-
Marocko "Off-season"?
Som jag fattat det så brukar svenskar som åker till Marocko göra det på sommaren, och berätta att det blåser närapå Pozo-hårt. Samtidigt har Boujmaa Guilloul m.fl. påstått att förhållandena i Marocko är ganska maui-lika, dvs stora vågor och svag vind på vintern och (ganska) små vågor och hård vind på sommaren.
När det gäller Maui brukar det betyda att vår och höst blir lite av en “sweet spot”, just kring nyår kan vinden vara lilte väl svag för vindsurfing och när april är över är vågorna lite väl små. Eller, jag har hört att det är så.
Borde det inte kunna vara nåt liknande med Marocko, att en resa på våren eller hösten ger mer vågor än på sommaren men fortfarande tillräckligt med vind för att segla 5.0 eller 4.7? Marockosekvensen i “The windsurfing movie” är ju inspelad i slutet av februari. Å andra sidan kanske det mest är dålig vindsäkerhet, typ 3.5 en dag i veckan och stiltje resten.
Nu är det lite sent påkommet för min del men är det nån som åkt till Marocko under våren? Är det nåt att ha eller inte?
Logga in för att svara.