Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Margarita – El Yaque våren 2008
-
jag var en av de två lyckliga på mitt hotell som klarade sig.. vet inte vad som kan ha smittat de andra.. tjejen blev sjuk och vi drack samma flaskvatten, hon åt mer kyckling och mer fisk än mig, kanske var kyckling dålig..
Maten var rätt kass när vi var där, men det kanske berodde på Jul och nyårsfirandet, kanske de köpte in stora lager och lagrade det dåligt eller nått.
Utan medicin är det nog diarré i en vecka eller mer men det finns en fransk läkare i gången mellan vela och el-yaque paradise som skriver ut rosa och gula piller, det verkar som om de hjälper efter 1-2 dagar, tjejen var väldigt dålig i två dagar, feber och magkramper och så men det blev bättre nog hon fick pillerna.
Troligen lär väl “epedemin” gå över ganska fort, men även om den inte gör det tror jag det är rätt så safe så länge man undviker alla uppenbara smittkällor.. annars kan man ju alltid boka en reseförsäkring
-
@El Maco 438714 wrote:
Är det någon som vet om det är bra snorklingsvatten där? Och hur höga vågor det är där.
Min familj funderar nämligen på att åka dit och då pappa gärna vill snorkla så är det lite viktigt 🙂Marcus
Jag hörde några norskar som åkte på snorklingstur från club-mistral.. de var motorbåt 3h rakt ut på havet i stora vågor, efter ett tag var många så sjösjuka att de spydde kors o tvärs. På snorklings spoten var det också höga vågor och grumligt i vattnet, det lätt inte som om de sett någonting.. sedan 3h båt hem igen och mer spyende 🙂 men på hem vägen såg de några delfiner i närheten av båten.. alltid nåt antar jag efter en sån mardrömstripp
Den snorklings turen låter ju som en katastrof men det lär ju finnas fler ställen att snorkla på som är bättre, fast kanske inte i närheten av el-yaque.
-
@andreasalm 438610 wrote:
hm, Jag kom hem från El Yaque 28:e december… va bara där 2 veckor men jag har inte en susning om vad ni pratar om? Vadå sjuk? Inget jag märkte, såg, eller hörde nånting om.
Tjejen insjuknade 30e, jag tror det hela börja då.. du kanske hade tur som missade det hela :D, Kanske resturangerna började servera ‘solveigs cowboy gryta’ gjord på den mat som blev över från julafton :santa:
-
@k.man 438675 wrote:
jo, finns nåt som man ska dricka som skyddar i 3 månader mot etec/rännskita och kolera
kolla http://www.vaccinationsguiden.senog om krämpor, satan vad gött det ska bli med surf!
det var några andra svenskar som tagit några såna drickvacin men de blev sjuka iaf.. de drog ut på o besöka doktorn så de var dåliga en hel vecka innan de gick till honom.
-
@blåbussen 438745 wrote:
Jag hörde några norskar som åkte på snorklingstur från club-mistral.. de var motorbåt 3h rakt ut på havet i stora vågor, efter ett tag var många så sjösjuka att de spydde kors o tvärs. På snorklings spoten var det också höga vågor och grumligt i vattnet, det lätt inte som om de sett någonting.. sedan 3h båt hem igen och mer spyende 🙂 men på hem vägen såg de några delfiner i närheten av båten.. alltid nåt antar jag efter en sån mardrömstripp
Den snorklings turen låter ju som en katastrof men det lär ju finnas fler ställen att snorkla på som är bättre, fast kanske inte i närheten av el-yaque.
De åkte med allra största säkerhet till Los Frailes (stavning) eftersom jag känner igen mig på pricken. När vi hade kommit ut 10 minuter från hamnen så funderade jag seriöst på att hoppa i och simma tillbaka – så jäkla obekvämt var det i vågorna på den där lilla båten. Snorklingen var väl lite kul men det var ju inget att se precis om man jämför med egypten bl.a.
Det är pga den där båtturen jag skrev som jag skrev i wikin – ska man ut på havet så ska man ha en GIGANTISK båt (typ finlandsfärja). Man kommer visserligen spy som en gris i vilket fall men man slipper kastas omkring som en vante iaf.
