Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Marocko på sommaren?
-
Packa snålt så blir de glada. Berätta gärna hur du ansträngt dig och hur mycet du lämnat hemma med tanke på dem…
Vi har alltid fått med oss allt, dessutom gratis!
Egentligen är viktbegränsningen 23 kg, men jag har hört det ryktas om att de nu startat med ett sk. vindsurfingpacket. Men inget jag vet säkert. I så fall blir det medtag av full utrustning.Staffan
-
Marocko är fantastiskt! Ett surfställe av rang med shysst avslappnad livsstil. Som semester med åtehämtning i tankarna är det perfekt med tanke på det mycket låga tempo som råder, efter några dagar gör man allting i slowmotion utom just surfingen då. Om man har tur och vågorna samarbetar är Moluay ett ställe fullt iklass med värdens bästa surfställen. I annat fall är det bara ett ruskigt gott surfspot. Blåser det inte kan man tokfika på kafeet med värdens bästa utsikt:-)
Jag har tid endast haft med mig 4,2 och 4,7 men i år skall jag likt Staffan ha 4,0 4,5 5,0.
Eftersom jag och Staffan varit där och surfat tre somrar så kan jag bara hålla med om förhållandena.
Tjipp!
-
Är det inte farligt att leva i Marocko, rån och så? Funkar det att åka längre ner i Afrika längs västkusten eller är det för farligt?
Kan man inte köpa bil om man ska vara borta längre än 1 månad? -
Vindsurfingpaket! Det verkar vara för bra för att vara sant. Det senaste ryktet säger att flybolagen “hatar” surfare!
Avresa 30 Juni.
-
Det visade sig vara rykte…. Det existerar inget vindsurfingpacket.
Men däremot är det OK att ta med surfutrustning på BA. Föranmäl det så de vet, man får bekräftelse och då garanterar de att man får med allt. Det är ju bra!
Sedan så är det 23 kg fritt, resterande kostar 100danska kronor per kilo… huuuh! Men min upplevelse av danskarna är att de inte bryr sig. Vi hoppas på det igen!/STaffan
-
Fast maxvikten verierar med vart man skall åka! Vi kommer att fjäska stenhårt, det har funkat tidigare och skall funka även i år…
-
Japp. När man åker över Atlanten så är det 2×32 kg vilket är helt coolt! Då får man med sig allt.
Jag hade dock en liten “notering” på min segelbag då jag åkte från Hawaii. Noteringen var signerad av de som lastar planen. Det stod kladdat på taggen: “Pack lighter ashole!”
/Staffan
-
Jag åker ner den 30:e juni och har funderat på vad man behöver för våtdräkt? Hur kallt är det i vattnet? Klarar man sig med en shorty? Är en 5/3 långärmad för varm?
-
Efter att ha läst den här tråden så vill jag också åka till svensk kollonin Marocko men vart hittar man billigast flygbiljett från GBG el Köpenhamn?
Magnus
-
I Marocko är det perfekt med en kortärmad men långbent dräkt. Det är relativt kallt i vattnet, kanske 15-18 grader. Vi har aldrig mätt (men det är jävligt kallt att bada utan dräkt…) så det ligger mycket osäkerhet i den uppskattningen, men jag kan ju berätta vilka dräkter jag haft och hur jag upplevt det.
Första året hade jag en gammal 4/3 steamer med avklippta ärmar. Den var ganska varm men hade många hål i sig. Jag klippte av benen på den efter någon dag så det blev som en tjock shorty vilket var perfekt i luften men lite kallt i vattnet. Dessutom är det ett elakt stenrev som man garanterat slår i smalbenen i på vägen upp och i så man går alltid omkring med sår på benen. OM du väljer kortbent alternativ skall du ha med mycket sårtvätt och antibakteriella salvor. I annat fall kommer dina ben inte se fina ut.
Resterande år har jag haft en 3mm kortärmad dräkt med täta sömmar. Den har varit perfekt för det mesta. Det kan bli lite väl varmt vissa dagar om man är på land och solen gassar. Men på vattet är det perfekt.
Kompisar har haft liknande dräkter. Någon har haft längärmad men de har klagat på att det är för varmt. Shorty är det ingen som kört med men jag vet att många italienare och andra använder det ofta, så det funkar ju. Om du inte ligger för mycket i vattnet eller har en hyffsat varm shorty så funkar det. I annat fall tycker jag kortärmad sommardräkt.
