Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko på sensomaren?

• Marocko på sensomaren?

Publicerad av rasmus_w på 11 maj, 2008 vid 14:38

Dags för mig att planera semestern. Jag har inte varit på en riktig surfsemester på åratal. När jag var 20 så var ”3.3 fullpower” det bästa jag visste. Andra snackade om att 4.7 var perfekt, jag älskade omedelbarheten i ett riktigt litet segel. Från noll till fullt drag på ingen tid alls, noll väntetider…

I princip har jag inte upplevt det sen Estonia förliste. Hur stor är chansen att jag fortfarande älskar det nu när jag kommer fylla 36?

Hursom, jag tycker Marocko verkar som en bra kandidat. Jag gillar att surfa på Gran Canaria, men jag gillar inte ön, och jag har hört att Marocko ska vara nästan lika blåsigt. Håller man till kring Essaouira så finns det dessutom både riktigt bra vågställen och någorlunda platt vatten på relativt nära håll, om de artiklar jag har läst i boards och windsurf stämmer.

Dessutom är det Afrika:
    * Billigt
    * människans ursprungskontinent
    * Efter det har jag bara sydamerika och antarktis kvar att besöka.

Problem: Jag har inga riktigt små prylar. Mitt minsta segel är ett Crossover 4.5 och minsta (moderna) brädan en freewave 86. Jag har också en 80-talscustom på ca 65-75 liter som jag tror har seglat klart. Det känns som att jag borde kitta upp mig lite innan jag sticker, minimum en 3.8 och en vågis på kanske 70-75 liter, kanske en 3.3:a med.

Ska jag dessutom få råd att resa dit så behöver jag skjuta på det en aning och kanske åka i augusti – september eller så.

Hur åker man dit? Det lär ju behövas bil så flyger man så måste man hyra = dyrt + dyr brädfrakt. Att bila dit ner kräver att jag köper bil eller samåker med nån, men om det är möjligt så föredrar jag nog det. Det känns mer som ett äventyr och antagligen är det bättre för miljön.

Har jag tänkt vettiga tankar? Blåser det fortfarande i Marocko på sensommar/tidig höst? Vad finns det annars för bra resmål om man vill börja med att segla bort lite ringrostighet på plattvatten i nån vecka och sen ge sig ut i rikitga vågor?

rasmus_w svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2008 vid 14:39

Och ja, Marocko-avsnittet i The windsurfing movie är det mest magiska jag sett på åratal…

• hanness

Medlem
    11 maj, 2008 vid 15:04

Jag var i Marocko på höstlåvet förra året då blåste det bra hela tiden i essaoira och det var vart också. Vet inte hur det är på sensomaren.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2008 vid 11:45

@HannesS 464575 wrote:

Vet inte hur det är på sensomaren.

Nån som vet?

• mag

Medlem
    19 maj, 2008 vid 17:23

Ja, det blåser då med. Kallt vatten & varm sand plus passadvind dessutom. Du får segla, men kanske inte med 3,3 varje dag! Enda tiden det blåser sämre är sen höst – tidig vår men även då kan du få bra med segling plus att vågorna är ordentligt mycket större och renare då.
    /Magnus

• dr-masse

Medlem
    20 maj, 2008 vid 14:01

Rasmus, gör såhär – gå in på windguru, klicka på ”archive”.

Windguru brukar stämma bra eller till och med väldigt bra för både passadvinds- och lågtryckdrivna ställen i nordatlanten (Kanarieholmarna, Guincho, Irland…).

Essauira 2005 – testlänk

• frippe75

Medlem
    7 juni, 2008 vid 05:04

@dr Masse 466783 wrote:

Rasmus, gör såhär – gå in på windguru, klicka på ”archive”.

Windguru brukar stämma bra eller till och med väldigt bra för både passadvinds- och lågtryckdrivna ställen i nordatlanten (Kanarieholmarna, Guincho, Irland…).