-
Saxat från Forex:
Venezuela har strukit tre nollor.
Stockholm 2008-01-14
Venezuelas valuta, Bolivares, har strukit tre nollor. Nya valutakoden är VEF och står för Bolivares Fuertes.
De gamla sedlarna i valörerna 1000 VEB och uppåt är lagligt betalningsmedel paralellt med de nya VEF tom 30JUN2008. De gamla sedlarna går sedan att lösa in i ytterligare sex månader.Alltså, vid årsskiftet fick man svartväxlat ca 6.000 VEB per USD. Om jag fattat det hela rätt får man nu ca 6 VEF per USD vilket grovt räknat skulle innebära att SEK köper lika många dollar som nya valutan. Ni som varit där nyligen, har resturanger, affärer etc hunnit anpassa till nya prisangivelser? Vilka växelkurser bolivares/ USD får man just nu?
-
LIVE SLOW SHIT FAST
Det är osäkert om det är något som går runt eller om det är vattnet.
Rimligt är att det var extra illa över nyår då ingenting fungerade under de dagarna. restaurangerna kunde endast server 3 rätter från menyn och det fans inget dricksvatten på flaska kvar varken i restaurangerna eller butikerna.
Jag kan kolla vad det var för tabletter jag fick utav den galne fransmannen om det är någon som är intresserad. Han tar ju trots allt 85 $ för de små socker pillerna. Jag har dessutom diagnos utav honom på en namngiven sjukdom men jag har svårt att tro att han har en aning om vad han sysslar med. Jag tror egentligen han är kiropraktor.
Om jag skulle åka dit om några veckor skulle jag gjort allt för att vara förbered. Känner mig fortfarande inte återställd efter 3 dagar hemma.
TRACK RECORD El Yaque
-Jag rejäl släng (2v +)
-Tjejjen lite problem hela resan
-Michael rejäl släng
-Ian klarade sig
-Robin rejäl släng
-Magnus rejäl släng
-Småsvenskarna tror alla 5 åkte på det vissa i flera omgångar.
-kiwizarna 5st rejäl släng fick diagnosen på allvarlig lmagsjuka ställd på sjukhuset. Kan vara den bästa lösningen.
-Engelsmännen(gray,dan,barry) dan sjuk. gray barry ok men de ät alla mål på cafelocal.
-murray(lokal kiteskole ägaren) rejäl släng i dec som varade i 2 veckor.
-hektor(kiteinstruktör) blev sjuk när vi åkte
-jaqui(kiteinstruktör) blev sjuk när vi åkte
-otto(kiteinstruktör) rejäl släng.Där var fler vi träffade men det var dessa vi umgicks mest med.
-
@Klint 438837 wrote:
Saxat från Forex:
Venezuela har strukit tre nollor.
Stockholm 2008-01-14
Venezuelas valuta, Bolivares, har strukit tre nollor. Nya valutakoden är VEF och står för Bolivares Fuertes.
De gamla sedlarna i valörerna 1000 VEB och uppåt är lagligt betalningsmedel paralellt med de nya VEF tom 30JUN2008. De gamla sedlarna går sedan att lösa in i ytterligare sex månader.Alltså, vid årsskiftet fick man svartväxlat ca 6.000 VEB per USD. Om jag fattat det hela rätt får man nu ca 6 VEF per USD vilket grovt räknat skulle innebära att SEK köper lika många dollar som nya valutan. Ni som varit där nyligen, har resturanger, affärer etc hunnit anpassa till nya prisangivelser? Vilka växelkurser bolivares/ USD får man just nu?
Den nya valutanförändring gick obemärkt förbi över nyår. Kursen bestod iaf några veckor efter nyår. Det är bara olika sedlar och de går inte att förväxla.
Vi växlade som regel i butikerna i el yaque för 4500-4900 BS per $. Som jag förstod det växlade localsen förs ca 5500BS så jag skulle tala med någon av dem om jag hade mycket pengar att växla. 6000Bs tror jag är mer på fastlandet.Jag fick intryck utav att dollarkursen varierade under årets gång så det kan nog variera. Säkert är nog att de som växlar försöker övertyga en om att den håller på att sjunka 🙂 så ta inte de som en bekräftelse att Bolivares Fuerten har sänkt kursen.
