Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

• mangs

Medlem
    24 november, 2007 vid 13:28

Tjenare

Drar nog ner till Isla Margarita i februari-mars också. Åker dock med tjejen som inte surfar. Hur är det då? För henne menar jag. Vad jag har tolkat det om el yaque så är det mest surf som gäller, och inte direkt sol och bad som kanske mest gäller för henne.

Finns det några schyssta utflykter att göra, eller grejer att se som ni kan rekommendera? Hur är Porlamar? Kan man ta sig mellan porlamar och el yaque smidigt på nåt sätt? Funderar nämligen på att bo där om den funkar smidigt att ta sig till el yaque.

Hade ju varit jäkligt schysst att åka ner nu, men känner nog att jag måste styra upp det för tjejen lite, annars vete fan om samvetet håller för att vi ska dra dit just.

Så om nån har några tips eller lite mer info hade det varit grymt.

Magnus

• danneman

Medlem
    24 november, 2007 vid 19:38

Det surfas för fullt i El Yaque för tillfället fick jag just veta Turisterna har börjat anlända..

Mangs du kanske skulle läsa Fastforwards… Wiki Mycket bra..
    annars porlamar nja det är la inte nån höjdare .. men har du bil så funkar det la ok fast man ska nog se upp för att köra varje dag mycket trafik och det brukar ske mycket olyckor..

om det är nån som missat min film från förra året.. så är länken nedan!

http://stage6.divx.com/user/DanneMan/video/1078140/Beerlanda-Surfers-In-El-Yaque–(Full-Length)

• andersbq

Medlem
    24 november, 2007 vid 21:56

En upplevelse är att ta en typ 3-4 dagar tripp med inrikesflyget till Merida.
    Det är en liten universitetsstad i sydvästra Venezulea uppe i Anderna. Där kan man t ex ta en kabinlift upp högre än Mont Blanc. (tänk dock på att ta med en jacka och en fleece dit upp, till skillnad från Margarita är det lite småkyligt, på toppen är det snö)

• mangs

Medlem
    25 november, 2007 vid 12:07

Ok, tack så mycket. Har kollat in Wikin, riktigt bra skriven. Lurar dock fortfarande på om samvetet håller för att ta mig tjejen till ett ganska utpräglat surfställe. Hört talas om att det går nån snabb-båt mellan Porlamar och El Yaque. Nån som känner till nåt om detta? Annars är inte porlamar nåt direkt att hänga i granen då om jag förstår rätt?

Finns det några andra schyssta stränder på Isla Margarita?

Såg din film Danne, riktigt bra, där bodyboarda ni iaf på nån strand har jag för mig? Var det på Isla Margarita också eller? Finns det så man kan köra vanlig vågsurf med eller?

Magnus

• lukasw

Medlem
    25 november, 2007 vid 18:00

Mangs, ska du åka dit i feb? Jag kanske också åker ner 2 veckor med tjejen som inte surfar när tänkte ni åka?

Lukas

• mangs

Medlem
    25 november, 2007 vid 22:12

Jo, vi tänkte dra ner i början av februari som det ser ut nu, 2 v vi med. Lite osäker än så länge om det blir El Yaque eller nåt annats ställe på ön som vi bor på, men om jag får bestämma blir det ju minst en vecka på el yaque iaf…

När i februari hade ni tänkt då?

• blabussen

Medlem
    27 november, 2007 vid 06:49

De kommer byta valuta i venzuela vid nyår, den nya valutan “bolivar fuerte” kommer vara värd 1000 gr mer än vanliga bolivars. Den gamla valutan kommer gälla 6 månader efter bytet.

Troligen kommer bolivaren åka berg o dal bana efter bytet iaf på den svarta växelmarknaden.

