Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Märkeslojalitet?

• Märkeslojalitet?

Publicerad av tubert på 15 juli, 2003 vid 18:58

Jag har ett Gaastra Pulse 6.3 som jag tänker komplettera med ett mindre segel. Eftersom studentekonomin inte tillåter nyköp kan jag inte välja precis vad jag vill ha, utan får hålla till godo med vad andra ratat….

Då kommer frågan: ska jag fortsätta med Gaastra (med t.ex. Echo 5.4) eller blir jag lika glad med ett North Disco, Gun Jam eller vad som helst som motsvarar mina krav? Krav; inte så många egentligen, jag hoppas på bli freestylare ”när jag blir stor” så ett segel med bra freestyleegenskaper är väl målet med inköpet.

Så hur ska jag göra; hugga första bästa eller vänta på det rätta? Budgeten ligger på ca 3-3,5 tusenlappar för segel + passande mast.

styret svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jonatan

Medlem
    15 juli, 2003 vid 20:16

Jag tror att anledningen till att man vill ha flera segel i samma märke/modell är att de riggas och känns på ungefär samma sätt. Olika segeldesigners har ju olika uppfattning om hur ett segel ska vara, vissa vill t ex ha mycket uthal andra lite.. Köp det som verkar bäst oavsett märke, om du ändå inte ska ha en linje med likadana segel.

• styret

Medlem
    15 juli, 2003 vid 21:00

tror på samma sätt som jonatan

• markram

Medlem
    15 juli, 2003 vid 22:21

Var 100% illojal, om du inte redan har en mycket speciell 100% kolmast som bara passar ett visst märke.
    Men kolla gärna tester av seglen (och hör dig för med någon annan än säljaren) innan du slår till och kolla att det är ett segel av den typ som du vill ha och anpassat för din vikt+inriktning(finns ju både segel och bräd linjer med olika viktklasser som målgrupp).
    Lycka till och kom ihåg att på vissa områden lönar sig otrohet -om man tänker efter före wink.gif
    Jag är själv en riktig hoppjerka och

• Knatte

Gäst
    16 juli, 2003 vid 06:37

Jag har genomgående använt mig av NP, då jag tycker dessa funkar bäst.
    Men nu förtiden så har jag både Simmer och Naish.
    Nu handlar det mest om tillfälligheter vilket segel jag köper. Tillgång osv. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 12:13

gaastra har ju den mest meriterade segeldesignern
    förra neilpryde designern barry spanier.

• styret

Medlem
    16 juli, 2003 vid 19:23

jag har precis ”bytt upp mej” och köpt ett neilpryde Soul och planerar att köpa ett till mindre.
    Jag tycker det är gutt att veta att man har likadana segel fast i olika storlekar, man behöver inte ställa om sej så mycket.
    Tillexempel. förr satte jag bodydrags med mitt UP wave 5.0 sen nu har det varit mycket seglande med mitt soul 7.0 och jag sätter bodydragsen med det. sen körde jag UP igår och satte inte en enda bodydrag i fullplaning, just för att omställningen mellan modellerna är så stor.
    Hade egentligen tänkt köpa rushwind-segel men fick bra pris på ett begagnat soul.
    så valet må vara slumpartat men fortsättnignen mer planerad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Märkeslojalitet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.