Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko, Essaouira, Sidi Kaouki, Moulay

• Marocko, Essaouira, Sidi Kaouki, Moulay

Publicerad av lukeskywalker på 22 juni, 2010 vid 10:31

Nu har jag läst allt jag hitta på temat här på siten och av misstag postat mitt inlägg i SURFWIKI (sorry). Provar igen. Mycket som jag hittat var bra men det mesta var några år gammalt och jag skulle därför vara mycket tacksam för en update. Vi (jag och Chewbacka) ska dit i 3-10 juli.

Kan själv börja med att pitcha in med lite flyginfo – efter en hel del surfande (på datorn ) så bokade vi Norwegian, dom flyger direkt från Oslo till Marrakesh, vi betalade 4000 ToR. Det finns MÅNGA alternativ bla med Ryan och Easyjet men det var antingen dyrt eller svårt att få ihop men byten…Att ta bilen till Oslo känns säkrare, 390 NKR för en veckas parkering…Det går nog att hitta riktigt billiga biljetter med Norwegian om man är ute i tid och direkt är ju nice! Enligt sighten kan man inte ta med windsurfutr eller stavhoppningsstavar…

Fokus är på vindsurfing och helst i vågor då men jag tar med en kite, men ingen kitebräda…har en nybörjare med också (Princess Lea) så det blir nog att varva mellan de olika spotsen. Essa på förmiddagen och de andra på eftermiddagen kanske… Windsurfutr. vill vi hyra på plats.

Det jag undrar över är:

– Hyra utr, bör man boka innan? Känns som att det kan vara olika brädsize i Essa och Sidi/Moulay…Mistral verka vara up and running men hur är det med de andra centren, några rekommendationer? Planen är att hyra i Essaouira och ta med till de andra spotsen, någon som förhindrats att göra det?

– Hyrbil, några erfarenheter? Pris, boka hemma eller deala på plats? Pris per dygn? Är det svårt att hitta eller straight forward?

– Måste man överhuvudtaget ha bil för att röra sig mellan Marrakesh-Essaouira-Sidi Kaouki-Moulay eller finns det shuttles/taxi som funkar lika bra/samma pris? Kan man flytta brädor etc mellan spotsen med taxi tro?

– Boende? Några tips? Även för en natt i Marrakesh. Vi hade väl tänkt att bo i Essaouira…eller är ide att blanda med några nätter i Sidi Kaouki?

– Pengar och kort? Växlar man i swe eller där elller finns det bankomater? Kan man betal med Euro?

– Läste i ngn gammal tråd om en svenska som bodde där nere och hyrde ut boende, någon som vet?

– Något annat?

Enligt centret i Sidi Kaouki (gamla siten) så är det jämförbart med Sunset i Kapstaden och Hookipa på Maoui……det var efter att ha läst det som vi skippade grekland som alternativ…Seeing is beliving…

Thnx!

PS May the force be with you! DS

rasmus_w svarade 14 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2010 vid 08:50

Lite kommentarer: har ni några lättviktare i sällskapet så vill ni se till att ni kan få tag i små brädor. Fanaticcentret i Essa hade inga mindre brädor än 86 liter och med full power i 3.7 var det inte speciellt kul. En förutseende kille snackade sig till att få ta med en nw 75 från centret i moulay till Essaouira.

Jag bokade hyrbil hemma och det funkade bra. Orkar man stå på plats och deala en halv dag blir det säkert billigare. Hur mycket är en halv dag värd för er?

Jag körde med kort men det var inte helt tillförlitligt, jag fick hyfsat ofta gå till nästa bankomat på grund av bankomater som buggade ur, men efterhand lärde jag mig att vissa banker var pålitligare än andra.

Centret i Sidi såg coolt ut så det kan ju vara skoj att bo där bara för den skull. Gillar man vågor så vill man nog vara lite i moulay också.

Taxi… Taxi är reglerat på ett lite skumt sätt. Det finns petit taxi och grand taxi. Liten taxi är skitbillig men får bara köra inom städerna. Stor taxi brukar vara en vit 70-talsmerca och är betydligt mycket dyrare (nästan svenska priser) och går mellan städer. Om man känner sig bekväm med att åka i bilar som hade fått 3:a på alla punkter i en svensk bilbesiktning så kan grand taxi vara ett alternativ. Jag åkte Grand Taxi från Casablancas flygplats till Casablanca, det fick räcka.

Jag var där i juni och då var det väldigt få dagar med mellanvind, det var antingen fullpower 3.7 eller vindstilla. Juli är ska vara bättre, betydligt färre vindstilla dagar och hårdare vind.

• gnutten

Medlem
    24 juni, 2010 vid 11:30

Vi skall dit den 15 juli och stannar 10 dagar. Vi har bokat EasyJet, samma pris fast flyg från Köpenhamn (via England).

Vi har bokat wsurf prylar genom
    http://www.magicfunafrika.com/index-en.html

Dom hade center både inne i Essaouira och Molay när vi började boka. Men verkar blivit något knas med mydigheterna inne i Essaouira, dom hyr in sig på mistral nu. Molay centret skall finnas kvar. Hoppas vi… 😮

Surfcentret har shutteltaxi mellan Essaouira och Molay, 2 euro per resa. Går bara på morgon och tillbaka på kvällen.

Det är högsäsong i juli och kan nog vara svårt att hyra. Men är man flexibel löser det nog sig…

Det skall tydligen inte gå att få tag i deras valuta utanför landet. Men det skall vara en fast växlingskurs och alla ställen ska ge lika mycket vid växling.

/Tobias

• jonte_r

Medlem
    30 juni, 2010 vid 13:54

Hej!
    Jag var där hela aug. förra året. Som ni andra skriver så var det bara 3.7 4.0 efter lunch och 4.5 tidigt på morgonen som gälde. Tog en taxi från Casablanca till Essouira som kostade 1500 skr som tog ca 3 timmar, dvs väldigt billigt tyckte jag.
    Boende ska du inte boka innan utan hyr en bil och så fort du kommer in till en stad så hoppar folk ut med en nyckelknippa ur buskarna och dom kan du lita på, be dom hoppa in snabbt i bilen annars kommer det en hel svärm och det kan lätt bli en obehaglig stämning.
    Jag och tjejen fick en 2rums lgh för 3500kr i månaden som var bra standard med eoupean toilett, (det ska du fråga efter annars kan det bli stand up toabesök)

Mistral behöver du ej boka innan och dom är väldigt trevliga dom som jobbar där.
    Sidi har Starboard och hot segel bra kvalite och tror inte du behöver boka innan. Mojeulay va jag bara på en gång.

Bil behövs nästan om du ska ta dig på ett smidigt sätt runt de olika ställena.
    Dock billigt. Va du än gör så kör ej förfort. Poliserna står överallt och skjuter laser, men om du åker dit så kan du börja deala med dem så kan du få ner priset.

Hang Loose

• rasmus_w

Medlem
    30 juni, 2010 vid 18:21

Ja i Marocko har man besegrat arbetslösheten genom att ge alla en polisuniform. De står överallt. Vid en stoppskylt står en snut och gör stopptecken, gäller högerregeln så vinkar en snut fram bilar som kommer från höger och gör stopptecken åt övriga. Ändras fartgränsen neråt, står en och vinkar åt folk att sakta ner… Måste vara kul att vara polis i Marocko.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko, Essaouira, Sidi Kaouki, Moulay

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.