Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Manual till Caravelle + problem med diffspärr
-
Manual till Caravelle + problem med diffspärr
Posted by utomjording on 30 januari, 2005 at 21:23Hallå! Precis blivit ägare till en ’95 Caravelle 2,5 Synkro (bensin) och jag även om jag inte surfar (klättrar och åker skidor) så verkar jag ha hittat rätt forum!
Två frågor:
– Var hittar man mekar-manulaer till dessa bilar? Haynes verkar inte ha några till de 90-tals modellerna.
– Diffspärren går utan problem att lägga i men den går inte ut via spaken. Istället får man krypa in och trycka in spärren vilket såklart absolut inte duger. Vad göra? Någon som känner till problemet?Fick för övrigt precis en 15″ baslåda av en polare. Hmm… försvann lite packutrymme där…
/Pär
svenne replied 14 years, 10 months ago 7 Members · 22 Replies -
22 Replies
-
Stämmer finns inga mekar manualer till T4.
Finns något liknande men original VW priset ligger någonstans kring 700:- men dom är väldigt svåra att komma över. -
Jag kan absolut inte besvara dina frågor (har ingen jolka) men blev lite nyfiken, är det verkligen diffspärr, det är inte så att det är en diffbroms? Jag är alltså bara nyfiken….
-
Svar till:
Stämmer finns inga mekar manualer till T4.
Finns något liknande men original VW priset ligger någonstans kring 700:- men dom är väldigt svåra att komma över.[/ QUOTE ]
Jaså? Det var ju surt. Synd att man inte kan tyska annars hade det säkert varit lättare.
Diffspärr… Jo… det tror jag nog det är? Sitter i fel stad just nu, får kolla upp det ikväll.
-
Ja skit kasst men skulle någon hitta några någon stans så säg gärna till har letat med ljus och lykta överallt.
-
Hade bilen på service idag och kan meddela att det var svårt för verkstan att få tag i böcker också. Synd, synd! Servicen gick däremot bra och han hade inget att klaga på. Phu! Skönt, nu vågar man satsa på riktigt.
Jo, det är diffspärr. Och det är fortfarande problem att få ur den. Provade idag inne på verkstan några gånger och då gick det fint, men efter några vändor utomhus i snö och minusgrader var den återigen fast. Samma visa igen, när den kom in och vi hissade upp den gick den ur direkt. Får se om klockan måste bytas, får bli till hösten om inte någon har en enkel idé?
Vill ni se hur bygget går kan ni kolla in här:
http://tkak.mine.nu/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=184 -
Nja…..är det en diffspärr så ska hela axeln låsas, och då går det enbart att köra bussen rakt fram (enbart små svängar, annars “bryter” man axeln) eftersom differentialen är helt låst, bägge axlarna driver med samma hastighet och kraft. En diffbroms däremot fungerar ungefär som en manuell koppling med lameller (finns ett lamellpaket inne i differentialen). Diffbromsen fördelar kraften till det hjul som har bäst fäste, den fungerar även att svänga med eftersom axeln inte är låst.
Om det nu är en diffbroms, inte en diffspärr, så kan man prova med att byta olja i differentialen, om oljan är gammal och sunkig så vill inte lamellerna hänga med riktigt. Alternativt att dessa är slitna och behöver bytas.
Om det istället är en riktig diffspärr (som mig veterligen knappt finns kvar idag, min morfars gamla traktor Grålle från 1954 har en iofs ) så är det nog bara att riva ned och kolla var problemet ligger…….men den konstruktionen är betydligt enklare än diffbroms.
Kan du koppla i o ur spärr/broms? I såfall hur? Elektriskt eller manuellt via wire/länkage? -
Känner mig lite ute på djupt vatten här, det verkar som du har bättre koll MEN jag säger ändå att det är en diffspärr. Det stämmer att när den är i så går det bara att köra fram, svänger man (har provat på snö) så släpper inre bakhjulet.
Diffen lägger man in och ur via en spak inne i kupén. Sedan går det via hydralik till en klocka som för in/ur en spärr i bakaxeln. När diffen är UR snurrar hjulen åt motsatt håll när bilen är upphissad och man snurrar på ett av däcken.När den är IKOPPLAD snurrar båda däcken samtidigt framåt. Jag misstänker att det är skit i hydralklockan som gör att den inte orkar föra spärren in/ur. Det går även att glida in under och manuellt trycka spärren in/ut men det är ju inte så smidigt.
-
Finns att köpa på ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7951878251&fromMakeTrack=true#ebayphotohostingVet inte om det är helt vad du är ute efter?
-
Det är den jag pratade om! Vill ha men tycker att priset är i saftigaste laget! Men har du gott om kulor så slå till den är väldigt bra.
-
Om ni har dc++ kolla på olika hubbar, jag var supernära att få den nerladdad men tyvärr kopplade användaren ur
-
Skulle du kunna lägga in bild på var “diffspärrsinkopplaren” sitter?
Jag har en wv t4 westfalia california coach med syncro också.
F.ö samma årsmodell och färg som den du länkade till!Har inte hittat nån mojäng för inkoppling av diffspärr på min men den kanske finns nånstans???
Jag är supernöjd med min bil som går som en klocka.. peppar peppar…
-
Svar till:
Skulle du kunna lägga in bild på var “diffspärrsinkopplaren” sitter?
[/ QUOTE ]
Inkopplingen av diffspärren gör man längst ner på instrumentpanelen. På den här bilden ser man spaken rakt framför växelspaksknoppen.
Ojoj, nu blir det att börja söka på Direct Connect! Tack för tipset!
-
Skulle jag lyckas ladda ner den så säger jag till.
hade
Log in to reply.