Jag hörde något roligt om folket i venezuela, tydligen är det många som åker från europa och tar med sig euro. Dessa växlar de in till bolivarer på den svarta marknaden sedan sätter de in sina bolivarer på banken och åker tillbaks till europa. Väl i europa tar de ut alla sina pengar från banken men nu i euro och vid uttaget får de den officiela valutan typ 2000 bolivarer per euro! Tydligen är den många venezuela tomtar som betalar sina hemresor från europa på det här sättet. De verkar som om de uppfunnit den perfekta ekonomin! Man kanske skulle öppna ett konto i venezuela när man ändå är där, ta med sig hela sparkassan och få hela julklappskassan i extra pengar :santa:

• k-man-2

Medlem
    27 november, 2007 vid 07:44

hola!

jag har fått två el yaque erbjudanden och undrar vilket hotell man bör bo på.

hotell atti med club mistral uthyrning eller el yaque beach hotel med vela uthyrning.

skiljer en tusing mellan de båda. nån som har erfarenhet av dessa hotell?

• fastforward

Medlem
    27 november, 2007 vid 08:08

Beach hotel ligger precis vid vattnet och Vela håller till på nedersta våningen. Atti ligger 5min gångväg från stranden. Kolla standarden på resp. hotells webbplats. Det är upp till dig om du tycker att det är värt 1000:- att slippa gå 5min varje gång man ska någonstans. Personligen hade jag tyckt det iaf.

• k-man-2

Medlem
    27 november, 2007 vid 08:42

tack för ditt svar fast forward!

har själv en jp bräda så det vore ju gött att hyra en likadan.
    lutar åt vela erbjudandet som dessutom är det billigare alternativet =)

är det är väldigt stökigt / disco all night long vid stranden så man inte får en blund på hela natten? tar givetvis med öronproppar men det är ingen höjdare att sova med…

• fastforward

Medlem
    27 november, 2007 vid 10:04

@k.man 430943 wrote:

tack för ditt svar fast forward!

har själv en jp bräda så det vore ju gött att hyra en likadan.
    lutar åt vela erbjudandet som dessutom är det billigare alternativet =)

är det är väldigt stökigt / disco all night long vid stranden så man inte får en blund på hela natten? tar givetvis med öronproppar men det är ingen höjdare att sova med…

Det finns inga nattklubbar vid stranden, bara en massa strandbarer/restauranger. Dessa serverar drinkar på kvällarna och spelar musik men det är nog ingen fara. Tror inte de spelar så högt och de slutar nog också hyfsat tidigt. Jag är dock inte 100% säker eftersom vi inte var där så sent, alla drar ju till Gabys på nätterna.

• klint

Medlem
    27 november, 2007 vid 13:48

Jag bokade på rekommendation Hotell Atti genom Vela, som även står för uthyrning av prylar. De på Vela menade på att Atti är ett riktigt bra hotell där du slipper allt håll igång nere vid beachen, ligger på en liten kulle ett par hundra meter från stranden och med fri sikt ut över bukten. Har glömt adressen till Attis hemsida, men där finns bilder och info.

• k-man-2

Medlem
    27 november, 2007 vid 21:05

tackar för tipsen!

såja då var resan bokad. 25 feb till 10 mars.
    blev vela o beach hotel till slut…
    ses där!

vad tar ni med er för plagg att åka i? en shorty eller bara en rash guard?
    den eminenta el yaque guiden säger att det räcker med en rash guard men funderar på att önska en shorty i julklapp så man är helgarderad…

• andersbq

Medlem
    27 november, 2007 vid 21:18

de är varmt där, rash eller en väst räcker.

• ath

Medlem
    5 december, 2007 vid 11:17

@Jox 429729 wrote:

ath rekomenderar du att man ska ta med sig ett 6.4 segel med ner? Har beställt ett 4.5 och ett 5.4 till den 12 dec då jag åker men jag funderar på om man ska ta med sig en 6.4 också… Borde vara värt det va?

Japp, se mitt svar i annan tråd, vet inte hur man hänvisar

“Kom just hem efter 2 v därnere. Första 10 dagarna: 5.3-7.3 jämt fördelat och 114 l för 90 kg, dag 11-12 lite planing m 7.3 och 130 l, sista 2 noll vind. Alltså, ta m 6.0. Större grejor går att hyra därnere.”

Sida 7 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.