Märk väl, enligt min mening så är BANK UTTAG INGET ALTERNATIV.
Det är $ alt euros som gäller.
En enkel jämförelse:
Om du har med $ och växlar kostar en middag ca 40kr.
Om du tar ut pengar med växelkurs kostar samma middag 100kr.Dvs ta med så mycket dollar som du behöver för hela resan och växla allteftersom och ta med det du får över hem igen till forex.
Få INTE slut på dollars.
-
Precis hemkommen från El Yacke. Jag var en av de få som fick en väldigt lindrig släng av den “fruktade” sjukan. I princip alla vi träffade var drabbade på ett eller annat sätt, lindrigt eller allvarligt (besök av sjukhus mm)
Kom faktist att tänka på att det enda jag gjorde annorlunda i kost väg var nog att jag inte åt kyckling en enda gång, inte medvetet men kom att tänka på det nu. I övrigt höll jag mig mycket till fisken….tröttsamt i längden men kanske ett lyckat recept!
Ryktena gick olika om vad som var problemet, vissa påstod att det var vattnet, vissa att det var något vi europer hade med oss som blommade ut, vissa sa att det inte gick att avvärja sig då det smittades i typ luften och vis fysisk beröring…..
Svårt att förbereda sig, jag hade alla rekommenderade sprutor, typiska resekitet från apoteket hemma….Övrigt: se till att ha med $ för att växla till er inhemsk valuta på svarta marknaden. Se till att dessa inte tar slut, ta hellre med hem och växla åter. Alla som driver någon verksamhet växlar, affären brevid internetcafét ger ganska bra kurs, Restaurangen Sharks ska ge bra kurs… kolla vilken kurs som är aktuell just nu, gärna med nån “local” de har naturligtvis lite bättre kurs än oss “gringos”
Kan va bra att ha lite $ över om man måste muta sig till en biljett till Caracas om man inte har direktflyg….se till att annars ha god tid på er om ni måste ta er tillbaka till Caracas då det inte finns några garantier att 1. piloten dyker upp 2. Planet går på avtalad tid 3. går överhuvud taget…Ett annat bra tips är att ha något mot myggstick! De biter son fasiken! Gärna något som motverkar att det biter samt något som lindrar klådan när de stuckit dig!
Good Luck!
Kolla även in Isla Coche för bra kite! -
just det,
Inga problem med nya valutan! De har anpassat sig bra och de är lätta att urskilja. Du kan få blandat nya å gamla sedlan när du växlar….
Om du får mycket små valörer är det lättare att bli lurad, typ om du skulle få 2.000 000 Bolivares och fick dem i 10 000 sedlar… försök att få “stora sedlar”Nu med nya valutan skall det problemet vara eliminerat dock…..
-
Är lite sugen på en ny midjesele, går det att får tag i årets modeller från bra märken i El Yaque? Hur är det med rashguards, finns det att köpa på plats ?
-
Klint;439337 wrote:Är lite sugen på en ny midjesele, går det att får tag i årets modeller från bra märken i El Yaque? Hur är det med rashguards, finns det att köpa på plats ?
vela har enligt uppgift en shop där man kan köpa våtskor och rashguards men om de har midjeselar vågar jag inte svara på…
-
kan man betala taxin från flyget till yaque med dollar? eller måste man växla redan på flygplatsen för att kunna komma vidare?
Angående hängselar så finns det ett inlägg på sidan 2 i denna långa elefant tråd
-
Flygplatsen är ju inte så bra att växla på egentligen (dålig kurs)…. men växla en liten sedel till inhemsk valuta för att just junna betala taxi osv. Taxi från Porlamar till El Yacke ska inte gå på mer än 20-25 000 BS nya valutan 20-25…
Surfshopar finns det gott om 3 eller 4 st, som säljer allt från rashgards till diverse selar, diverse märken…priserna är inte så inbjudande dock… -
borde man inte kunna betala chaffisen i dollar eller euro, kanske om man lägger på lite extra dricks?
sweet! kursen är i dagsläget 1 VEF för 3 SEK. och med VEB stryker man bara 3 nollor och multiplicerar med 3. går inte ens att bli lurad på happy hourn =)
Logga in för att svara.