Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Manual till Caravelle + problem med diffspärr

  • Manual till Caravelle + problem med diffspärr

    Posted by utomjording on 30 januari, 2005 at 21:23

    Hallå! Precis blivit ägare till en ’95 Caravelle 2,5 Synkro (bensin) och jag även om jag inte surfar (klättrar och åker skidor) så verkar jag ha hittat rätt forum!

    Två frågor:
    – Var hittar man mekar-manulaer till dessa bilar? Haynes verkar inte ha några till de 90-tals modellerna.
    – Diffspärren går utan problem att lägga i men den går inte ut via spaken. Istället får man krypa in och trycka in spärren vilket såklart absolut inte duger. Vad göra? Någon som känner till problemet?

    Fick för övrigt precis en 15″ baslåda av en polare. Hmm… försvann lite packutrymme där…

    /Pär

    svenne replied 14 years, 10 months ago 7 Members · 22 Replies
  • 22 Replies
  • patrikol

    Member
    30 januari, 2005 at 22:12

    Stämmer finns inga mekar manualer till T4.
    Finns något liknande men original VW priset ligger någonstans kring 700:- men dom är väldigt svåra att komma över.

  • getwet

    Member
    31 januari, 2005 at 06:07

    Jag kan absolut inte besvara dina frågor (har ingen jolka) men blev lite nyfiken, är det verkligen diffspärr, det är inte så att det är en diffbroms? Jag är alltså bara nyfiken….

  • utomjording

    Member
    31 januari, 2005 at 16:18

    Svar till:


    Stämmer finns inga mekar manualer till T4.
    Finns något liknande men original VW priset ligger någonstans kring 700:- men dom är väldigt svåra att komma över.

    [/ QUOTE ]

    Jaså? Det var ju surt. Synd att man inte kan tyska annars hade det säkert varit lättare.

    Diffspärr… Jo… det tror jag nog det är? Sitter i fel stad just nu, får kolla upp det ikväll.

  • patrikol

    Member
    31 januari, 2005 at 18:30

    Ja skit kasst men skulle någon hitta några någon stans så säg gärna till har letat med ljus och lykta överallt.

  • utomjording

    Member
    2 februari, 2005 at 19:44

    Hade bilen på service idag och kan meddela att det var svårt för verkstan att få tag i böcker också. Synd, synd! Servicen gick däremot bra och han hade inget att klaga på. Phu! Skönt, nu vågar man satsa på riktigt.

    Jo, det är diffspärr. Och det är fortfarande problem att få ur den. Provade idag inne på verkstan några gånger och då gick det fint, men efter några vändor utomhus i snö och minusgrader var den återigen fast. Samma visa igen, när den kom in och vi hissade upp den gick den ur direkt. Får se om klockan måste bytas, får bli till hösten om inte någon har en enkel idé?

    Vill ni se hur bygget går kan ni kolla in här:
    http://tkak.mine.nu/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=184

  • getwet

    Member
    3 februari, 2005 at 06:46

    Nja…..är det en diffspärr så ska hela axeln låsas, och då går det enbart att köra bussen rakt fram (enbart små svängar, annars “bryter” man axeln) eftersom differentialen är helt låst, bägge axlarna driver med samma hastighet och kraft. En diffbroms däremot fungerar ungefär som en manuell koppling med lameller (finns ett lamellpaket inne i differentialen). Diffbromsen fördelar kraften till det hjul som har bäst fäste, den fungerar även att svänga med eftersom axeln inte är låst.
    Om det nu är en diffbroms, inte en diffspärr, så kan man prova med att byta olja i differentialen, om oljan är gammal och sunkig så vill inte lamellerna hänga med riktigt. Alternativt att dessa är slitna och behöver bytas.
    Om det istället är en riktig diffspärr (som mig veterligen knappt finns kvar idag, min morfars gamla traktor Grålle från 1954 har en iofs wink.gif) så är det nog bara att riva ned och kolla var problemet ligger…….men den konstruktionen är betydligt enklare än diffbroms.
    Kan du koppla i o ur spärr/broms? I såfall hur? Elektriskt eller manuellt via wire/länkage?

  • utomjording

    Member
    3 februari, 2005 at 08:39

    Känner mig lite ute på djupt vatten här, det verkar som du har bättre koll MEN jag säger ändå att det är en diffspärr. Det stämmer att när den är i så går det bara att köra fram, svänger man (har provat på snö) så släpper inre bakhjulet.

    Diffen lägger man in och ur via en spak inne i kupén. Sedan går det via hydralik till en klocka som för in/ur en spärr i bakaxeln. När diffen är UR snurrar hjulen åt motsatt håll när bilen är upphissad och man snurrar på ett av däcken.När den är IKOPPLAD snurrar båda däcken samtidigt framåt. Jag misstänker att det är skit i hydralklockan som gör att den inte orkar föra spärren in/ur. Det går även att glida in under och manuellt trycka spärren in/ut men det är ju inte så smidigt.

  • anonym-anvandare

    Member
    3 februari, 2005 at 19:28

    Finns att köpa på ebay
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7951878251&fromMakeTrack=true#ebayphotohosting

    Vet inte om det är helt vad du är ute efter?

  • patrikol

    Member
    3 februari, 2005 at 19:41

    Det är den jag pratade om! Vill ha men tycker att priset är i saftigaste laget! Men har du gott om kulor så slå till den är väldigt bra.

  • anonym-anvandare

    Member
    3 februari, 2005 at 21:02

    Om ni har dc++ kolla på olika hubbar, jag var supernära att få den nerladdad men tyvärr kopplade användaren ur mad.gif

  • anonym-anvandare

    Member
    3 februari, 2005 at 21:07

    Skulle du kunna lägga in bild på var “diffspärrsinkopplaren” sitter?

    Jag har en wv t4 westfalia california coach med syncro också.
    F.ö samma årsmodell och färg som den du länkade till!

    Har inte hittat nån mojäng för inkoppling av diffspärr på min men den kanske finns nånstans??? confused.gif

    Jag är supernöjd med min bil som går som en klocka.. peppar peppar…

  • anonym-anvandare

    Member
    3 februari, 2005 at 23:03

    Aj fan såg att din är 95:a, min är 93:a.

  • utomjording

    Member
    4 februari, 2005 at 07:50

    Svar till:


    Skulle du kunna lägga in bild på var “diffspärrsinkopplaren” sitter?

    [/ QUOTE ]

    Inkopplingen av diffspärren gör man längst ner på instrumentpanelen. På den här bilden ser man spaken rakt framför växelspaksknoppen.

    20050129_frams%E4te.jpg

    Ojoj, nu blir det att börja söka på Direct Connect! Tack för tipset!

  • anonym-anvandare

    Member
    4 februari, 2005 at 14:31

    Skulle jag lyckas ladda ner den så säger jag till.

    hade

  • patrikol

    Member
    4 februari, 2005 at 19:04

    Suveränt jag med om jag får tag i den. smile.gif

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Manual till Caravelle + problem med diffspärr

You must be logged in to create new discussions.