-
Marocko på sensomaren?
Dags för mig att planera semestern. Jag har inte varit på en riktig surfsemester på åratal. När jag var 20 så var ”3.3 fullpower” det bästa jag visste. Andra snackade om att 4.7 var perfekt, jag älskade omedelbarheten i ett riktigt litet segel. Från noll till fullt drag på ingen tid alls, noll väntetider…
I princip har jag inte upplevt det sen Estonia förliste. Hur stor är chansen att jag fortfarande älskar det nu när jag kommer fylla 36?
Hursom, jag tycker Marocko verkar som en bra kandidat. Jag gillar att surfa på Gran Canaria, men jag gillar inte ön, och jag har hört att Marocko ska vara nästan lika blåsigt. Håller man till kring Essaouira så finns det dessutom både riktigt bra vågställen och någorlunda platt vatten på relativt nära håll, om de artiklar jag har läst i boards och windsurf stämmer.
Dessutom är det Afrika:
* Billigt
* människans ursprungskontinent
* Efter det har jag bara sydamerika och antarktis kvar att besöka.Problem: Jag har inga riktigt små prylar. Mitt minsta segel är ett Crossover 4.5 och minsta (moderna) brädan en freewave 86. Jag har också en 80-talscustom på ca 65-75 liter som jag tror har seglat klart. Det känns som att jag borde kitta upp mig lite innan jag sticker, minimum en 3.8 och en vågis på kanske 70-75 liter, kanske en 3.3:a med.
Ska jag dessutom få råd att resa dit så behöver jag skjuta på det en aning och kanske åka i augusti – september eller så.
Hur åker man dit? Det lär ju behövas bil så flyger man så måste man hyra = dyrt + dyr brädfrakt. Att bila dit ner kräver att jag köper bil eller samåker med nån, men om det är möjligt så föredrar jag nog det. Det känns mer som ett äventyr och antagligen är det bättre för miljön.
Har jag tänkt vettiga tankar? Blåser det fortfarande i Marocko på sensommar/tidig höst? Vad finns det annars för bra resmål om man vill börja med att segla bort lite ringrostighet på plattvatten i nån vecka och sen ge sig ut i rikitga vågor?
Logga in för att svara.