Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Margarita – El Yaque våren 2008
-
@blåbussen 421927 wrote:
nu är resan till el yaque bokad Vi åker med ving i två veckor , 21 dec- 4 jan, resan gick på 17000:- 😐 men det lär de väl vara värt.
Frågan är nu om vi ska ta med eller hyra grejor, jag vet inte vilket som blir billgast och bäst. Jag har kollat med club-mistral och de verkar ta typ 3300 för två veckor, eller 3000 om man betalar med dollars
Vart hyr ni och vad har ni betalat ?
Hur mycket brukar det blåsa runt jul och nyår ?
Vilka segel behöver man ?
Kan man räkna med några vågor, t ex ett par hundra meter ut från stranden ?
alla betalar olika när man ska ha med sina prylar typ mellan 0-2500:-
2 veckor kan man ju fundera på om det e så kul att stå där och brädan kanske e trasig från resan dit om den ens kommer å så får du hyra ändå hmm,,, dessutom kan du ju testa lite olika segel och brädor om man nu tycker det e kul! uthyrning finns det gott om. 3000 låter lite dyrt för jag antar att ni kanske ska göra några andra utflykter på ön också. kanske ta båten över till coche å testa på plattvattnet där. rekomenderas!
hitta en öde strand i makanao eller en sväng upp till Playa el aqua käka middag i solnedgången i suan griego.. bla bla bla fan vad man vill tillbax nu!:grin: -
Har du några länkar till de olika surfcenter. Jag har bara denna sidan.
-
Har bokat prylar hos Vela (NP, JP och Starboard). De tar in nya modeller och kommer ha 2008 orna när jag är där i Februari-Mars. Kul att kunna testa lite olika brädor och segel samt att kunna plocka ihop passande kit beroende på förhållanden.
Dock blev jag lite besviken när jag fick veta att dessa fina brädor och segel paras ihop med tråkiga X3 bommar med tjockt grepp mm. Jag är inget proffs men uppskattar en styv bom med skönt grepp som inte sliter upp händerna på nolltid. Man bör även kolla upp att uthyrarna använder master anpassade till de segel de erbjuder samt att dessa inte är av den allra billigaste kategorin, typ heavy duty 20% kol. Så gott som alla uthyrare listar stolt bräd och segel range men sällan nämns något om mast/bom/fena på deras hemsidor. Det måsta man maila och få svar på.
Vela kör med NP’s X6 master vilket är fint. Funderar dock på att ta med egna bommar, borde inte kosta så mycket att få ombord på planet. Bortsett från potentiella problemet med bom/mast tycker jag det är en bra lösning att hyra.
-
Vela: http://www.velawindsurf.com/margarita/index.html
Mistral: http://www.club-mistral.com/en/destinations/home/6/genInfo
Nathalie Simon: http://cnsmargarita.free.fr/index.php(Kan bara uttala mig om Vela: bra grejor och jättetrevlig personal)
-
Om man hyr grejer kan man välja vilket segel man vill eller får man ta det som finns ? Typ om jag bokar hos club-mistral kommer jag kunna köra ice seglen eller kommer de alltid vara uthyrda ?
-
Fungerar lite olika beroende på uthyrare men generellt kan sagas att centret inte bokar upp fler på utrustningen än att du kommer ha möjlighet att vraka och välja bland prylarna och testa olika segel och brädor.
Ring / maila dem och få förklarat exakt hur det går till är att föredra. Lägger man massa pengar på en resa vill man att det funkar med utrustningen.
/ andy
-
@blåbussen 422895 wrote:
Om man hyr grejer kan man välja vilket segel man vill eller får man ta det som finns ? Typ om jag bokar hos club-mistral kommer jag kunna köra ice seglen eller kommer de alltid vara uthyrda ?
På Mistral funkar det så att du bestämmer en bräda och den är din under hela perioden. Ingen annan får åka på den. Du har även en egen bom. Sen finns det ett antal bräder utöver som du kan prova och köra när du vill, små som stora. Segel , både typ och storlek, väljer du själv i mån av tillgång. Jag har hyrt där och det har aldrig varit någon direkt brist på segel. Har hänt någon gång att jag fått ta ett större segel än tänkt när det blåst riktigt hårt.
-
Sådärja, bokat. Jag och sambon åker 29 feb-14 mar med Ving och bor på El Yaque Paradise. 11600:-/pers gick det på. Kommer att hyra prylar.
Jag kommer att lägga upp en liten guide till El Yaque här på surfzone om ett tag, ska bara skriva klart den och finslipa lite. Baseras på min resa i våras.
-
Jag sitter och kollar på windfinders vind rapport och prognos för el-yaque och de sista veckorna jag kollat har vinden legat mellan 4-8 m/s, ofta står det på 6-7 m/s. Hur bra tror ni det här stämmer med de verkliga förhållandena på el-yaque beachen ?
-
@blåbussen 426031 wrote:
Jag sitter och kollar på windfinders vind rapport och prognos för el-yaque och de sista veckorna jag kollat har vinden legat mellan 4-8 m/s, ofta står det på 6-7 m/s. Hur bra tror ni det här stämmer med de verkliga förhållandena på el-yaque beachen ?
Svårt att säga men det borde väl vara ganska säkert iaf. Windfinder får ofta sina observationer från flygplatser och eftersom flygplatsen ligger ganska nära El Yaque så borde det stämma hyfsat. Kollar du vindhistorik på windguru t.ex. så ser du att det är mars, april, maj som har mest vind. Nu är det mindre vindsäkert.
-
man får väl hoppas att det blåser mer i byarna, sju i medelvind kan ju vara rätt ok.. i vilket fall så säkrar jag med att ta med kite, shorty och tillhörande shorts 😀
-
Du vet att man inte får kajta på mainbeach? Du kan iofs köra väster om bryggan men där blåser det inte så mycket vid stranden så att det kanske är svårt att starta.
-
@fastforward 425922 wrote:
Kommer att hyra prylar.
Var hyr du prylarna och vilken segelstorlek gäller i mars. Måste man boka redan nu ?
//Björn
-
@Bjornen 426140 wrote:
Var hyr du prylarna och vilken segelstorlek gäller i mars. Måste man boka redan nu ?
//Björn
Segelstorlek typ 4-6 m2. Du som speedare kanske vill ha större dock. Jag har inte bokat utrustning ännu men det bör man göra så fort man bokat resan. Uthyrningsställen finns att hitta här på surfzone om du inte orkar vänta på min lilla El Yaque-guide som kommer snart.
Logga in för att svara.