Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing manodepressivt segel

Taggad: 

• manodepressivt segel

Publicerad av colle_screamer på 8 augusti, 2003 vid 11:35

Mitt np 10.6 har humör svängningar. ungefär var tredje gång jag skall rigga det vill camber:na hoppa av masten.
    oftast den längst ned och näst längst upp. vad beropr detta på. brukar alltid trycka ut dem uppåt men det blir sån jävla buk i seglet så när jag drar ned nehalet så följer dom liksom inte med utan viker sig och hoppar loss.

rillestark svarade 21 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jeppe

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 13:39

Har du provat att sätta dit bomen och dra ut seglet i uthalet, innan du spänner ner med nedhalet? Cambrarna brukar hålla sig på plats på så vis.

Denna procedur är ett måste med mitt Arrows segel.

• rillestark

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 10:23

Vaxa masten med ett bilvax utan slipmedel. Lägg på flödigt och låt det torka, sedan riggar du med masten utan att polera den. Då får du även lite vax i mastfickan och på camberna. Har man gjort den här proceduren ett par gånger så blir riggningen mycket lättare. Camberna nöter heller inte lika mycket på masten.

Frid!

Richard
    Sundsvallssurfarna

• jeppe

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 10:54

Kanon, det skall jag prova med.

Vad är det som gäller? Trögt eller lättflytande hårdvax?

• rillestark

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 11:00

Jag tror att trögflytande vax är att rekommendera eftersom effekten blir bättre om vaxlagret är lite tjockare.

Låt bara vaxet torka ordentligt innan man riggar. Jag tror att lösningsmedlen som används i en del vaxer inte är så nyttiga för materialen i seglet.

Richard.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing manodepressivt segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.