Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Manöver film?

• zehlertz

Medlem
    25 mars, 2003 vid 08:49

Ett annat tips som jag har haft mkt nytta av:

När du riggar, se till att bommen inte hamnar utanför brädan då du lägger ner riggen bakåt längs med brädan.

Förut när jag låg o kämpade med vattenstarten var det väldigt skönt att när seglet väl släppt från vattnet och jag var trött, då lät jag riggen vila på brädan *brädan ligger då 45grader från vindriktningen och seglet ligger bakåt o vilar på brädan.*

Svårt att förklara men du kanske fattar.

När du hämtat nya krafter är det bara att lyfta seglet, sparka till brädan så att du lättare kan kliva på.

Blåser det lite går jag upp med främre foten och sparkar mig upp med den andre. Tänk också på att ju mindre det blåser desto mer ska brädan peka i vindriktningen och tvärtom när det blåser ordentligt….lycka till!

• calle_b

Medlem
    27 mars, 2003 vid 16:54

Det är juh lite jobbigt när man kör med kort bräda….
    Vill inte ha bommen för långt ner.

Ett viktigt tips till (som kanske redan nämnts) är att hålla akterliket ur vattnet till varje pris.

Finns ett par olika sätt att vattenstarta, och alla är bra förutom dom dåliga.

Läste för övrigt i nya ”Windsurf” att Pro-snubbarna vattenstartar ibland på ca 5 sekunder. (klockat) Det är juh helt galet!!!!!!!!!!
    Det är bara o öva på!

• zehlertz

Medlem
    27 mars, 2003 vid 21:57

jo men det beror ju på hur du mäter…visst dom är säkert löjligt snabba… men du fixar också det på fem sekunder, beroende på varifrån du mäter.

Säg att du trillar i o hamnar perfekt för att vattenstarta… om seglet o speciell akterliket inte är täckt av vatten, så e du ju uppe på bara nån sekund igen.

• nordgren

Medlem
    28 mars, 2003 vid 00:04

Ja slutligen lyckades jag hitta Karlstads mest gömda men välsorterade lilla tidnings butik så nu har jag nya windsurf här, jo artickeln om vattenstart var bra plus alla tipps här så ska jag nog greja det relativt snabbt när jag kommer ut på vattnet igen få man hoppas.

TACK allihop för alla tips!!! Ni är guld. laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2003 vid 08:07

Till alla som jobbar på att lära sig vattenstarten.
    Det är masten som är nyckeln!!!
    Det är genom masten ni styr brädan i vattenstarten
    och det är i masten ni lyfter när ni ska ha upp riggen
    ur vattnet. Lyft i masten (långt ut i toppen om det är tungt) sätt sen handen ungefär i bommhöjd och låt sen vinden styra riggen rätt.
    När ni sen har koll på att riggen ligger rätt i förhållande till vinden flyttar ni handen från masten till bommen, + tar tag med bakhanden på bommen och lägger sist benen på brädan.
    Har ni bara gjort rätt så långt så kommer vinden att göra allt för att dra er upp ur vattnet.

Den där första gången man planar ut på djupt vatten (med liten bräda som man inte kan dra rigg på)är givetvis läskig, men bara så skööön när gör sin första vattenstart och sen planar in till stranden igen.
    Ungefär samma känsla som första gången i stropparna! smile.gif
    Kör hårt

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Manöver film?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.