Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Måla epoxy ?
-
Måla epoxy ?
Publicerad av teda på 26 maj, 2004 vid 18:18I princip klar med mitt lilla mästerverk till bräda !
Nu ska den bara målas oxo. Var o kollade på nån plasticpadding sprej som skulle funka på typ all plast (stod det), ringde o kollade om den funka på epoxy, men ack nej, verkar som om den skulle reagera med epoxyn
o inte härda. Fick tipset att gå till en båtaffär o köpa färg med epoxy i.
Finns det någon som har tips på vilken färg som funkar bra och inte är allt för dyr? Kanske tom. finns någon i Lund som har en flaska vit färg till övers ? Vill ju måla nuuuuu
(vet att det kostar bara typ 300-400:- att lämna in men vill inte lägga det på färg)
anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Ok, topplack ?
Den spricker inte om man inte har lagt på nån Jelcoat eller vad det heter innan ? -
lättast att gå och prata med nån båtbutik. dom kan sånt där. I lomma finns det väl flera såna butiker och andra ställen som reparerar båtar.
har själv grejat en del med det där men kommer fasen inte ihåg.. finns ju gelcoat (eller hur de nu stavas) som man bara målar på.. det är ju inte fel så man slipper dra in fukt i brädan. borde väl inte bli plastpest i en bräda men den håller väl mkt sämre om den ofta blir fuktig. -
Nu får ni ta å lugna er!
Om brädan är byggd i epoxi går det inte att använda gelcoat.Den fäster dåligt då det är en styren produkt,sedan måste du tillsätta lite(ca 3% vaxlösning) för att den inte skall bli klibbig.Det du har nu är topcoat brukar användas till att måla i stuvfack och invändigt i båtar.Inge bra alternativ !Det som jag tror är bästa alternativet är att köpa en billig primer(grundfärg för att öka vidhäftningen)spraya tunt.Köp sedan en billig ljus färg och täckmåla med,att du skulle få plast pest eller att brädan suger åt sig vatten är absolut ingen fara så länge du inte förvarar brädan under vatten!!!!. Färgens huvudsakliga syfte är ju att skydda mot solljus.Tillsist en mörk färg kan dra åt sig så mycke värme att brädan delaminerar.
Lycka till
Peter -
Ok, tackar för alla tips, är minsann inte lätt att veta vad som är bäst. Hittade en primer på Mekonomen. Kanske ska dra på den o sen måla helt enkelt då …
-
Svar till:
Ok, tackar för alla tips, är minsann inte lätt att veta vad som är bäst. Hittade en primer på Mekonomen. Kanske ska dra på den o sen måla helt enkelt då …
[/ QUOTE ]
Funkar säkert kanon!
Peter -
Det blir skit och måla med vanlig enkomponents färg, du ska använda en 2 komponents färg, som härdar och blir riktigt hård.. Gärna matt så syns misstagen mindre om du rollar på färgen, två lager matt epoxigrundfärg blir nog bäst..
-
hmm nu bidde det ju svårt igen ..
har kollat lite på det där med att grundmåla oso, men som ja fattade det så kostar grunden 300 o sen kostar färgen 300 dvs 600 spänn i färg. O när man då så här långt lagt knappt 2 lax så känns det lite knas att lägga 600 spänn på färg .. -
När jag byggde vindsurfingrädor en gång i tiden så provade
jag att blanda i ett färgpulver för avsett ändamål i den befintliga epoxin, testade även med att blanda i brytfärg av latextyp, sådan som används för att åstakomma kulörer på vanlig färg båda sätten funkade bra, brytfärgen snabbade dock upp härdningen en aning.**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs – -
lämna i nför helvete vet du hur jevla giftig två komponents färg e du smäller av på studs av den syrliga doften
-
Svar till:
Det blir skit och måla med vanlig enkomponents färg, du ska använda en 2 komponents färg, som härdar och blir riktigt hård.. Gärna matt så syns misstagen mindre om du rollar på färgen, två lager matt epoxigrundfärg blir nog bäst..
[/ QUOTE ]
Vanlig srayfärg funkar hur bra som helst
peter -
Kjellorix
Gäst27 maj, 2004 vid 16:30Måste du måla, epoxy är vattensäkert, byggde epoxy bräda som jag slipade, sen målade jag ett extra lager med samma brädbyggar-epoxy, med avrivnings-väv på översidan (där jag spacklade). fixade dekoren med olika färger ren krita på styrofoam-skummet. den funkar idag 20 år senare.
-
he he .. ok
anledningen till målning som jag ser det är dels det estetiska och sen mår ju inte laminatet så bra av sol som jag fattat det .. -
Köp International Perfection 609. Polyutretanbaserad tvåkomponentslack. Starkasta lacken som finns. Finns i många kulörer och fäster perfekt på epoxi. Du hittar den på tex färgtema i Lund.
Men watch out, den är giftig som fan…
Chrille
Logga in för att svara.