Essauira 2005 – testlänk

Notera dock gärna att augusti verkar vara Italienarnas månad i Marocko. Galet med folk.

Vi har alltid åkt och åker även i år dagarna efter midsommar. Perfekt varje år.
    Mellan halvmast och mast 3.6 – 4.5 (ibland 5.3). Tänk bara på att windguru inte har midfierad vind för Marocko (Moulay Bouzerktoune). Du får lätt lägga på 4-6 m/s under sommarmånaderna Jun-Aug. Om det bara blåser. Typ 7 m/s så är det lätt 4.5 vid stranden.

Att bocka av hela Afrika från din semesterlista bara för att du varit i Marocko känns ju lite fel.. Tror inte du kan jämföra Marocko med Sydafrika….
    Kanske kan du bocka av tunisien och egypten….

• rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2008 vid 15:37

@frippe75 472952 wrote:

Notera dock gärna att augusti verkar vara Italienarnas månad i Marocko. Galet med folk.

Vi har alltid åkt och åker även i år dagarna efter midsommar. Perfekt varje år.
    Mellan halvmast och mast 3.6 – 4.5 (ibland 5.3). Tänk bara på att windguru inte har midfierad vind för Marocko (Moulay Bouzerktoune). Du får lätt lägga på 4-6 m/s under sommarmånaderna Jun-Aug. Om det bara blåser. Typ 7 m/s så är det lätt 4.5 vid stranden.

Att bocka av hela Afrika från din semesterlista bara för att du varit i Marocko känns ju lite fel.. Tror inte du kan jämföra Marocko med Sydafrika….
    Kanske kan du bocka av tunisien och egypten….

Det ante mig att det kan vara mycket folk där i augusti, men det känns helt enkelt inte realistisk att komma iväg tidigare än så. Jag har just köpt en Fanatic Newwave 75 så jag har en bräda som antagligen funkar om det skulle råka blåsa ”3.3 fullpower” och jag håller på och letar efter en surfbuss men mitt minsta segel är fortfarande 4.5.

Har du sett hela Sverige? Det har inte jag, och jag tror att jag kommer dö innan jag har hunnit sett hela afrika. Men några veckor i Marocko känns som ett bra sätt att börja utforskandet.

Är det nån som surfat på Victoriasjön? Jag gissar att man får passa sig för såväl krokodiler som flodblindhet och snäckfeber (och victoriafallen) men sjön är ju stor nog för att kunna ha jämna vindar om det skulle råka blåsa.

• frippe75

Medlem
    8 juni, 2008 vid 05:13

@Rasmus_W 473017 wrote:

Har du sett hela Sverige? Det har inte jag, och jag tror att jag kommer dö innan jag har hunnit sett hela afrika. Men några veckor i Marocko känns som ett bra sätt att börja utforskandet.

Men!!!! Har man bott i Sverige i dryga 30 så vet man ju hur det är i en lite by i småland utan att ha varit i alla. eller?

Din jämförelse är lika bra som att en Kines åker till Sverige ifrån Kina för att besöka sin kusin som har en kinarestaurang i Norrköping och stannar 3 dagar för att sedan åka hem och bocka av Europa ….

• rasmus_w

Medlem
    8 juni, 2008 vid 11:17

@frippe75 473126 wrote:

Men!!!! Har man bott i Sverige i dryga 30 så vet man ju hur det är i en lite by i småland utan att ha varit i alla. eller?

Din jämförelse är lika bra som att en Kines åker till Sverige ifrån Kina för att besöka sin kusin som har en kinarestaurang i Norrköping och stannar 3 dagar för att sedan åka hem och bocka av Europa ….

Säkert, men allt jag vet om sommaren i norrlands inland grundar sig t.ex. på hörsägen.

Om kinesen är i norrköping i tre dagar så har han faktiskt börjat utforska europa. Klart han inte är klar, men han har börjat. Varje resa börjar med ett steg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko på sensomaren?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.