Skor MÅSTE du ha. Det är vasst stenrev och det finns sjöborrar! Aj!
Alla dessa iaktagelser gäller Moulay, seglar du inne i Essaouira eller i Sidi Kaoki så är det vacker sandbotten så där får du varken sår på benen eller sjöborrar i fötterna. Det är också någon grad varmare i vattnet inne i Essaouira.
/Staffan
-
Marocko har väldigt låg kriminalitet, mycket lägre än Sverige.
Vi har aldrig upplevt oss hotade eller osäkra även om vi sprungit på en och annan stenhög knarkare. Men de är ju relativt harmlösa trots allt.
Som vanligt gäller vanlig försiktighet – som på en vanlig utlandssemester. Man skyltar inte med pengar, man tar inte med mer än nödvändigt etc.Nu har de ju sprängt lite bomber i Casablanka och jag vet inte hur det påverkar er, men jag kommer nog inte känna mig mer osäker. Kanske då jag är på flygplatsen eller någon annan offentlig plats med mycket utlänningar. Vi flyger ju även med BA. Men under sommaren är det lågsäsong för utländska turister, man ser lite amerikaner, italienare och en hel del fransmän, men det är inte alls så mycket som det är på vintern. Däremot turistar väldigt mycket Marockaner på sommaren men de är ju knappast mål för någon terrorgrupp.
Att det smällt bomber i Marocko förvånar mig faktiskt lite. OK, de är ganska vänligt inställda till USA. Säkert en av de stater som är mest vänligt inställda. Men de är en gammal fransk kolloni och det präglar ju hela landet. Och frankrike sade ju nej till krig så de måste ju ligga högre i kurs hos islamister än andra länder./Staffan
-
Staffan du verkar ha koll på läget..
Planerar att åka ner till Marocko efter sommarn och stanna ett tag, vi funderar på att köpa bil och slagga i den. Fick ide´n att man skulle flyga till Spanien ochn köpa bil där och sen åka vidare, eller ska man köpa i Marocko direkt? Är det massa skatt och skit som skall betalas? Vad tror du är bäst?
Har även funderingar på att fortsätta söderut i Afrika längs kusten vad tror ni om det? Är det för oroligt eller är det lugnt?
Tacksam för alla svar!//Lars
-
Jag har letat biljett till Marrakech som en tok ett tag nu men det verkar mer eller mindre omöjligt att hitta någon vecka 27 el 28,,, finns det någon annan stad typ Agadir eller något i närheten som man kan flyga till istället?
Magnus
-
Hei Lars,
Jeg lifta sommeren 2001 Malmö – Marokko – Sahara – Senegal. Helt utrolig tur ! Absolutt mulig å kjöre bil sydover fra Marokko men det krever en god del forberedelse. Läget i Vest Sahara er rimelig sikkert men man får innvente en millitärkollone som går to ganger i uka fra Dakhla (Sydmarokko) og til den Mauritanske grense. Bilturen gjennom Saharaörkenen er en sak for seg som også krever solid planlegging.
Kjöp av bil i Marokko vet jeg ikke noe om. Gjennom Sahara kjörer folk bare sörover og de fleste kjöper biler i Europa og selger dem i Vestafrika med god gevinst. Det er en stor fordel å ha med noen som kan snakke fransk og som har gode forhandlingsevner. Ellers vil jeg anbefale å lifte, slik jeg gjorde. Det er rimelig lett å få lift fra Dahkla og man slipper det til tider store ansvaret det innebärer å gå med egen bil.
Du kan maile meg på knutinge@hotmail.com om detaljer.
Noen kort fra min tur ligger på:
http://w1.402.telia.com/~u40220337/index_pic_sahara.htmlMasse info og bra diskusjonssite finnes også på:
http://www.sahara-overland.com/knut
-
Att aka fran Agadir borde kunna funka lika bra som Marrakesh. Essaouira ar val ett stalla man kan aka till pa nagon slags charter via just Agadir. Det borde ga att flyga aven till Rabat eller Casablanca men det blir ju lite langre att aka. Om du koper typ lonley planet eller liknande guide sa kan man nog fa reda pa bussforbindelser och avstand mellan Essaouira och ovriga stallen. Annars ar val det basta att ta en bil med sovmojligheter fran Sverige sa kommer man latt ner med alla prylar och har dessutom nagonstans att bo. Ta surfbussen och ak! Vi ses dar!!!
Log in to reply.