Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko "Off-season"?

• Marocko "Off-season"?

Publicerad av rasmus_w på 25 mars, 2008 vid 14:31

Som jag fattat det så brukar svenskar som åker till Marocko göra det på sommaren, och berätta att det blåser närapå Pozo-hårt. Samtidigt har Boujmaa Guilloul m.fl. påstått att förhållandena i Marocko är ganska maui-lika, dvs stora vågor och svag vind på vintern och (ganska) små vågor och hård vind på sommaren.

När det gäller Maui brukar det betyda att vår och höst blir lite av en “sweet spot”, just kring nyår kan vinden vara lilte väl svag för vindsurfing och när april är över är vågorna lite väl små. Eller, jag har hört att det är så.

Borde det inte kunna vara nåt liknande med Marocko, att en resa på våren eller hösten ger mer vågor än på sommaren men fortfarande tillräckligt med vind för att segla 5.0 eller 4.7? Marockosekvensen i “The windsurfing movie” är ju inspelad i slutet av februari. Å andra sidan kanske det mest är dålig vindsäkerhet, typ 3.5 en dag i veckan och stiltje resten.

Nu är det lite sent påkommet för min del men är det nån som åkt till Marocko under våren? Är det nåt att ha eller inte?

_frippe_ svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

Medlem
    25 mars, 2008 vid 14:45

Ja, det ser ju inte fel ut de senaste dagarna på Club Mistral i Essaouira i alla fall…

http://www.club-mistral.com/en/destinations/weather/18

• andreas-f

Medlem
    25 mars, 2008 vid 14:48

Jag har varit där några veckor i mars-april och även i januari. Som du säger, svag vind men större vågor. Det rullade in fina vågor i viken inne i Essaouira. Det är väl samma som på kanarieöarna under vinterhalvåret, alltså långa perioder med helt vindstilla men har man tur kan man få pangförhållanden… Du får väl åka på prognos 🙂

• mag

Medlem
    29 mars, 2008 vid 19:31

Södra Marocko ligger närmare passadvinden som ligger över KapVerde på vintern så där är det oftare vindar vintertid. Men Essouira ligger i norra delen, Dhakla däremot i södra delen och där har Bouj&Co seglat en del vet jag.

De bästa och renaste vågorna genereras av Atlantstormarna och de är ju mest frekventa på vintern som bekant. Kring mars-april eller oktober borde ju vara en bra kompromiss mao.

/Magnus

• frippe75

Medlem
    31 mars, 2008 vid 06:10

@Rasmus_W 453844 wrote:

Som jag fattat det så brukar svenskar som åker till Marocko göra det på sommaren, och berätta att det blåser närapå Pozo-hårt. Samtidigt har Boujmaa Guilloul m.fl. påstått att förhållandena i Marocko är ganska maui-lika, dvs stora vågor och svag vind på vintern och (ganska) små vågor och hård vind på sommaren.

Några sommar bilder…

• jeppo_f

Medlem
    31 mars, 2008 vid 10:35

Fett!!! Verkar vara galet långt intervall.

/j

• ola_p

Medlem
    5 april, 2008 vid 19:14

@frippe75 455119 wrote:

Några sommar bilder…

Kul att man missade det där med en (eller vad det nu var) dag…

Visst var det bra några dagar senare också, men inte lika stort.
    IMG_6555.jpg

• _frippe_

Medlem
    5 april, 2008 vid 23:41

Frippes bilder är verkligen imponerande, vattnet är ju till och med blått.
    Olas bild är mer lik det Marocko jag hittills upplevt, men med klockren side och i stort sett 100% vindgaranti kan man inte klaga på färgen på vattnet 🙂
    27 av 28 dagar med vind hittills och jag tänkte utöka den statistiken i sommar. Vi är några som troligen drar ner kring midsommar, är det fler svenskar som ska dit då?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko "Off-season"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.