Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Man blir ju helt förvirrad…

• Man blir ju helt förvirrad…

Publicerad av mangs på 9 september, 2004 vid 16:45

Vet att det är ett frekvent ämne här på konfen, men jag har inte riktigt koll känner jag ändå.

Har fått två små sprickor i brädan efter kastfall, varav den ena är såpass djup att brädan tatt in lite vatten. Sprickorna är 1-2cm långa, och den största nån halvcentimer djup.

Så min plan var att täta med epoxi, och sedan fina till det lite med gelcoat. Men där bet jag mig näven… Damen i båtaffären sa att man absolut inte ska använda dessa tillsammans, och började istället yra om microballonger, topcoat (vilket tydligen inte heller skulle funka) eller perfection (vilket var grisdyrt…).

Sen började hon prata om nån specialfärg som surfare använde som tydligen skulle vara kanon. Kruxet var att hon inte hade nån aning om vad den hette eller var man kan hitta den.

Så nu undrar ju jag givetvis om det är nån som hört talas om detta? Eller vad ska jag göra? Har tätat den största sprickan med epoxi, men då epoxin är genomskinlig så syns ju sprickan ändå. Och jag skulle vilja fylla upp sprickorna lite till så det blir jämnt och fint, och sen dra över nån bra färg så det iaf ser ok ut. Nån som vet hur jag ska göra nu? Tacksam för lite tips…

Magnus

mangs svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Johan!!

Gäst
    9 september, 2004 vid 23:59

Nu kanske jag är ute och cyklar men eftersom du inte fått något svar så kör jag ändå.

Gelcoats främsta egenskap är ju att den är en ypperlig fuktspärr.
    Men epoxi är också den riktigt bra fuktspärr så att använda gelcoat är ju totalt onödigt.

Vad jag förstår kan du alltså ta vilken färg som helst som fäster på epoxi.

För att fylla upp så fortsätter du med epoxi som du blandar med microballonger. Annars kör du bara epoxi + glasfiber. Ta inte för mycket epoxi åt gången för då utvecklar den för mycket värme. Slipa lätt på epoxin innan du lägger på ett nytt lager (även innan du målar).

Specialfärgen har jag aldrig hört talas om, kanske någon annan vet?

• mangs

Medlem
    10 september, 2004 vid 16:52

Tack för svaret. Tror jag ska köra så som du säger. Kan nog hitta lite billig färg på typ biltema och kladda över. Hur mycket behöver man slipa tror du då? Är det bara för att rugga upp det lite eller? Inga problem att köra lager på lager med epoxi va?

Magnus

• patric_f

Medlem
    10 september, 2004 vid 21:16

Lager på lager epoxy är inga problem men man måste lägga följande lager inom typ 24-36 timmar eller något om det ska förenas kemiskt med det undre lagret. Annars blir det som en klistring. Man kan lägga typ 8 mm åt gången utan att det spricker. Om du använder glasfiberväv måste det vara avsett för epoxy(de vanligaste varianterna är förbehandlade för polyester). För att färgen sedan ska hålla kan man ju måla med tvåkomponents båtfärg t ex från international – superbra vidhäftning. Lycka till!

• swe-496

Medlem
    10 september, 2004 vid 22:01

Ska du bara måla över en skada kan du ta billack på sprayburk. OKQ8 har de flesta kulörer hemma.. De brukar även ha färgkarta så du kan jämföra med brädans färg.
    Har alltid funkat kanon för mig…

• manno

Medlem
    10 september, 2004 vid 22:14

Har du biltema i närheten ska du gå och köpa ”superepoxy”. Det är en epoxy som är mycket tjockare än vanligt epoxylim som lätt rinner och flyter. Klabba på, slipa, måla (gärna med spray). onödigt att krångla till det med glasfiber vid så små sprickor.

• Johan!!

Gäst
    10 september, 2004 vid 23:45

Slipa behöver du alltså bara göra om epoxin har härdat.
    Anledningen till att man ska slipa är att det bildas en gul vaxliknande hinna som en restprodukt när epoxin härdar.

Det finns ett enkelt sätt att se om du behöver slipa eller inte och det är att du trycker ner en nagel i epoxyn och om det blir ett märke så kan du köra på med nästa lager utan att slipa.
    Blir det däremot inget märke får du vänta tills nästa dag då du kan slipa, tvätta och lägga på ett nytt lager.
    Normalt kan du vänta ungefär 8h mellan lamineringarna utan att slipa.

Innan du målar så låt epoxin härda ordentligt och slipa sedan med våtslippapper (grovlek typ 80), gå sedan över till finare papper (beror på hur petig du är). 220 papper borde räcka för en sista slipning.

Ibland måste du grunda innan du kan måla. Läs på färgburken.

• mangs

Medlem
    11 september, 2004 vid 19:04

Ok, nu tror jag att jag börjar få ordning på det. Ska slipa epoxin jag lagt på och sen fylla upp lite med lite mer. Sen kör jag på lite färg bara så ska man väl vara redo för höstblåsten. Tack alla för hjälpen.

Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Man blir ju helt förvirrad…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.