annan vädertjänst som jämnförelse, ex Danmarks, så ligger hela deras verksamhet under staten, dvs skattebetalarna står för hela deras verksamhet. Även dom tjänster som företagen använder. Detta kan man som skattebetalare ha synpunkter på.

Hur våra verksamheter är uppbyggda kan man ha olika åsikter om, men det är så som våran regering och riksdag har beslutat.

Det skulle vara intressant för oss att veta hur mycket ni är villiga att betala för denna typ av tjänst.

Mvh

Håkan Nordkvist
    SMHI-Företag och Media
    011-495 86 16

Alltså dom vill veta hur mycket man är beredd att betala för denna tjänst, om jag går till mig själv så vill jag inte betala nånting när det finns andra tjänster som kostar nada…

Haegga

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • nicko_

Medlem
    15 juli, 2003 vid 11:02

Ja om inte staten backar upp så får de ju räkna med att vi konsumenter kommer att välja det billigaste sättet att få bra information på. Det är detta som är konkurrens och en av grundpelarna i marknadsekonomin ju. Tuff shit SMHI crazy.gif

• the_novice

Medlem
    15 juli, 2003 vid 11:03

Instämmer fullständigt, ser heller ingen anledning att betala för detta. Som ett företag så måste dom ju klara av konkurrensen från andra på en öppen marknad. Dessutom tycker jag det räcker med den avgiftsfria delen (dvs båtvädret ej båtvädret plus). Vad får man extra för 95kr/mån, bättre prognoser?

• kallekobra

Medlem
    15 juli, 2003 vid 11:04

gratis e gott…som det heter.
    Dessutom finner jag inte SMHIs prognoser som de mest tillförlitliga. I alla fall inte när det gäller vindar.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2003 vid 11:08

Jag kan ju säga som så att jag skulle vara beredd att lägga en hundring i månaden om jag var säker på att få prognoser som stämmer. Grafiskt eller inte grafiskt ger jag blanka fan i – det är träffsäkerheten som är det viktiga för mig.

Andra detaljer som onekligen skulle höja värdet på en tjänst är en bra löpare, t.ex. om dom är osäkra på vilken bana ett lågryck ska ta vill man veta det, få veta vilka konsekvenser respektiva bana får och vilket som är mest sannolikt. Samt olika prognoser för öppet vatten ock kustprognoser (som ju faktiskt redan finns i vanliga Båtvädret).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mail från SMHI Båtvädret

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.